همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
راه‌هاي درمان  عفونت چشمي

چند نكته براي آشنايي بيشتر با گل مژه:

۱. نشانه‌هاي اوليه شامل درد، قرمزي، تورم و حساسيت به لمس است.

۲. گل‌مژه‌ها به طور معمول مشكلات بينايي را ايجاد نمي‌كنند.

۳. گل‌مژه‌ها به‌وسيله باكتري‌هاي استافيلوكوك ايجاد مي‌شوند.

۴. گل‌مژه‌ها مسري هستند.

۵. اكثر مواقع خودشان بهبود مي‌يابند.

۶. ساير مشكلات چشمي نيز ممكن است همراه با گل‌مژه باشد.

در اين چسب بخيه مطلب قصد داريم راه‌هاي خلاص شدن از شر اين عفونت چشمي را برايتان بيان كنيم:

از كمپرس آب گرم استفاده كنيد

اولين نكته براي چگونگي خلاص شدن از شر گل‌مژه اين است كه از يك كمپرس گرم استفاده شود. خوب است از كمپرسي استفاده كنيد كه آن‌قدر گرم باشد كه بتوانيد به مدت ۵ تا ۱۰ دقيقه آن را روي پلكتان نگه داريد و اين كار را چند بار در طول روز تكرار نماييد.

لوازم آرايش چشم كهنه را دور بيندازيد

متأسفانه اگر در طول دوره‌اي كه مبتلا به گل مژه بوده‌ايد از ريمل و خط‌ چشمي استفاده كرده‌ايد اكنون وقت آن رسيده است كه آن لوازم آرايش چشمتان را دور انداخته و با موارد جديدي جايگزين كنيد؛ زيرا ممكن است لوازم آرايش چشم قديمي‌تان به باكتري استافيلوكوك، همان ميكروبي كه موجب بروز گل‌مژه مي‌شود، آلوده شده باشد. اين مورد درباره‌ي لوازم آرايش قديمي درمان سوختگي با آب جوش كه تاريخ انقضايشان به پايان رسيده است نيز صدق مي‌كند.

پلكتان را تميز نگه‌داريد

تميز كردن پلك به طور مرتب مي‌تواند به كاهش ميزان باكتري اطراف چشم و يا به بهبود زخم كمك كند. پيشنهاد مي‌شود كه مناطق آسيب ديده را با يك گوش پاك‌كن و مقدار كمي شامپو بچه‌اي كه چشم شما را تحريك نمي‌كند، پاك كنيد.

اگر شما ابزارهاي آرايشي خود را به اندازه كافي نشوييد، ممكن است اتفاقات ناخوشايند زيادي براي چشم‌هايتان رخ دهد.

از لنز تماسي استفاده نكنيد

در طول مدت زماني كه دچار گل‌مژه هستيد، بهتر است تا مادامي كه اين مشكل به طور كامل درمان نشده است، به جاي لنزها، از عينك طبي‌تان استفاده كنيد. همچنين توصيه مي‌شود هميشه لنزها و مخزن نگه‌داري آن‌ها به طور مرتب تميز شوند و در صورتي پزشكي كودكان كه نياز است، لنزها و محفظه نگه‌داري آن‌ها تعويض شده تا از عفونت چشمي جلوگيري شود.

به تركاندن گل‌مژه‌ي جوش مانند فكر نكنيد

اگر عفونت پلك به صورت يك جوش خود را نشان داده است، احتمالاً براي فشردن و تركاندن آن بسيار وسوسه خواهيد شد. اما شايد اين كار ظاهر پلك را به حالت قبلي بازگرداند اما مي‌تواند به بروز عوارض جانبي ديگري ختم شود. اگر زمان بهبودي افزايش يابد و عفونت ثانويه پديد آيد، آنگاه نيازمند استفاده از آنتي‌بيوتيك خواهيد شد. كارشناسان پيشنهاد مي‌كنند تنها در اين شرايط به كمپرس آب گرم پناه ببريد و بگذاريد خودش به مرور زمان بهبود پيدا كند.

از داروهاي بدون نسخه براي كاهش درد كمك بگيريد

استفاده از اين داروها، فرايند بهبودي گل‌مژه و عفونت را سرعت نمي‌بخشند، بلكه مي‌توانند با كاهش درد، تحمل زمان مورد قطره فروزومال نياز براي التيام را برايتان آسان‌تر كنند و در نتيجه مانع تحريك بيشتر ناحيه عفوني شده توسط شما خواهد شد.

در صورت عدم بهبودي عفونت، به چشم‌پزشك مراجعه كنيد

اگر گل مژه بعد از چند روز استفاده از كمپرس آب گرم، تميز نگه‌داشتن پلك چشم و انجام ديگر اقدامات درماني، التيام پيدا نكرد، وقت آن است كه براي مشورت و يافتن راه درمان مؤثر براي خلاص شدن از اين عفونت به چشم‌پزشك مراجعه نماييد. بزرگ‌ترين اشتباه افراد اين است كه در صورت طولاني شدن زمان بهبودي، به جاي مشورت با متخصص، فقط انتظار مي‌كشند.

از انجام رفتارهايي كه احتمال ابتلا به گل‌مژه را بالا مي‌برند، دوري كنيد

بهترين توصيه براي چگونگي خلاص شدن از شر گل‌مژه تنها اقداماتي نيست كه در موارد قبل به آن اشاره كرديم. بلكه بهترين كار در مرحله اول اين است قيمت پماد زخم بستر كه نه تنها اطراف چشم، بلكه لنزها، دست‌ها و هر چيزي كه با چشم‌ها در تماس خواهند بود، بايد تميز نگه داشته شوند. مراقب باشيد به طور مرتب لوازم آرايش چشمتان را تعويض كرده و هرگز آن‌ها را با ديگران به اشتراك نگذاريد. در نهايت مطمئن شويد كه هر شب آرايش چشم‌هايتان را به طور كامل پاك كنيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده