همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

خواص روغن دارچين؛ و آنچه بايد هنگام مصرف آن بدانيد!

روغن دارچين خواص بسياري براي سلامتي دارد. از جمله خواص دارچين مي‌توان به كنترل ديابت، كمك به بهبود زخم، پيشگيري از سرطان، جلوگيري از پوسيدگي دندان، افزايش رشد مو و تسكين درد قاعدگي اشاره كرد.

خواص روغن دارچين؛ و آنچه بايد هنگام مصرف آن بدانيد!
دكتر زخم|دكتر زخم - آيا تا به حال از روغن دارچين استفاده كرده‌ايد؟ اين روغن داراي رايحه‌اي گرم و شيرين است و از پوست درخت دارچين بدست مي‌آيد. از نظر طب سنتي اين روغن خواص زيادي براي سلامت دارد و به روش‌هاي مختلفي مي‌تواند به بهبود سلامتي كمك كند. به علاوه تحقيقات معتبر علمي نشان داده‌اند كه روغن دارچين داراي خواص ضد باكتريالي و ضد قارچي است و مي‌تواند به عنوان يك آنتي اكسيدان عمل كند. اگر شما هم به خواص روغن دارچين علاقه‌مند شده‌ايد با ما همراه باشيد. در اين مطلب خواص اين روغن براي سلامتي و كاربردهاي آن را معرفي خواهيم كرد.

در اين مطلب مي‌خوانيد:
  • انواع روغن دارچين
  • خواص روغن دارچين براي سلامتي
  • ساير خواص و كاربرد‌هاي روغن دارچين
  • نحوه‌ مصرف روغن دارچين
  • خطرات و عوارض جانبي روغن دارچين

انواع روغن دارچين

روغن دارچين از تنه يا برگ دو نوع درخت دارچين مختلف به نام‌هاي «Cinnamomum verum» و «Cinnamomum cassia» گرفته مي‌شود. بيشتر روغن‌هايي كه امروزه در بازار وجود دارند از نوع Cinnamomum cassia هستند و به آن‌ها دارچين «كاسيا» گفته مي‌شود. دارچيني كه از درخت Cinnamomum verum حاصل مي‌شود دارچين سيلان نام دارد و گران‌تر نيز است. هر دو نوع دارچين از تركيبات و فيتوشيميايي‌هايي، مانند «سينامالدئيد» و «اورژنول» تشكيل شده‌اند. اين‌ها همان عناصري هستند كه خواص دارچين و روغنش را به آن مي‌دهند.

خواص روغن دارچين براي سلامتي

۱. بهبود خلق‌وخوي

خواص روغن دارچين آن را به يك گزينه‌ي محبوب براي رايحه درماني (آروماتراپي) در خانه تبديل كرده‌است. در آروماتراپي روغن‌هاي اسانس در هوا پراكنده مي‌شوند تا بتوان آن‌ها را با پوست يا از طريق تنفس جذب كرد. آروماتراپي با فوايد بسياري از جمله كاهش افسردگي و اضطراب و خواب بهتر همراه است. استفاده از روغن دارچين در آروماتراپي به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما بسياري از مردم از رايحه‌ي دارچين لذت مي‌برند و آن را آرامش‌بخش مي‌دانند.
بيشتر بدانيد: رايحه درماني چيست و چه تاثيراتي بر سلامت دارد؟

۲. خواص پماد سوختگي ضد باكتريايي

تحقيقات نشان مي‌دهند كه روغن دارچين با ارگانسيم‌هاي باكتريايي كه به سختي درمان مي‌شوند، مبارزه مي‌كند. يك منبع مطالعاتي معتبر، كه از كشت‌هاي باكتريايي و مطالعات آزمايشگاهي استفاده مي‌كند، دريافت كه تركيبات موجود در روغن دارچين داراي اثر ضد ميكروبي عليه باكتري «سودوموناس آئروژينوزا» است. اين باكتري در برابر دارو مقاوم بوده و مي‌تواند منجر به مرگ گياهان، انسان‌ها و ساير موجودات شود.

