همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

علائم و نشانه‌ هاي اعتياد كودكان به موبايل و تبلت و راه‌هاي درمان آن

امروزه با توجه به پيشرفت تكنولوژي، اعتياد كودكان به موبايل و تبلت تبديل به يكي از بزرگترين دغدغه‌هاي والدين شده است. بنابراين والدين بايد به نشانه‌ها و علائم اين اعتياد توجه كنند و در صورت مشاهده آنها راهكارهاي جايگزين كردن موبايل و تبلت براي كودكان را در پيش بگيرند.

اعتياد كودكان به موبايل و تبلت
دكتر زخم| سرويس روانشناسي - آيا شما نگرانيد كه كودك‌تان به موبايل يا تبلت معتاد شده باشد؟ در اين صورت تنها نيستيد. در سال ۲۰۱۸ ميلادي، ۱۰۲۴ نفر از والدين درباره ميزان استفاده فرزندان‌شان از وسايل ديجيتال مورد بررسي قرار گرفتند و ۴۷ درصد از آن‌ها حس مي‌كردند كه كودك‌شان به موبايل يا تبلت خود معتاد شده است. امروزه اكثر كودكان به موبايل و تبلت دسترسي دارند و زمان زيادي از روز را صرف استفاده از اين وسايل مي‌كنند. همه ما هر روز در مهماني‌ها، سالن‌هاي انتظار يا وسايل نقليه عمومي كودكاني را مي‌‍بينيم كه در حال استفاده از موبايل يا تبلت هستند. استفاده مداوم كودكان از اين وسايل آن‌ها را سرگرم مي‌كند و به همين دليل به والدين وقت فراغت بيشتري مي‌دهد، اما بايد توجه داشت كه اين سرگرمي عوارضي نيز دارد. اگر فرزند شما هم زياد از وسايل ديجيتال استفاده مي‌كند و بيش از حد به بازي‌هاي كامپيوتري مي‌پردازد، با ما همراه باشيد. در اين مطلب به بررسي عوارض اعتياد كودكان به موبايل و تبلت و راهكارهاي رفع آن مي‌پردازيم.

در اين مطلب مي‌خوانيد:

  • عوارض اعتياد كودكان به موبايل و تبلت
  • علائم و نشانه هاي اعتياد به موبايل و تبلت
  • نحوه برخورد با كودكاني كه به موبايل اعتياد زخم ساق پا دارند
  • جايگزين موبايل براي كودكان

عوارض اعتياد كودكان به موبايل و تبلت

استفاده بيش از حد كودكان از موبايل و تبلت عوارضي دارد كه بعضي از آن‌ها جسمي و بعضي ديگر روحي هستند. در ادامه با بعضي از اين عوارض آشنا مي‌شويم.

۱. اضافه وزن

اضافه وزن ناشي از فعاليت كم كودكان يكي از عوارض استفاده زياد از موبايل و تبلت است. امروزه بازي‌هاي ديجيتالي جاي بازي‌هايي كه نياز به فعاليت بدني داشتند را گرفته‌اند و به دليل همين تحرك كم، كودكان بسيار بيشتر از قبل دچار اضافه وزن مي‌شوند.

۲. كم‌خوابي يا بدخوابي

كودكاني كه پيش از خواب تا ديروقت با موبايل يا تبلت بازي مي‌كنند، نمي‌توانند به ميزان كافي بخوابند و از كيفيت خواب مناسبي نيز برخوردار نخواهند بود، در نتيجه خواب كودكان دچار اختلال مي‌شود. اين كودكان روز بعد با ضعف بيدار مي‌شوند چرا كه ذهن‌شان تا پيش از خواب در حال فعاليت فكري براي بازي با موبايل بوده و به ميزان لازم استراحت نكرده است.

عوارض اعتياد كودكان به موبايل و تبلت

۳. اضطراب

تحقيقات نشان داده است كه در موارد بسياري كودكاني كه براي بازي از موبايل يا تبلت استفاده مي‌كنند بازي‌هاي غير مناسب براي سن‌شان را نيز انجام مي‌‍دهند. اين امر باعث مي‌‍شود كه كودكان در سنين پايين استرس بازي‌هايي را متحمل شوند كه براي سن آن‌ها طراحي نشده است و به همين دليل دچار اضطراب خواهند شد.

