همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
با اين روشها حال تهوع را برطرف كنيد

بيشتر افراد به خوبي با اين واژه آشنا هستند. برخي از اوقات تهوع قبل از استفراغ رخ مي‌دهد و تجربه بسيار بدي است. اين موضوع ممكن است دلايل بسيار زيادي داشته باشد.

به گزارش : عواملي همچون كم آبي، مسموميت مواد غذايي، بيماري صبحگاهي، داروهايي كه براي درمان ريفلاكس مورد استفاده قرار مي‌گيرند ممكن است اين شرايط را بدتر نمايند. در بيشتر موارد حالت تهوع باعث ايجاد مشكلات شديد نمي‌شود و براي درمان آن نيازي به مراجعه به پزشك نيست.

با استفاده از درمان‌هاي طبيعي و خانگي مي‌توان اين موضوع را تحت كنترل خود درآورد.در اين مقاله قصد داريم چند مورد از درمان‌هاي خانگي براي حالت تهوع و بيماري صبحگاهي را بيان كنيم. پس همراه ما باشيد.

حالت تهوع nausea

زنجبيل براي حالت تهوع:

زنجبيل كه معمولا به شكل چاي به كار مي‌رود تقريبا بهترين درمان براي توقف حالت تهوع است. زنجبيل ترشح آنزيم‌هاي گوارشي را ترويج مي‌كند و همين امر باعث مي‌شود اسيد معده خنثي گردد.اين ماده همچنين در برگيرنده فنول است كه مي‌تواند باعث آرامش عضلات معده شود و همانند يك آرام بخش براي بافت‌هاي تحريك شده معده عمل خواهد كرد.

با مصرف زنجبيل فعاليت بيش از حد معده كاهش پيدا مي‌كند. در همين زمان، فنولي كه در زنجبيل وجود دارد به روده شما كمك مي‌كند مواد غذايي هضم شده و سموم را سريع‌تر از سيستم عبور دهد و هر گونه مواد بدي كه باعث ايجاد حالت تهوع مي‌شود را دور نمايد.

شما مي‌توانيد زنجبيل را به شكل كپسول، خام يا حتي پودر شده مصرف نماييد. اگر برايتان ممكن بود از چاي زنجبيل تازه استفاده كنيد.

اگر مي‌خواهيد چاي زنجبيل را آماده كنيد به موارد زير نياز خواهيد داشت:

يك عدد ريشه زنجبيل تازه
عسل(اختياري)
يك عدد چاقوي تيز
دو الي سه پيمانه آب
تخته براي برش زنجبيل

طرز تهيه:

ابتدا زنجبيل را به خوبي بشوييد و سپس پوست ان را بكنيد. آن را به تكه‌هاي كوچك برش دهيد.دو الي سه پيمانه آب را بر روي گاز حرارت دهيد تا بجوشد. سپس زنجبيل را به آن اضافه كنيد و اجازه دهيد به مدت سه الي پنج دقيقه بجوشد. آن را از روي حرارت برداريد و آبكشي كنيد. اگر دوست داشتيد كمي عسل به آن بيفزاييد و ميل كنيد.

اگر مي‌خواهيد نوشيدني زنجبيلي را آماده كنيد به موارد زير نياز خواهيد داشت:

سيكاكر دو پيمانه زنجبيل تازه خرد شده
سه الي چهار عدد ليمو يا پوست ليموي تازه
يخ
يك دوم پيمانه شكر

طرز تهيه:

در يك ماهيتابه دو پيمانه زنجبيل تازه ، ليمو يا پوست ليمو و ۴ پيمانه آب را اضافه كنيد. آن را بر روي حرارت بگذاريد و اجازه دهيد بجوشد. بعد آن را به صورت مرتب هم بزنيد و به مدت ۱۰ دققيه اجازه دهيد به همين حالت بماند. زماني كه مواد را هم مي‌زنيد، شكر را به آن اضافه كنيد.

مقدار شكر اضافه شده به خود شما بستگي دارد. بر اساس ذائقه خود مي‌توانيد آن را كم يا زياد كنيد. بعد از اينكه شكر را اضافه كرديد، به جوشاندن تركيب ادامه دهيد. به ۱۵ دقيقه زمان نياز خواهيد داشت تا حجم تركيب به سه پيمانه كاهش پيدا كند.

