همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
قليان يا سيگار كدام مرگ آورتر است؟

كاهش مواد مضر اين سيگارها با دستگاه‌هايي كه به طور مصنوعي دود را استخراج مي‌كند مشخص شده است، اما مسئله اين است كه اولا بدن فرد سيگاري به طور واكنشي و به علت نياز به نيكوتين پك‌هاي بيشتر و عميق تري مي‌زند و از تعداد نخ سيگار بيشتري استفاده مي‌كند. از سويي ديگر، يكي از مكانيسم‌هاي ملايم بودن اين سيگارها (به گفته شركت‌هاي توليدي)، منافذ روي فيلترهاست كه هوا را از اطراف مي‌كشد. منافذي كه اكثرا در زمان استفاده يا زير انگشتان يا گوشه لب مسدود مي‌شود و جالب است بدانيد، كارخانجات دخاني نيز به اين حقايق واقف‌اند.

دومين باور غلط: عوارض سيگار فقط در افرادي كه زمينه ارثي بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سرطان در آن‌ها قوي است بروز مي‌كند و مرگ آور است.

تحقيقات ثابت كرده است، در عين حال كه انواع دخانيات شانس بروز بيماري‌هايي با زمينه خانوادگي را چند برابر مي‌كند خود نيز به عنوان يك عامل اصلي در بروز بيماري‌هاي كشنده به طور مستقيم دخالت دارد.

سومين ژل هيدروزورب باور غلط: سيگارهاي ارزان تر داراي عوارض بيشتري هستند.

فرق سيگارهاي ارزان و گران در نوع اسانس و درجه خنثي سازي مواد بد بو و محرك آن است. بدين ترتيب، فرد با مصرف سيگار گران، با خيال راحت تعداد نخ بيشتري را استعمال مي‌كند و سريعتر به كام مرگ مي‌رود. به طوري كه يكي از روش‌هاي كمكي ترك سيگار، رجوع اوليه به سيگارهاي نامرغوب، بدبو و بدون فيلتر است تا فرد از آن زودتر متنفر شود.

چهارمين باور غلط: سال‌ها مصرف دخانيات لازم است تا فرد دچار عوارض آن شود. فقط چند ثانيه لازم است تا نيكوتين و ساير مواد مضر سيگار و ديگر انواع دخانيات در كل بدن پخش شود. تجربه نشان داده است حتي يك پك سيگار نيز قادر است با اسپاسم‌هاي عروق قلبي سبب مرگ ناگهاني شود.

پنجمين باور غلط: اگر نتواني سيگار را با يك بار تلاش و به سرعت ترك كني، به دليل اعتياد سنگين به آن هرگز قادر به ترك آن نخواهي شد.

چند بار سابقه ترك سيگار ناموفق در كارنامه اكثريت افرادي كه سيگار را به طور كامل و با موفقيت ترك كرده‌اند وجود دارد، بنابراين، نبايد با يك يا چند ترك ناموفق، از ترك سيگار نااميد شد.

ششمين باور غلط: عارضه ريوي ناشي از سيگار، تنها مشكل عمده در كودكان خانواده‌هاي سيگاري است.

از عوارض دود دست دوم و سوم سيگار و ديگر انواع دخانيات، مي‌توان به تمركز نداشتن، پرخاشگري و اختلال‌هاي بيش فعالي اشاره كرد.

هفتمين باور غلط: فرد سيگاري بايد در هنگام مصرف محصولات جايگزين نيكوتين (مانند آدامس و چسب نيكوتين) مصرف سيگار خود را پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد به تدريج كم كند.

بهترين راه مصرف جايگزين‌هاي نيكوتين، قطع مصرف دخانيات و سپس مصرف جايگزين‌هاي نيكوتين است، چرا كه مصرف هم زمان سيگار و محصولات جايگزين نيكوتين، باعث تشديد عوارض قلبي و عروقي ناشي از نيكوتين مي‌شود.

هشتمين باور غلط: عوارض دهاني سيگار و قليان توسط خميردندان جرم گير به طور كامل از بين مي‌رود.

ساده‌ترين و كم اهميت‌ترين عارضه دخانيات، زردي دندان و بوي بد آن است. انواع سرطان حلق، دهان، زبان، پوسيدگي دندان‌ها، سرطان لب از اين عوارض‌اند. به طوري كه سالانه هزاران نفر از سرطان‌ها و بيماري‌هاي بدخيم دهان ناشي از دخانيات از بين مي‌روند.

نهمين باور غلط: با سرفه و دفع خلط، كليه اثرات سمي و مضر دخانيات از بدن حذف مي‌شود.

سرفه كردن ناشي از مصرف سيگار، به علت تخريب مخاط محافظ مجاري ريوي است كه در نتيجه آن، ريه در معرض عفونت‌ها و عوامل سرطان زا قرار مي‌گيرد، به عبارت ديگر، سرفه از تحريك و تجمع خلط به علت كاهش حركت مژك‌هاي تنفسي است و به هيچ وجه تاثير سمي سيگار را از بين نمي‌برد.

دهمين باور غلط: هنگام ترك سيگار، تنقلات مقوي و بادام زميني، آب مركبات، گوشت، جگر و دل و قلوه و ... مصرف شود.

