همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

در مورد گلوكزامين چه مي دانيد؟ اين مكمل را چه كساني مي توانند مصرف كنند و در چه زمينه هايي كاربرد دارد؟ آيا عوارض خاصي شما را تهديد مي كند؟ فوايد گلوكزامين براي سلامتي چيست و مصرف آن چه فوايدي را به همراه خواهد داشت؟ در اين مقاله از بخش داروهاي دكتر زخم به بررسي مكمل گلوكزامين و فوايد آن خواهيم پرداخت و عوارض احتمالي آن را مورد بررسي قرار مي دهيم.

گلوكزامين چيست؟

گلوكزامين (GluN, 2-amino-2-deoxy-β-d-glucopyranose) و مشتقات آن قندهاي آمينويي هستند كه به طور طبيعي در بدن انسان يافت مي شوند. همچنين يك جزء مهم غيرسلولي از بافت ارتباطي، غضروفي، رباط ‌ها و ديگر اعضا در انسان‌ مي ‌باشد.

سه شكل نمكي وجود دارد:

  • هيدروكلريد گلوكزامين (HCI)
  • سولفات گلوكزامين ( از هيدروكلريد گلوكزامين بهتر جذب مي شود.)
  • ان-استيل‌گلوكزامين

در ايالات ‌متحده، رايج‌ ترين نوع مكمل‌ هاي غذايي غيرويتامينه و غير معدني مورد استفاده بزرگسالان است. اتحاديه اروپايي ضد روماتيسم، اين مكمل را براي درمان آرتروز، كه شايع ‌ترين بيماري مشترك مزمن در بيماران مسن ‌تر است، توصيه مي ‌كند.

گلوكزامين

فوايد سلامتي گلوكزامين

علائم آرتروز را كاهش مي دهد

اين مكمل علائم بيماري را بهبود مي بخشد و پيشرفت ساختاري در آرتروز را كاهش مي دهد. چندين آزمايش باليني، كاهش علائم و تغيير و محدود كردن فضاي بين مفاصل در بيماران را نشان داده ‌اند. در يك مطالعه، به بيماران مبتلا به آرتروز به مدت ۶ ماه تركيبي از هيدروكلريد گلوكزامين و سولفات گلوكزامين داده شد و كاهش در درد، انقباض، محدوديت عملكردي و تورم مفاصل ژل هيدروزورب مشاهده شد.

همچنين يكي از رايج ‌ترين مكمل‌ هاي غذايي مورد استفاده در ورزشكاران است. ورزشكاران مبتلا به آرتروز نيز از آن استفاده مي كنند. پس از ۲۸ روز مصرف اين مكمل، توسط ورزشكاراني با جراحت شديد زانو، بهبود قابل ‌توجهي در انعطاف و كشش زانو مشاهده شد.

تاثير ضدالتهابي دارد

  • توليد واسطه هاي التهاب زا مانند سيتوكين ها را مهار مي كند.
  • اين مكمل فعاليت سلولي التهابي در حيوانات را نيز مهار مي كند.
  • ممكن است اين مكمل براي درمان بيماري التهابي روده (IBD) نيز مورد استفاده قرار گيرد.
  • كودكان مبتلا به بيماري روده مزمن، با مصرف ان-استيل گلوكزامين، بهبود زيادي را تجربه كردند.

خطر سرطان ريه را كاهش مي ‌دهد

يك مطالعه نشان داد كه بيش ‌ترين كاهش (۵۱ %) سرطان ريه با استفاده از مصرف اين مكمل حاصل شده است. اين ممكن است به واسطه خواص ضد التهابي گلوكزامين توضيح داده شود. اين مكمل توضيع ژن التهاب زا را كاهش داده و تكثير سلولي را از طريق مهار عامل ايجاد كننده مهار مي‌ كند.

گلوكزامين

از انباشت چربي جلوگيري مي كند

مصرف اين مكمل، مانع گرفتگي شريان ها (تجمع چربي) و نفوذ سلول‌ هاي التهابي به شريان ها مي ‌شود.

اين مكمل فعاليت سلول ‌هاي لايه درون رگي را تعديل مي ‌كند و ممكن است تاثير ضد التهابي در تصلب شرايين داشته باشد.