آن را در يك كاسه بزرگ بريزيد. مواد جامد را از مايع خارج كنيد. آن را بعد از سرد شدن در يك ظرف شيشه اي بريزيد و در يخچال بگذاريد. بعد از چند روز ، يك چهارم پيمانه از آن را با يك پيمانه يخ تركيب كنيد. اگر دوست داشتيد مي‌توانيد طعم‌هاي ديگري به آن اضافه كنيد.

طب فشاري را ياد بگيريد:

طب فشاري روشي شبيه طب سوزني است كه در آن به جاي استفاده از سوزن از فشار انگشتان دست استفاده مي‌شود. در اين شرايط بر روي نقاط خاصي از بدن با انگشت فشار وارد مي‌شود. با اين فشار مي‌توان احساس درد ناشي از برخي از بيماري‌هاي را تسكين داد.

شما مي‌توانيد از يك متخصص كمك بگيريد و اگر خودتان اين كار را بلد هستيد آن را در منزل انجام دهيد. متخصصان بر اين باورند كه اعمال فشار باعث ازاد شدن انتقال دهنده‌هاي عصبي همچون سروتونين يا اندورفين مي‌شود.

اين مواد شيميايي مي‌توانند ساير مواد شيميايي كه بدن را از حالت تعادل خارج مي‌كند را مسدود سازند.

برخي از فشارهايي كه مي‌توانيد امتحان كنيد به شرح زير است:

نقطه P6 يا دروازه داخلي: به اندازه دو يا سه انگشت عرض از طرف مچ دست به پايين بياييد. همانطور كه مشاهده مي‌كنيد يك شيار بين دو تادون بزرگ وجود دارد. به آرامي اين ناحيه را فشار دهيد تا حالت تهوع برطرف شود.

طب فشاري

بالا و پايين مچ دست: انگشت شست و سبابه را بگيريد و بر روي نقطه مورد نظر فشار وارد كنيد.

اجازه دهيد از بدن خارج شود:

اگر شما نيز جزو آن دسته از افرادي هستيد كه به طور مكرر حالت تهوع دارند بهتر است با آن مبارزه نكنيد. در برخي از موارد اينكار روشي است كه بدن براي مبارزه با بيماري‌ها انتخاب مي‌كند. اگر اجازه استفراغ به خود بدهيد حالتان بهتر از قبل خواهد بود.

نگه داشن استفراغ مي‌تواند به مري شما نيز آسيب وارد كند زيرا اسيد معده از راه مري وارد پيچش بيضه گلو مي‌شود و در آنجا نگه داشته خواهد شد.

اضطراب و استرس خود را مديريت كنيد:

براي برخي از افراد حالت تهوع زماني ايجاد مي‌شود كه احساس اضطراب و استرس وجود داشته باشد. به عنوان مثال وجود يك جلسه كاري مهم يا امتحان مي‌تواند شرايط اضطراب و استرس را در فرد ايجاد كند. اگر اين احساس را در خود داشتيد به موارد زير توجه كنيد:

بايد اين حقيقت را بپذيريد كه هميشه امكان بروز شرايط دشوار وجود دارد. افكار خود را مديريت كنيد و به جاي استرس و اضطراب تلاش كنيد شرايط را كنترل نماييد.برخي از اوقات ترس نيز باعث ايجاد حالت تهوع مي‌شود.

نفس عميق بكشيد و كمي آب بنوشيد. اينكار به شما كمك مي‌كند احساس بهتري داشته باشيد. هيپرونتيلاسيون نيز مي‌تواند باعث ايجاد حالت تهوع شود يا حتي موجب استفراغ گردد.

از شير و نان تست استفاده كنيد:

در برخي از مواقع غذاهاي تركيبي مي‌تواند به حالت تهوع شما كمك كند. دو مورد از اين غذاها شير و نان تست است. همانطور كه مي‌دانيد نان اسيد اضافي را جذب مي‌كند. اين در حاليست كه شير، معده شما را پوشش مي‌دهد. به همين خاطر زماني كه دارويي همچون اسپرين مصرف مي شود بهتر است از شير استفاده گردد زيرا از آسيب آن به معده خالي جلوگيري مي‌كند.

با اينحال در برخي از شرايط نمي‌توانيد شير را به طور مستقيم ميل كنيد زيرا لبنيات خود به تنهايي حالت تهوع را بدتر مي‌كنند. بنابراين بهتر است آن را با يك ماده ديگر تركيب كنيد.