۴. پرخاشگري

كودكاني كه به طور مداوم بازي‌هاي خشونت آميز انجام مي‌دهند، در بعضي موارد كم طاقت مي‌شوند و در صورت مواجه با هر امري كه خلاف ميل آن‌هاست، پرخاشگري مي‌كنند. در نتيجه مي‌توان يكي از علل پرخاشگري كودكان را اين بازي‌ها خوشنت آميز دانست.

علائم انواع زخم و نشانه هاي اعتياد به موبايل و تبلت

سوالي كه اكثر والدين دارند، اين است كه چگونه نشانه‌هاي اعتياد به موبايل و تبلت را مي‌توان تشخيص داد؟ در ادامه به اين سوال پاسخ خواهيم داد. البته بايد توجه كنيد كه داشتن يكي از اين نشانه‌ها به تنهايي دليل قطعي اعتياد كودك به اين وسايل نيست، اما با ديدن اين نشانه‌ها به عنوان پدر يا مادر كودك بايد حواس خود را بيشتر جمع كنيد!

نشانه هاي اعتياد كودكان به موبايل و تبلت

  • جدا كردن موبايل يا تبلت از كودك مشكل است: اگر كودك شما به حدي به موبايل يا تبلت وابسته شده است كه حتي زمان خواب يا هنگام غذا خوردن نيز دست از كار با اين وسايل برنمي‌دارد، يكي از نشانه‌هاي اعتياد به اين وسايل را دارد.
  • در صورت جدا كردن موبايل يا تبلت از كودك، كودك دچار استرس يا بدخلقي مي‌شود: يكي ديگر از نشانه‌هاي اعتياد كودكان به موبايل يا تبلت اين است كه اگر اين وسايل را از كودك جدا كنيد، ناآرام مي‌شود و بدقلقي مي‌كند و صرفاً با حضور دوباره موبايل و تبلت مي‌توانيد او را كنترل كنيد.
  • نياز كودك به موبايل يا تبلت، به صورت مداوم بيشتر مي‌شود: ممكن است شما كودكي داشته باشيد كه دقايقي از روز را به بازي با موبايل يا تبلت مي‌گذراند و بعد از مدتي ببينيد كه اين دقايق تبديل به ساعت و ساعت تبديل به ساعت‌ها شدند! رشد زماني كه كودك به استفاده از اين وسايل اختصاص مي‌دهد، يكي از نشانه‌هاي اعتياد به موبايل يا تبلت است.
  • كودك تمام فعاليت‌هايش را به كار كردن با موبايل يا تبلت اختصاص مي‌دهد: كودكان به‌ طور طبيعي نياز به فعاليت‌ها و بازي‌هاي فيزيكي دارند. همچنين بازي‌هاي گروهي كودكان به رشد هوش اجتماعي در آنان نيز كمك مي‌كند. اگر مي‌بينيد كه كودكتان در گذشته بيشتر به بازي‌هاي فيزيكي يا گروهي علاقه نشان مي‌داد و با وجود اكتي كوت تبلت ديگر چنين ميلي ندارد و صرفاً در خانه مي‌ماند و تمام وقت خود را به بازي با موبايل و تبلت مي‌گذراند، بايد بيشتر مراقب باشيد.

نحوه برخورد با كودكاني كه به موبايل اعتياد دارند

نحوه برخورد شما به عنوان والدين كودك مي‌تواند بسيار تاًثيرگذار باشد. اولين نكته مهم در برخورد شما اين است كه بتوانيد در عين ايجاد حس صميميت و اعتماد، جايگاه مقتدر خود به عنوان پدر يا مادر كودك را حفظ كنيد. شما بايد به كودك خود ياد بدهيد كه استفاده بيش از حد از موبايل يا تبلت براي او آسيب‌زا خواهد بود. براي اين كار مي‌توانيد از راهكارهايي كه در ادامه به معرفي آن‌ها مي‌پردازيم، بهره ببريد:

  • براي استفاده از موبايل يا تبلت محدوديت زماني وضع كنيد.
  • قبل از اينكه موبايل يا تبلتي را به كودكان بسپاريد، نحوه استفاده از آن و محدوديت‌هاي لازم را به او بياموزيد.
  • اجازه ندهيد كودكتان از بازي‌ها يا برنامه‌هايي استفاده كند كه مناسب سنش نيست.
  • از موبايل يا تبلت به عنوان وسيله‌اي براي آرام كردن كودك در فضاهاي عمومي يا مهماني‌ها استفاده نكنيد.
  • براي كودك خود وقت بيشتري اختصاص دهيد. او را به فعاليت‌ها يا بازي‌هاي غيرديجيتال تشويق كنيد و حتي گاهي خودتان در بعضي از اين بازي‌ها مثل پازل (جورچين) او را همراهي كنيد. به علاوه مي‌توانيد از نقاشي حيوانات براي رنگ آميزي استفاده نماييد، كافي است يك طرح مناسب براي رنگ آميزي را پرينت كنيد و با فرزند خود مشغول رنگ آميزي شويد.

جايگزين موبايل براي كودكان

جايگزين موبايل براي كودكان

سوال بسياري از والدين اين است كه حتي اگر بتوانيم استفاده درست از موبايل يا تبلت را به كودك بياموزيم، جايگزيني براي آن سراغ نداريم. در اين بخش سعي داريم به اين سوال والدين پاسخ دهيم و موارد جايگزيني براي موبايل پيشنهاد كنيم:

  • براي كودك خود كتاب بخوانيد يا در كتاب خواندن لايتسيموس او را همراهي كنيد. آشنا شدن او با دنياي كتاب شايد بتواند اشتياق او به كتاب‌خواني را بيشتر و ذهن او را از بازي با موبايل دور كند.
  • ديدار و بازي كودك با دوستان و هم‌سن و سالان را براي او آسان كنيد. در اين صورت كودك شما ساعتي از روز را با فعاليت و بازي گروهي با دوستانش سپري مي‌كند و علاوه بر آن، ارتباط حضوري با دوستانش سبب بي‌نيازي او از ارتباط‌هاي مجازي خواهد شد.
  • او را در كلاس‌هايي كه دوست دارد ثبت‌نام كنيد. اين كلاس‌ها مي‌توانند كلاس‌هاي ورزشي مثل شنا يا فوتبال باشند. همچنين كلاس‌هاي هنري مثل نقاشي نيز مي‌توانند مورد توجه كودك قرار بگيرند و حواس او را از كار با موبايل يا تبلت پرت كنند.
  • به تفريح‌هاي خانوادگي اهميت بيشتري بدهيد. رفتن به پارك، پيك‌نيك يا شهربازي در روزهاي تعطيل آخر هفته‌ باعث مي‌شود كه كودكان با بازي‌هايي غير از بازي‌هاي ويديويي آشنا شوند و علاوه بر آن بدانند فعاليت تفريحي و سرگرم‌كننده براي آن‌ها صرفاً منحصر در فعاليت‌هاي مرتبط با موبايل و تبلت نيست.

جمع بندي

امروزه اكثر كودكان به وسايل ديجيتالي نظير موبايل و تبلت دسترسي دارند و اعتياد كودكان به اين وسايل تبديل به يكي از معضلات خانواده‌ها شده است. استفاده بيش از حد از اين وسايل عوارضي از جمله اضافه وزن و بدخوابي را براي كودكان به همراه دارد و به همين دليل والدين بايد در اين رابطه مراقب فرزندان خود باشند و نشانه‌هاي اعتياد كودكان به موبايل و تبلت را بشناسند، نحوه برخورد با اين كودكان را بياموزند و بتوانند جايگزين‌هايي براي موبايل فراهم كنند. يكي از اين جايگزين‌ها مي‌تواند بازي‌هاي خلاقانه كودك همراه شما باشد، در اين رباطه توصيه مي‌كنيم مطلب بازي‌هاي خلاقانه براي كودكان را از دست ندهيد. هر چند ممكن است والدين در دوره‌اي كه مي‌خواهند عادت استفاده زياد از موبايل و تبلت را از سر فرزندان خود بيندازند نياز به صرف وقت و انرژي بيشتري داشته باشند، اما اين وقت و انرژي مضاعف ارزشش را دارد. نظر شما چيست؟ آيا تجربه‌اي از اعتياد فرزندتان به موبايل و تبلت داشته‌ايد؟ آيا راهكار ديگري براي اين عفونت جاي بخيه سزارين منظور سراغ داريد؟ فراموش نكنيد نظرات و پيشنهادات خود را با ما و ساير همراهان ستاره به اشتراك بگذاريد.

برگرفته از: psychologytoday

تظرات ارسال شده