گلوكزامين يك آنتي اكسيدان است

هيدروكلريد گلوكزامين توان تضعيف راديكال هاي هيدروكسيد/ سوپراكسيد را دارد كه با اين كار وريدي از سلول ها در برابر اكسيد شدن محافظت مي كند.

براي پوست خوب است

گزارش شده ‌است كه تركيبات حاوي گلوكزامين چندين اثر مفيد بر روي پوست و سلول‌ هاي پوست دارند. مصرف اين مكمل، سبب بهبود سريع تر زخم، بهبود رطوبت پوست و كاهش چين و چروك مي شود.

علاوه بر اين، مانع از فعال‌سازي تايروزيناس مي ‌شود كه به نوبه خود توليد رنگدانه را مهار مي‌كند و بنابراين در درمان اختلالات هيپرپيگمانتاسيون مفيد است.

كرم ضد پيري و چين و چروك حاوي ان-استيل گلوكزامين تاثيرات زيادي بر مقاوم سازي، نرمي و كاهش اختلالات هيپرپيگمانتاسيون در زنان دارد.

احتياط

  • هم پوشاني با پاراستامول و استاتين ممكن است سوخت و ساز اين داروها را با كاهش غلظت متابوليت هاي پاراستامول كاهش دهد، كه ممكن است بر عوارض جانبي اين داروها تأثير بگذارد.
  • ميزان بيشتر نيز ترشح انسولين را مختل مي ‌سازد.
  • كاربرد خارجي مي‌ تواند فعاليت مسير بيوسنتز هگزازامين را افزايش دهد.
  • گزارش‌ هايي حاكي از بدتر شدن علايم بيماري مزمن كبد با مصرف اين مكمل ‌ها وجود دارد.
  • گزارشاتي از FDA و سازمان بهداشت جهاني حاكي از آن است كه استفاده از وارفارين و گلوكزامين با يك انعقاد تغيير يافته مرتبط است (كه با افزايش خونريزي يا كبودي آشكار مي‌ شود).

گلوكزامين

عوارض جانبي مصرف گلوكزامين

در بسياري از مطالعات گفته مي ‌شود كه مصرف مقدار ۱۵۰۰ ميلي‌گرم گلوكزامين در روز ايمن است.

اين مكمل، فقط باعث عوارض جانبي كمي مثل مشكلات معده، سوزش قلب، سوء هاضمه، گاز، نفخ، تهوع و اسهال مي ‌شود.

ميزان پماد زخم مصرف

در بيشتر مطالعات باليني درمان آرتروز، مصرف روزانه ۵۰۰ ميلي‌گرم و سه مرتبه در روز (يا)۱۵۰۰ ميلي‌گرم و يك بار در روز توصيه شده است.

تزريق به ماهيچه ‌هاي افراد مبتلا به آرتروز: ۴۰۰ ميلي‌گرم از سولفات گلوكزامين و به ميزان دو بار در هفته توصيه مي شود.

به علت اين كه هنوز مطالعاتي درباره تاثير آن بر كودكان مورد مطالعه قرار نگرفته است، مصرف آن توصيه نمي شود.

اطلاعات اين وب سايت توسط اداره دارو يا هر سازمان پزشكي ديگري مورد ارزيابي قرار نگرفته است. هدف ما تشخيص، درمان يا پيش‌ گيري از بيماري ها نيست. اطلاعات فقط براي اهداف آموزشي به اشتراك گذاشته مي‌ شود. شما بايد قبل از اقدام در مورد مصرف هر دارويي، با پزشك خود مشورت كنيد، به خصوص اگر باردار هستيد، دارو مصرف مي كنيد يا شرايط پزشكي خاصي داريد. تجربيات خود را در مورد مصرف اين مكمل با ديگر كاربران دكتر زخم به اشتراك بگذاريد.


بيشتر بدانيد:

  • افزايش حافظه و يادگيري با مكمل Alpha GPC
  • مكمل هاي ضد پيري؛ با اين مكمل ها جوان تر بمانيد
  • مكمل تائورين؛ فوايد، منابع غذايي و اثرات جانبي مكمل تائورين
  • ويتامين پوست؛ 10 نوع از بهترين مكمل ها و ويتامين پوست
  • نحوه مصرف مكمل پروتئين در ورزشكاران، سالخوردگان و رژيم وگان


منبع

تظرات ارسال شده