همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
تشخيص زودهنگام سرطان,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
محققان

موفق به ساخت حسگر‌هاي جديدي شدند كه مي‌تواند به تشخيص زودهنگام سرطان منجر شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سايتوكاين‌ها گروهي پانسمان عسل از مولكول‌ها هستند كه به عنوان پيام رسان در ارتباطات بين سلولي عمل مي‌كنند. اين مولكول‌ها عمدتا هنگامي كه سلول‌ها هر گونه مواد خارجي را در خون تشخيص مي‌دهند، براي تحريك پاسخ ايمني، آزاد مي‌شوند.

محققان مركز تحقيقات بيوفوتونيك استراليا به روش جديدي براي تشخيص سايتوكاين‌هاي متعدد در نمونه‌هايي با حجم بسيار كم دست يافتند كه مي‌تواند منجر به تشخيص زودهنگام بيماري‌هايي پانسمان جراحي سوربكت مانند لنفوم (سرطان دستگاه لنفاوي) شود.

دكتر جانگ، يكي از محققان اصلي اين مطالعه در رشته مهندسي زيست پزشكي دانشگاه مك كواري در سيدني، مي‌گويد: اين طرح در مرحله اوليه مي‌تواند امكان تشخيص غير تهاجمي را فراهم كند و در مراحل بعد كاربرد‌هاي باليني و درماني را مدنظر دارد.

وي در ادامه مي‌گويد: سايتوكاين‌هاي مختلف عملكرد‌هاي مختلفي دارند ساكارز و مي‌توانند به همراه يكديگر شبكه‌اي با يك زبان پيچيده را تشكيل دهند، اما تشخيص همزمان چندين سايتوكاين در يك نمونه واحد همواره يك چالش بوده است و محدوديت‌هاي قابل توجهي را به محققان تحميل مي‌كند.

به گفته اين محقق وقتي فقط يك نوع سايتوكاين را بررسي كنيد، بسيار دشوار است كه بگوييد چه چيزي بين سلول‌ها اتفاق مي‌افتد، اما اگر بتوانيم چندين سايتوكاين را مطالعه كنيم، مي‌توانيم آنچه را كه در شبكه‌هاي شركت سوربكت پيچيده اتفاق مي‌افتد، بهتر بشناسيم.

وي مي‌گويد: حساسيت اين تكنيك به آن اجازه مي‌دهد تا در غلظت‌هاي بسيار پايين عمل كند.   اين سنسور‌ها قادر به تشخيص سايتوكاين‌ها در غلظت‌هايي به اندازه ۵ پيكوگرم در ميلي ليتر هستند كه امكان تشخيص لنفوم را در مراحل اوليه فراهم مي‌كند.

اين محققان روش تشخيص با استفاده از نانوذرات طلا و طيف سنجي رامان در سطح پيشرفته را براي هدف قرار دادن نمايندگي سوربكت سيتوكين‌هاي رايج به عنوان نشانگر‌هاي لنفوم توسعه دادند.

طيف سنجي رامان به طور گسترده‌اي در شيمي براي شناسايي مولكول‌هاي خاص استفاده مي‌شود و در اين حالت، با استفاده از نانوذرات، سيگنال‌ها از روي سايتوكاين‌ها جمع آوري و شناسايي مي‌شود.

نتايج اين طرح كه حدود ۱۸ ماه به طول انجاميده، در مجله‌ي  ACS Sensors منتشر شده است.



منبع

تظرات ارسال شده