با توجه به اينكه اين محصولات محيط بدن را اسيدي مي‌كند، لذا جذب نيكوتين را پايين مي‌آورد و در مواقع ترك دخانيات توصيه نمي‌شود. در اين زمان، توصيه مي‌شود ميوه‌هايي مانند موز و سبزيجاتي مثل اسفناج، جو دوسر و لبنيات استفاده شود.

يازدهمين باور غلط: هيچ وريدي گاه براي ترك سيگار دير نيست.

بر خلاف باورهاي گذشته، مبني بر اينكه با ترك سيگار و ديگر انواع دخانيات، آثار بيماري‌هاي ريوي و شانس ابتلا به انواع سرطان‌ها به طور كامل از بين مي‌رود، مطالعات جديد نشان داده كه علاوه بر اينكه آسيب‌هاي و ارده به ريه‌ها در افراد سيگاري حتي پس از ترك نيز ادامه پيدا مي‌كند، شانس ابتلا به انواع سرطان‌ها نيز تا حدي در فرد باقي مي‌ماند. بنابراين به جاي اين جمله بايد گفت: هرگز لب به سيگار و قليان نزنيد.

دوازدهمين باور غلط: سيگار باعث تقويت اعتماد به نفس فرد مي‌شود.

سيگار با عواقبي مانند كاهش ظرفيت ريوي و نيروي بدني فرد، بوي بد دهان و بدن، بار اقتصادي مضاعف روي فرد، طرد شدن از سوي اطرافيان، تغيير شكل ظاهري (پوست، دندان و مو) و بيماريهاي مرتبط و ناتوان كننده، باعث مي‌شود كه نه تنها اعتماد به نفس، بلكه عزت نفس وي نيز از بين برود و پسرفت داشته باشد.

سيزدهمين باور غلط: زنان با مصرف دخانيات، خواهان برابري حقوق خود با مردان در جامعه هستند.

گسترش جريانات فمينيستي، يكي از مهم ترين علل گسترش مصرف دخانيات در ميان دختران و زنان به ويژه دانشجويان و شاغلان است. مصرف سيگار بنا بر عقايد افراطي و نامعقول نوعي حق برابري با مردان تلقي مي‌شود كه نه تنها حقوقي براي زنان ايجاد نمي‌كند، بلكه آنها را در مشكلات بيشتر جسمي و روحي غرق مي‌كند.

چهاردهمين باور غلط: نوجوانان با مصرف دخانيات استقلال و حس بزرگي خود را تقويت مي‌كنند و اجتماعي‌تر مي‌شوند.

در اين گروه سني، فرد تلاش مي‌كند كه خود پانسمان زخم بستر را در سنين بالاتر نشان دهد و ثابت كند كه از دوران كودكي عبور كرده است، ولي سيگار كشيدن نه تنها باعث بزرگ شدن نمي‌شود بلكه نشان مي‌دهد نوجوان داراي مهارت «نه گفتن» به پيشنهادات خطرناك نيست و هنوز بزرگ نشده است.

پانزدهمين باور غلط: تنباكوهاي جويدني به دليل نداشتن دود عارضه چنداني ندارند.

اين نوع تركيبات، علاوه بر دارا بودن سموم و مواد مضر موجود در ديگر انواع دخانيات، به سبب مواد نگهدارنده، اسانس‌ها و تركيباتي مانند آمونياك، باعث عوارض زيادي در دهان و دندان مي‌شوند. يكي از مواد بسيار خطرناك و سمي كه همراه تنباكو مصرف مي‌شود، آهك است كه هم جذب نيكوتين را بالا مي‌برد، هم سبب مي‌شود كه نيكوتين آرام تر جذب شود. اين ماده يكي از عوامل بيماري زا و موثر در بروز سرطان‌هاي حفره دهان است.

شانزهمين باور غلط: قليان به دليل سنتي بودن كم ضررتر از ديگر انواع دخانيات است.

استفاده از تنباكو در مراحل اوليه‌اش عوارض چنداني را نشان نمي‌دهد و با توجه به بوي خوش و عدم سوزانندگي آن، فرد با احساس اينكه هيچ عارضه‌اي او را تهديد نمي‌كند،‌حتي ميزان مصرف خود را بالاتر مي‌برد و به تدريج عوارض در فرد نمايان مي‌شود. به ياد داشته باشيم، قليان عوارض جبران ناپذيري روي سلامتي فرد دارد.

هفدهمين باور غلط: اگر قليان را دسته جمعي و در فضاي باز بكشند، تاثير چنداني روي فرد نخواهد داشت و مضر نيست.

اين قبيل باورها به خاطر بوي خوش قليان ناشي از اسانس‌هاي شيميايي مضر و عدم ايجاد سوزش و سرفه در اثر مواد بي حس كننده مانند پماد زخم اتر در توتون قليان است. استفاده دسته جمعي از اين اسباب، علاوه بر شيوع بيماريهايي مانند هپاتيت، سل، تب‌خال، هليكوباكتر (عامل زخم معده)، فرد را از دود دسته دوم و سوم ديگر همراهان نيز بي بهره نمي‌گذارد. بد نيست بدانيد كه مصرف يك قليان بيش از مصرف بيست نخ سيگار عارضه دارد.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده