همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
حقايقي درباره طاسي در زنان

۱- ژن‌ها رشد موي شما را ديكته مي‌كند

دكتر آنتوني اورو، متخصص پوست و استاد دانشگاه پزشكي استنفورد مي‌گويد: هر تار مو روي سر شما داراي سلول‌هاي بنيادي قيمت تندروت پلاس است كه دستورالعمل خاصي براي ميزان رشد مو از نظر بلند يا كوتاهي دارند. پس دليل اين كه موي سر بيشتر از ابرو رشد مي‌كند اين است كه در ژن‌هاي سلول‌هاي بنيادي خود دستورالعمل رشد متفاوتي دارند.

۲- آيا اولين نشانه‌هاي طاسي زنان متفاوت از مردان است؟

الگوي طاسي مردان معمولاً با يك خط موي كم‌پشت شده شروع مي‌شود كه ابتدا به صورت M شكل است و پس از آن به حالت U شكل در مي‌آيد. در الگوي طاسي زنان، خط مو به ندرت تحت تأثير ريزش مو قرار مي‌گيرد؛ اما ممكن است به خاطر تنك شدن بالاي سر ناحيه پانسمان هيدروتك بدون مو گسترده‌تر از قبل به نظر برسد. از دست دادن مو در زنان به ندرت تا طاس شدن كامل پيش مي‌رود كه اين حالت بر خلاف مردان است.

۳- موي نازك شده درخشندگي كمتري دارد

موي نازك شده، خشك مي‌شود و درخشندگي كمتري دارد. در اين حالت بخش بيروني فوليكول مو نازك‌تر مي‌شود و نمي‌تواند رطوبت كافي را نگه دارد بنابراين مو خشك مي‌شود. موي خشك، شكننده‌تر است و در معرض نور خورشيد بيشتر آسيب مي‌بيند.

۴- يائسگي ريزش مو را بيشتر مي‌كند

در طي يائسگي تعادل هورمون‌هاي مردانه بيماري پوستي و زنانه به هم مي‌خورد. ميزان كنترل نشده آندروژن مردانه به خصوص دي هيدروتستوسترون باعث كوتاه شدن چرخه رشد مو، همچنين رشد موهاي نازك شده و تأخير در تشكيل موهاي جديد به جاي موهاي ريخته شده ايجاد مي‌شود.

۵- عواملي كه باعث سرعت بخشيدن به ريزش موي زنان مي‌شوند

سطح پايين هورمون استروژن، كمبود آهن، سوءتغذيه، آسيب اشعه UV، برخي مواد شيميايي مانند رنگ مو

۶- بهترين داروي مؤثر در ريزش موي زنانه

درمان‌هاي مؤثر زيادي براي ريزش مو وجود ندارد اما يكي از اين درمان‌ها تا حدودي مؤثرتر است، اترومن روش استاندارد و تأييد شده از FDA براي درمان موضعي ريزش مو ماينوكسيديل است كه كم‌پشت شدن موها را متوقف مي‌كند و به رشد مجدد مو روي سر كمك مي‌كند. غلظت ۲% از اين دارو براي زنان توصيه مي‌شود.

۷- از موها مانند چشمتان مراقبت كنيد

داشتن يك رژيم غذايي و متعادل براي تغذيه موها و همچنين محافظت از موها در برابر نور خورشيد با كمك پوشيدن كلاه يا اسپري كردن ضد آفتاب روي موها را توصيه مي‌كنيم.

همچنين از درمان‌هاي شيميايي كه به موهاي شكننده آسيب مي‌رساند دوري كنيد و در مقابل از يك شامپوي ملايم و نرم پانسمان هارتمن كننده براي رساندن رطوبت مورد نياز به مو و برگرداندن درخشش دوباره مو استفاده كنيد. اين كارها نمي‌توانند موهاي ريخته شده را به حالت اوليه برگردانند؛ اما مي‌توانند به حفظ موهايي كه هنوز روي سر وجود دارند كمك كنند و مانع از دست رفتن بيشتر آن‌ها شوند.

منبع: پزشك آنلاين



منبع

تظرات ارسال شده