همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
علائم زخم معده ، زخم معده
علائم و نشانه هاي زخم معده به طور كلي مربوط به دردهايي در نواحي بين جناغ سينه و نشانه هاي ديگر بسيار شايع و خطرناكي مي شود كه با مشاهده ي آنها حتما بايد براي درمان اقدام شود.

زخم معده با چه علائمي آغاز ميشود؟؟؟

علائم زخم معده به طور كلي شامل چند دسته از نشانه ها هستند كه برخي از آنها جزو نشانه هاي خطرناك محسوب مي شوند و بايستي جدي گرفته شوند.زخم معده

زخم معده زخم معده

زخم معده چيست؟

زخم معده به جراحات دردناكي گفته مي شود كه در جداره داخلي معده و يا قسمت آغازين روده كوچك كه اثني عشر ناميده مي شود وجود دارد.

شايعترين باكتري ايجاد كننده زخم، باكتري هليكوباكترپيلوري (Helicobacter Pylori) مي باشد. اين باكتري در عفونتهاي انساني بسيار شايع است . اين باكتري توسط آب و غذا منتشر مي شود، همچنين در بزاق دهان نيز ديده شده است و احتمال مي رود كه بتواند از راه هايي مثل بوسيدن هم انتقال يابد. اين باكتري مي تواند به ديواره معده چسبيده و باعث ضعيف شدن و التهاب آن قسمت از معده مي شود.

علائم و نشانه هاي اصلي آن كدامند؟

به طور كلي درد زخم معده از يك ساعت بعد از غذا خوردن شروع مي شود و تا ساعت ها ادامه پيدا كند همچنين شب ها شعله ور شده و مي تواند فرد را از خواب بيدار كند. درد زخم معده در زمان خالي بودن معده بدتر مي شود لذا بايد از گرسنگي اجتناب كرد. زخم معده مي تواند براي مدتي فروكش كند ولي بعد از چند هفته علائم زخم معده برمي گردد لذا حتما بايد براي درمان زخم معده به پزشك مراجعه كرد.
رايج ترين علائم زخم معده، درد سوزشي كه از جناغ سينه تا بالاي ناف مي تواند احساس شود. درد زخم معده به علت تماس اسيد معده با منطقه آسيب، ايجاد مي شود.

افزايش سوءهاضمه از نشانه هاي ديگر زخم معده مي باشد. در اين موارد فرد پس از صرف غذا يا آروغ مي زند يا دچار سكسكه مي شود.

زخم معده علامت ديگري دارد كه به علت تغيير حجم مايعات، فرد دچار حالت تهوع خفيف يا شديد مي شود. معمولاً در حالت ناشتا، فرد دچار حالت تهوع مي شود.

درد شديد بخصوص هنگام خالي بودن معده

درد در شب و خواب

دردهايي كه به صورت مداوم قطغ مي شوند و دوباره آغاز مي شوند.

درديكه با خوردن بعضي از خوراكي هاي خاص آرام مي شود

با ايجاد زخم معده، فرد احساس سنگيني و سيري در معده مي كند. همان حالتي كه پس از مصرف زياد آب احساس مي شود.

بيشتر بيماران مبتلا به زخم معده، دچار علايم آنفلوآنزا مانند خستگي مفرط، كسالت، تب، حالت تهوع و... مي شوند.

خون تيره در مدفوع و يا مدفوع سياه و قيري رنگ

علائم و نشانه هاي زخم معده

سوزش سر دل نشانه چيست

درد شديد و ناگهاني كه مبتلايان چند ساعت پس از هضم غذا دچار آن مي شوند، باعث مي شود از غذا خوردن بترسند و در نتيجه اشتهاي خود را از دست مي دهند.

در اين بيماران احساس گرسنگي، چند ساعت پس از صرف يك غذاي كامل امري طبيعي است.

با كم شدن اشتها، كاهش وزن امري طبيعي است. بالا آوردن مكرر پس از صرف غذا نيز مي تواند علت ديگر كاهش وزن باشد.

رنگ مدفوع ممكن است ظاهري تيره يا كم رنگ با اثري از خون داشته باشد.

به علت افزايش ميزان مايعات در روده و معده استفراغ امري طبيعي است. در صورت ظاهر شدن خون در استفراغ ممكن است زخم پيشرفته باشد. در اين موارد فرد به درمان فوري نياز پيدا مي كند.

علائم خطرناك

استفراغ خوني: بالا آوردن خون، كه با رنگ قرمز يا سياه مشخص مي شود. به ياد داشته باشيد كه ممكن است قسمتي از خون مترشحه در زخمها از سيستم گوارشي عبور كند و به صورت قهوه اي خارج شود.

مدفوع سياه:كه نمايانگر خون ريزي از زخم است.

دردهاي شديد و ناگهاني شكم كه در صورت مشاهده اين علائم سريعا به پزشك مراجعه كنيد.

منبع :

تظرات ارسال شده