۳. محافظت از سلامت دندان

تحقيقات نشان مي‌دهند كه خواص ضد باكتريايي و ضد قارچي دارچين مي‌تواند براي مقابله با «استرپتوكوكوس موتانس» و زيست لايه‌ «كانديدا – Candida» نيز مفيد باشند. اين دو عامل از عوامل موثر در عفونت‌هاي دهاني و پوسيدگي دندان‌ها محسوب مي‎‌شوند.
بيشتر بخوانيد: ۸ راه ساده براي جلوگيري از پوسيدگي دندان

۴. خاصيت ضدعفوني كنندگي

خواص ضد باكتريايي و آنتي‌ميكروبال روغن دارچين آن را به يك جايگزين بي‌خطر، موثر و غير شيميايي تبديل كرده است كه مي‌تواند براي حفظ محصولات و افزايش ماندگاري آن‌ها مفيد باشد. يك مطالعه نشان داد كه روغن دارچين به عنوان يك ماده نگهدارنده در مواد آرايشي و بهداشتي و ضد عفوني‌كننده‌هاي بيمارستاني به طور موثري قابل استفاده است.

۵. افزايش حجم و رشد مو‌ها

هيچ مدرك علمي كه خواص روغن دارچين بر رشد موي انسان را تائيد كند وجود ندارد، اما مطالعاتي كه روي موش‌ها انجام گرفته حاكي از ضخيم شدن و رشد بيشتر مو‌هاي آنان است. گزارش‌هاي عامه و روش‌هاي سنتي نشان مي‌دهند ماسكي كه از تركيب روغن دارچين، روغن زيتون و عسل درست شده باشد، مي‌تواند در تقويت رشد و حجم مو‌ها موثر باشد.
بيشتر بخوانيد: خواص دارچين براي پوست و مو

خواص روغن دارچين - رشد مو

۶. طعم‌دهي به مواد غذايي و مواد آرايشي

روغن دارچين به عنوان يك روغن اسانس مي‌تواند در پخت و پز نيز به كار برود. اين ماده همچنين مي‌تواند به عنوان يك جزء در محصولاتي مانند آدامس‌هاي بدون قند، آب‌نبات‌ها، چاي، كالا‌هاي آماده و پخته شده، به كار برود. روغن دارچين همچنين در تركيب خمير دندان، دهانشويه، صابون و لوسيون بدن حضور دارد. از اين روغن در برخي تزئينات و براي بخشيدن عطر خوش به برخي لوازم استفاده مي‌شود.

۷. بهبود عملكرد مغز

دارچين و روغن آن مي‌توانند فعاليت مغز را تقويت كرده و به مانند يك داروي نيرو بخش خوب عمل كنند. تحقيقات دانشگاه ويلينگ جسويت در ايالات متحده ثابت كرد كه رايحه‌ي دارچين به تنهايي توانايي فعاليت مغز را دارد. تيم محققان دريافتند كه افرادي كه دارچين به ان‌ها داده مي‌شود، نمرات بهتري در فعاليت‌هاي شناختي از جمله توجه، حافظه تشخيص مجازي و حافظه كاري و سرعت واكنش ديداري هيدروژل كسب مي‌كنند.
خواص روغن دارچين - بهبود عملكرد مغز

۸. تصفيه كننده‌ خون

روغن دارچين مي‌تواند به از بين بردن ناخالصي‌هاي خون كمك كند. اين روغن همچنين يك گزينه‌ مناسب براي درمان جوش‌هاي صورت است.

۹. بهبود جريان خون

دارچين به دليل داشتن يك تركيب رقيق كننده خون، به بهبود گردش خون كمك مي‌كند. گردش خون تاثير چشمگيري بر كاهش درد‌ها دارد، چرا كه از رسيدن اكسيژن به تمامي سلول‌ها و اندام اطمينان حاصل مي‌كند و منجر به فعاليت متابوليكي بيشتر مي‌گردد. با مصرف مكرر روغن دارچين و خود ادويه مي‌توان خطر ابتلا به حمله قلبي را كاهش داد.

۱۰. تسكين درد

دارچين همچنين يك ماده ضد التهاب است، بنابراين به رفع سفتي عضلات و مفاصل كمك مي‌كند. به علاوه، اين روغن براي درمان آرتروز توصيه مي‌شود و برخي معتقد هستند كه در از بين بردن سردرد‌هاي ناشي از سرماخوردگي نيز موثر است.
خواص روغن دارچين و تسكين درد

۱۱. كاهش وزن

كمك به كاهش وزن يكي ديگر از خواص دارچين است. تحقيقات نشان داده‌اند كه دارچين و روغن آن ممكن است به كاهش اثرات رژيم غذايي پرچرب و همچنين كاهش خطر آسيب‌هاي قلبي و عروقي كمك كند.
بيشتر بخوانيد: آشنايي با رژيم دارچين دار براي كاهش وزن

۱۲. كنترل ديابت

از آنجا كه روغن دارچين توانايي كنترل قند خون را دارد و نياز به استفاده از انسولين را كمتر مي‌كند، مي‌تواند براي افراد مبتلا به ديابت مفيد باشد. طبق گزارشي از انجمن ديابت آمريكا، افزودن دارچين به رژيم غذايي افراد مبتلا به ديابت نوع ۲، عوامل خطر مرتبط با ديابت و بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كاهش مي‌دهد.
بيشتر بخوانيد: دارچين و ديابت
خواص روغن دارچين و ديابت

۱۳. تسريع بهبود زخم

روغن دارچين به عنوان يك ماده‌ منعقد كننده خون عمل مي‌كند و در متوقف نمودن خونريزي موثر است، بنابراين روند بهبودي را تسهيل مي‌كند.

