همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بيماري تب مالت,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
دبير

علمي چهارمين كنگره بين‌المللي و هشتمين همايش كشوري برسلوز با اشاره به اينكه ايران از كشورهاي شايع در بيماري تب مالت (برسلوز) است، گفت: كشور ما يكي از مناطق پرتعداد بيماري تب مالت در دنيا به شمار مي رود.

دكتر مسعود مرداني روز  پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: اين بيماري علاوه بر ايران در كشورهاي حوزه خليج فارس، يونان، اسپانيا لوزالمعده و تركيه نيز مشاهده مي شود و تلاش هاي انجام شده به ريشه كني بيماري منجر نشده است.

وي، بيماري برسلوز را يكي از شايع ترين بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان اعلام كرد و اظهار داشت: اين بيماري در عمده كشورهاي اروپايي ريشه كن شده ولي در كشورهاي اروپايي مانند يونان و اسپانيا همچنان مشاهده مي شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، راه ريشه كني اين بيماري در انسان را ريشه كني آن در حيوان دانست و گفت: علت ريشه كن نشدن بيماري در ايران اشكالات در تهيه به‌ موقع واكسن و اختلال در واكسيناسيون دام، است.

بروز بيماري برسلوز در استان هاي خريد قطره فروزومال غربي كشور از حدود يكسال پيش

وي به بروز موارد جديد بيماري تب مالت در استان‌هاي غربي كشور اشاره كرد و گفت: از حدود يكسال قبل افزايش بيماري تب مالت در استان آذربايجان غربي، كردستان و كرمانشاه مشاهده شده كه به احتمال زياد به ضعف زنجيره واكسيناسيون دامي مرتبط مي‌باشد.

مرداني ادامه داد: به نظر مي‌رسد بهترين مكان براي بررسي اين موضوع و علل افزايش بيماري تب مالت در برخي استان ها اين كنگره است كه اين موضوع با حضور صاحب نظران و دست اندركاران بررسي خواهد شد.

وي به بازنگري دستورالعمل كشوري بيماري تب مالت اشاره كرد و گفت: مواردي پماد سوختگي از اين دستورالعمل تغيير كرده، به اطلاع پزشكاني كه از  اقصي نقاط كشور در اين مراسم حضور دارند، رسانده خواهد شد.

مردم از بستني و شير غير پاستوريزه استفاده نكنند

دبير علمي چهارمين كنگره بين‌المللي و هشتمين همايش كشوري برسلوز به مردم توصيه كرد كه از مصرف بستني و شير غير پاستوريزه به شدت خودداري كنند كه اين موضوع مي تواند فرد را مبتلا به تب مالت كند.

وي تاكيد كرد: به هيچ عنوان توصيه نمي شود كه شير غير پاستوريزه مصرف شود، مگر اينكه اول آن را به مدت زمان مناسب بجوشانند و سپس شير و فرآورده‌هاي آن را استفاده كنند. اگر شير غير پاستوريزه كرم رژودرم جوشانده نشود، ممكن است سبب ابتلا فرد به بيماري شود.

مرداني بيان داشت: مردم اطلاعات كافي در مورد عوارض مصرف غير پاستوريزه مواد لبني مانند شير و خامه و بستني ندارند و بايد اطلاع رساني صحيح در اين زمينه انجام شود.

وي به برگزاري چهارمين كنگره بين المللي و هشتمين همايش كشوري برسلوز در روزهاي ۲۲ و ۲۳ آبان ماه در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اشاره كرد و گفت: تبادل تجربيات بين پزشكان ايراني و خارجي در زمينه برسلوز، به روز كردن اطلاعات پزشكان و بيان آخرين دستاوردها در اين زمينه از مهمترين اهداف برگزاري اين رويداد علمي است.

مرداني به حضور تعدادي مهمان هيدروژل خارجي در اين كنگره اشاره كرد و گفت: مهمان‌هايي از كشورهاي خارجي مانند تركيه و اروپاي شرقي كه بيماري در آنجا وجود دارد، در اين رويداد علمي حضور مي‌يابند.

وي اظهار داشت: برپايي كارگاه‌هايي در مورد تست‌هاي تشخيص برسلوز و بهداشت مواد غذايي از جمله برنامه‌هايي است كه در اين رويداد برگزار مي‌شود.



منبع

تظرات ارسال شده