بهترين گزينه نان است. اگر التهاب معده روده اي داريد از مصرف اين ماده خودداري كنيد. شير و نان تست به شما كمك مي‌كند معده تحريك شده را درمان نماييد.

به موارد زير نياز خواهيد داشت:

يك پيمانه شير
يك تكه نان تست
كره بدون نمك

طرز تهيه:

يك پيمانه شير را بر روي حرارت بگذاريد و آن را گرم كنيد. اجازه ندهيد بجوشد. سپس آن را در يك كاسه بريزيد. تكه اي نان را تست كنيد يا از نان تست آماده استفاده كنيد. كمي كره بدون نمك به آن اضافه كنيد. نان را داخل شير خرد كنيد و به آرامي ميل نماييد.

كشش هاي كاهش حالت تهوع:

درد كمر و گردن مي‌تواند حالت تهوع را بدتر كند. در چنين شرايطي، حالت تهوع واكنش بدن شما به ناراحتي‌هايي است كه در كمر و گردن وجود دارد. به همين خاطر بهتر است كشش‌هاي ساد‌ه اي را امتحان كنيد تا شرايط بهتر شود.

تمرينات كمر: بر روي يك سطح صاف و مسطح دراز بكشيد. يك فرش مخصوص يوگا بر روي زمين بيندازيد. بر روي آن دراز بكشيد. تنها قسمت بالايي بدن را بلند كنيد. اجازه دهيد كمر خم شود.

تمرينات گردن: سر خود را به سمت جلو بياوريد اسميت اند نفيو و سعي كنيد در اين حالت چانه‌تان قفسه سينه را لمس كند. ۱۰ الي ۱۵ ثانيه در همين حالت بمانيد. اينكار را تكرار كنيد.

از برش‌هاي ليموي تازه استفاده كنيد:

بوي مركبات مي‌تواند احساس و حالت تهوع را برطرف كند و شكم شما را ارام تر سازد.

براي انجام اينكار به مواد زير نياز خواهيد داشت:

يك عدد ليموترش تازه
يك عدد چاقوي تيز

طرز تهيه:

ليموها را از وسط برش دهيد و آن را در نزديكي محلي كه نشسته‌ايد بگذاريد تا بتوانيد بوي آن را حس كنيد. مطمئن شويد كه دم وبازدم را به صورت كامل انجام مي‌دهيد.

از كمپرس سرد استفاده كنيد:

اعمال كمپرس سرد در پشت گردن مي تواند باعث بهبود حالت تهوع شود. اگر اين مورد با گزينه ۷ تركيب شود اثر خوبي خواهد داشت. به خاطر داشته باشيد كه اين كمپرس نبايد بيش از حد سرد باشد. ابتدا چند تكه يخ را از يخچال بيرون بياوريد و اجازه دهيد در هواي آزاد بماند.

در اين شرايط مطمئن خواهيد بود كه يخ‌ها بيش از حد سرد نيستند. آن را در يك پارچه تميز بريزيد. اگر دراز كشيده‌ايد، كمپرس را زير گردن خود قرار دهيد. اگر نشسته ايد آن را در سرتاسر پشت و گردن به آرامي حركت دهيد.

پاشنه‌هاي خود را بلند كنيد و ضربه بزنيد يا بنشينيد:

زماني كه صحبت از حالت تهوع و سرگيجه به ميان مي آيد ، گردش خون يك مسئله مهم خواهد بود. سرگيجه اغلب با تهوع همراه است. براي اينكه بتوانيد اين حس را كنترل كنيد، بهتر است موقعيت‌هاي زير را براي پمپ كردن خون به جايي كه نياز است را امتحان نماييد.

اين موارد به مغز شما كمك مي كند حس تعادل داشته باشد و از بروز سرگيجه و حالت تهوع جلوگيري خواهد كرد.

ابتدا مكاني را براي دراز كشيدن پيدا كنيد. بهتر است اين مكان آرام و تاريك باشد. مطمئن شويد كه سر شما در يك موقعيت مسطح و تخت قرار گرفته است. زانوي خود را خم كنيد و مطمئن شويد كه نفس مي‌كشيد.

در موقعيت مناسبي بنشينيد. سعي كنيد پشت خود را به ديوار بچسبانيد. زانوها را بالا ببريد و سر خود را بين آن‌ها قرار دهيد. سپس نفس بكشيد.

از نعناع استفاده كنيد:

همانند ليموي تازه، نعناع نيز يكي از مواردي است كه بوي آن مي تواند حال شما را بهتر كند. شما مي‌توانيد از انواع مختلف نعناع همچون چاي يا روغن آن استفاده كنيد. اگر مي‌خواهيد سريع تر به نتيجه برسيد بهتر است روغن نعناع را به طور مستقيم بر روي لثه‌ها بريزيد.

به موارد زير نياز خواهيد داشت:

روغن نعناع
پارچه تميز يا پنبه

كمي روغن نعناع بر روي پنبه يا پارچه تميز بريزيد. آن را به طور مستقيم اسپري اوپسايت بر روي لثه‌ها اعمال كنيد. اگر پنبه يا پارچه تميز نداشتيد كمي روغن نعناع را روي دست خود بريزيد و بر روي لثه‌ها بماليد.

از ميوه‌هاي منجمد استفاده كنيد:

برشي از ليمو را در يك كيسه پلاستيك قرار دهيد و آن را در فريزر بگذاريد. زماني كه حالت تهوع داشتيد از آن استفاده كنيد. همانند بوي ليموي تازه، اين گزينه نيز به شما كمك مي‌كند احساس بهتري داشته باشيد.

تكه‌هاي تازه از ليمو را برش دهيد و آن را به صورت منجمد در آوريد. زماني كه احساس تهوع و استفراغ داشتيد آن را از يخچال خارج كنيد. بر روي زمين دراز بكشيد و آن را در دهان بگذاريد و بمكيد.

هواي تازه استشمام كنيد:

قدم زدن در هواي ازاد مي‌تواند بهترين درمان براي رفع حالت تهوع باشد. جريان هواي تازه در بدن مي‌تواند حس آرامش را در شما ايجاد كنيد.

به موارد زير نياز خواهيد داشت( به خاطر داشته باشيد كه هواي تازه بهترين گزينه است اما اگر امكان پياده روي نداشتيد از موارد زير استفاده كنيد):

يك پنكه

مكاني براي نشستن

پنكه را به گونه‌اي بگذاريد كه هواي آن به صورت شما بخورد. جلوي آن دراز بكشيد يا بخوابيد. اين هوا مي‌تواند حال شما را بهتر كند.

مايعات و مواد مغذي از دست رفته را جايگزين كنيد:

در برخي از موارد ممكن است بدن شما آب زيادي از دست داده باشد يا مواد مغذي كافي به آن نرسد. حتي اگر آب زيادي هم از دست نداده ايد بايد مطمئن شويد كه مقدار زيادي آب مي‌نوشيد. اينكار باعث مي‌شود حالت تهوع كمتر گردد.

از رژيم غذايي مناسب استفاده كنيد:

اگر حالت تهوع شما به خاطر مسموميت غذايي يا التهاب معده روده اي است، بهتر است از رژيم غذايي مناسب استفاده كنيد. رژيم غذايي زير مي‌تواند در چنين شرايطي مفيد باشد:

موز
پوره سيب
برنج
نان تست

شما مي‌توانيد به رژيم غذايي بالا موارد زير را نيز اضافه كنيد:

پاستا
سيب زميني(از سرخ كردن آن بپرهيزيد)

درمان نشانه هاي تهوع بهترين روش براي مقابله با آن است. با اين وجود در برخي از موارد حالت تهوع بدون هيچ نشانه‌اي ظاهر مي‌شود. در چنين شرايطي استفاده از درمان‌هاي خانگي كه در اين مقاله به آن اشاره كرديم مي‌تواند گزينه بسيار خوبي باشد.
يك قانون طلايي در مورد حالت تهوع:

ذهن خود را كنترل كنيد. در برخي از موارد ممكن است حالت تهوع به خاطر افكاري روي دهد كه در ذهن شما وجود دارد. در چنين شرايطي بيماري در بدن وجود ندارد بلكه ذهن شما پديدآورنده اين حالت در بدن است. به همين خاطر بهتر است ذهن خود را كنترل گاز عسل كنيد.

از افكار منفي دوري نماييد. همچنين اگر از چيزي مي‌ترسيد بهتر است آن را كنار بگذاريد. زماني كه قدرت ذهن خود را پذيرفتيد قادر خواهيد بود بر اين شرايط نيز پيروز شويد.

مجله سلامت



منبع

تظرات ارسال شده