۱۴. پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي

اعتقاد بر اين است كه كلسيم و فيبر موجود در دارچين در برابر بيماري‌هاي قلبي محافظت مي‌كنند. با قرار دادن مقداري كمي از پودر دارچين يا روغن آن در غذاي خود مي‌توانيد به پيشگيري از بيماري عروق كرونر و فشار خون بالا كمك كنيد.

۱۵. پيشگيري از سرطان

براساس تحقيقات، دارچين خواص لوزالمعده ضد سرطاني دارد و ممكن است در مبارزه با اين بيماري موثر باشد. اين ادويه و روغن حاصل از آن، سرشار از «سينامالدهيد»، «اسيد سيناميك»، «۲-هيدروكسي سينامامالدئيد»، «۲-متيوكسي سين آمالدئيد» و «اوژنول» است كه با اثرات شيميايي پيشگيرانه از سرطان ارتباط دارند. يك مطالعه‌ ديگر نشان مي‌دهد كه روغن دارچين فعاليت ضد سرطاني در برابر سرطان گلو در شرايط آزمايشگاهي دارد. با اين حال، به مطالعات علمي و انساني بيشتري براي تائيد نهايي اين خاصيت روغن دارچين نياز است.
بيشتر بخوانيد: نوع تغذيه اي كه در پيشگيري از سرطان نقش دارد

۱۶. كمك به هضم غذا

دارچين در بسياري از دستور‌پخت‌هاي قديمي وجود دارد. افزون بر توانايي طعم‌دهي به غذا، در روند هضم غذا بسيار موثر است و در برابر سوء هاضمه، تهوع، استفراغ، ناراحتي معده، اسهال و نفخ مي‌تواند كمك كننده باشد. دارچين يك بادشكن بسيار قوي است كه قادر به از بين بردن باد اضافي در روده و معده و همچنين اسيديته است. از اين رو اغلب به عنوان يك داروي تقويتي هضم كننده غذا تجويز مي‌شود.

۱۷. تسكين درد قاعدگي

تسكين درد قاعدگي از ديگر خواص روغن دارچين محسوب مي‌شود. مصرف روغن دارچين يا خود دارچين، در كاهش ناراحتي و گرفتگي‌هاي دوران قاعدگي موثر است. براي اين منظور حتي مي‌توان از دمنوش دارچين نيز استفاده كرد.
بيشتر بخوانيد: درمان درد پريود با روش هايي آسان و خانگي

۱۸. كمك به پيشگيري از بارداري

روغن دارچين در جلوگيري طبيعي از بارداري اثربخش است. مصرف منظم اين روغن يا پودر دارچين بعد از زايمان، قاعدگي را به تاخير مي‌اندازد و به اين ترتيب از بارداري جلوگيري مي‌كند. البته توجه داشته باشيد كه استفاده از دارچين يا روغن آن به تنهايي نمي‌تواند باعث پيشگيري از بارداري شود و تنها به موفقيت آميز بودن روش‌هاي ديگر پيشگيري از بارداري كمك مي‌كند. گفته مي‌شود دارچين همچنين مي‌تواند شير مادر را نيز افزايش دهد.

ساير خواص و كاربرد‌هاي روغن دارچين

از ديگر خواص روغن دارچين و كاربردهاي آن مي‌توان اشاره كرد به:

۱. عطر و طعم دهي به مواد غذايي: برخي افراد روغن دارچين را براي طعم‌دهي به غذا‌ها به كار مي‌برند.

۲. خوش‌بو كنندگي هوا: عطر دلپذير روغن دارچين آن را به يك خوش‌بو كننده‌ي طبيعي در اتاق تبديل مي‌كند كه استنشاق آن همچنين مزاياي فراواني به همراه دارد.

۳. دور كردن پشه: روغن دارچين يك ماده دافع پشه است. تحقيقات كنوني نشان داده‌اند كه در كشتن پشه‌ي لاروائه بسيار موثر است. تحقيقات نشان مي‌دهند كه روغن دارچين يك راه حل دوستدار محيط زيست براي دور كردن و از بين بردن پشه‌ها است.

نحوه‌ مصرف روغن دارچين

طبق نظرسنجي‌هاي انجام شده، بسياري از توليد كنندگان روغن دارچين توصيه مي‌كنند از مصرف موضعي اين روغن پانسمان زخم خودداري شود. يك توصيه كلي اين است كه در صورتي كه مي‌خواهيد از روغن دارچين به صورت موضعي استفاده نماييد، غلظت آن بايد كم باشد. به عنوان مثال، طبق يك دستور‌العمل، غلطت ۰/۰۱ درصد يا كمتر معادل يك قطره روغن دارچين به ازاي هر ۳۰ تا ۴۰ ميلي‌ليتر روغن حامل است. شما مي‌توانيد اين روغن را به روغن‌ها يا لوسيون‌هاي بدن يا دستگاه‌هاي خوشبوكننده‌ هوا اضافه نماييد.
كاربرد روغن دارچين

خطرات و عوارض جانبي روغن دارچين

۱. دارچين و كبد

دارچين حاصل از درخت كاسيا حاوي كومارين است، ماده‌اي شيميايي كه ممكن است موجب آسيب به كبد و كليه شود و درصورت استفاده‌ بيش از حد مي‌تواند مشكلات كبدي را بدتر نمايد. هنگام استفاده از روغن دارچين كاسيا، حتما از دستورالعمل‌هاي ارائه شده همراه محصول پيروي كنيد. در صورت ابتلا به بيماري‌هاي كبدي قبل از استفاده با پزشك خود مشورت نماييد.

۲. روغن دارچين و ديابت

اگر به ديابت مبتلا هستيد، قبل از استفاده روغن دارچين حتما با پزشك خود مشورت نماييد. دارچين ممكن است با ساير دارو‌هاي مورد استفاده براي كنترل قند خود تداخل داشته باشد. روغن دارچين بسيار قوي است، بنابراين بايد مراقب باشيد كه سهوا بيش از اندازه از آن استفاده نكنيد. عوارض جانبي اين اتفاق شامل بثورات پوستي يا سوزش است. رقيق كردن روغن دارچين با روغن‌هاي حامل قبل از استفاده بسيار اهميت دارد. سعي كنيد يك قطره روغن دارچين را به يك فنجان روغن حامل مانند روغن زيتون، بادام، جوجوبا يا كنجد استفاده نماييد.
هرگز اين روغن را نبايد مستقيما روي پوست بماليد و ماساژ دهيد، مگر اينكه با روغن حامل رقيق شده باشد. روغن دارچين با آب مخلوط نمي‌شود بنابراين نبايد آنرا مستقيما به آب داخل وان حمام اضافه كرد، چرا كه مي‌تواند پوست را تحريك كند يا بسوزاند. همچنين نبايد اين روغن را قبل از رقيق شدن بخوريد. چون مي‌تواند غشاي مخاطي و پوشش مري را از بين ببرد. از ماليدن روغن دارچين غليظ بر روي لثه‌ها يا ورود آن به چشم خودداري كنيد.
هشدار: برخي از افراد به دارچين حساسيت دارند، اين‌ افراد بايد از تمام محصولات حاوي روغن دارچين نيز اجتناب نمايند.

سخن پاياني

روغن دارچين داراي خواص سلامتي و زيبايي زيادي است. مي‌تواند به عنوان يك ماده ضد باكتري و ضد قارچ مورد استفاده قرار گيرد و همچنين در آروماتراپي به عنوان آرامش بخش به كار مي‌رود. روغن دارچين بسيار قوي است و بايد از آن به مقدار بسيار كم استفاده كرد. بنابراين اگر احتمال مي‌دهيد كه سهوا مقدار زيادي از اين روغن را استفاده كنيد، ترجيحا چودر دارچين را جايگزين آن كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد خواص پودر دارچين توصيه مي‌كنيم مطلب خواص دارچين و مضرات مصرف بيش از حد آن! را مطالعه كنيد. شما چه تجربه در رابطه با مصرف روغن دارچين داريد؟ چه خواص ديگري را براي آن مي‌شناسيد؟ فراموش نكنيد نظرات و پيشنهادات خود را با ما و ساير همراهان خريد قطره فروزومال ستاره به اشتراك بگذاريد.
برگرفته از: healthline ،organicfacts، verywellhealth

تظرات ارسال شده