همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
از مغزتان زياد استفاده كنيد

كه شما متوجه ضعف آن ها شده و براي جبران آن دست به كار مي شويد، ممكن است هرگز متوجه كاهش قدرت مغز نشويد. مطالب جديد را بياموزيد و براي حفظ آنها تلاش كنيد. اگر از مغزتان استفاده نكنيد، زودتر فرآيند پيري را تجربه مي كند و آسيب مي بيند.

به گزارش : عوامل خطر بسياري براي ابتلا به آلزايمر وجود دارند، از ژن ها گرفته تا عادات ورزشي. تا به حال بيست درصد از اين عوامل خطر شناسايي شده اند كه مي تواند موجب شود تا حدي جلوي ابتلا به اين بيماري را بگيريم. در اين جا به ۹ عامل خطر آلزايمر اشاره مي كنيم و به شما مي گوييم كه چطور از خودتان در برابر اين بيماري مراقبت نماييد.

ما مجبور نيستيم شما را متقاعد كنيم كه چاقي خطري براي سلامتي كل بدن شماست. اضافه وزن مي تواند نشانه ي اين باشد كه برنامه غذايي شما سرشار از قند و مواد فرآوري شده است. مي توان به جاي اين روش، رژيم غذايي مديترانه اي را جايگزين كرد كه مي تواند خطر ابتلا به آلزايمر را تا بيش از ۵۰ درصد كاهش دهد. چاقي نشانه ي يك زندگي نامناسب است.

افراد اگر ورزش و تحرك داشته باشند، مي توانند حتي در سن ۷۰ سالگي ژل هيدروسرب رشد نواحي اي از مغز كه مربوط به حافظه است را تجربه كنند. براي خودتان يك وزن ايده آل و مناسب كسب كنيد و براي حفظ آن پافشاري نماييد. برنامه ريزي كنيد و به وزن ايده آل تان برسيد(ما مي دانيم كه به راحتي آنچه كه مي گوييم نيست). وزن سالم علاوه بر اينكه شما را از ابتلا به بيماري ها حفظ مي كند، بلكه به شما امكان اين را مي دهد كه به كارهاي مورد علاقه اي كه در زمان چاقي نمي توانستيد انجام دهيد بپردازيد.

سستي و ضعف

ضعف و سوء تغذيه نيز براي حافظه خوب نيست، هر چند كه محققان كاملا نمي دانند چرا؟

ممكن است كه آلزايمر و سستي ناشي از يك علت باشند. از طرفي ممكن است سستي يكي از نشانه هاي فيزيكي آلزايمر به حساب بيايد كه قبل از زوال حافظه ظاهر مي شود و قابل توجه است. در اين صورت اجتناب از سستي، به راحتي مصرف رژيم غذايي سالم و ورزش نيست.

مغز مانند ماهيچه است. اگر از آن استفاده نكنيد، آن را از دست خواهيد داد. اما بر خلاف عضلات كه شما متوجه ضعف آن ها شده و براي جبران آن دست به كار مي شويد، ممكن است هرگز متوجه كاهش قدرت مغز نشويد.

اگر يك فرد در حال ضعيف شدن است به اين معني است كه نمي تواند به خوبي از خودش مراقبت كند. در اين صورت مي توان گفت زوال عقلي در حال حاضر به يك حد معيني از پيشرفت رسيده است. اما ضعف و سستي مي تندروت پلاس تواند نشانه ي ساير عوامل مداخله گر نيز باشد.

بيماري شريان كاروتيد

زماني كه پلاك ها در داخل شريان كاروتيد (در امتداد دو طرف گردن قرار دارد) تشكيل شوند، خون به سختي به مغز مي رسد. بديهي است كه محدود شدن خون رساني به بخش هاي مختلف بدن مشكل ساز خواهد بود. اما در مورد شريان كاروتيد مي تواند آسيب و مرگ سلول هاي حياتي را به دنبال داشته باشد. در موارد جدي، پزشك ممكن است يك عمل جراحي را براي باز كردن شريان مسدود شده توصيه كند. براي ساير موارد، داروهاي ضد انعقاد خون ممكن است به رفع انسداد رگ و جلوگيري از سكته ي مغزي كمك كنند. اما بسياري از مردم مي توانند با انجام روش كلاسيك يعني كنترل كلسترول و فشار خون، ورزش و ترك سيگار بيماري شريان كاروتيد را كنترل كنند.

فشار خون بالا

مانند بيماري شريان كاروتيد، فشار خون بالا مي تواند به عروق خوني آسيب برساند و خون رساني به مغز را دچار اختلال كند. هميشه فشار خون خود را چك كنيد.تعداد زيادي از مردم جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند، اما تقريبا نيمي از آن ها فشار خود را مديريت مي نمايند. استاندارد ترين توصيه اين است كه بايد فشار خون را به زير ۱۴۰ روي ۹۰ ميلي متر جيوه نگه داريد.

تحصيلات كم

مغز مانند ماهيچه است. اگر از آن استفاده نكنيد، آن را از دست خواهيد بيماري پوستي داد. اما بر خلاف عضلات كه شما متوجه ضعف آن ها شده و براي جبران آن دست به كار مي شويد، ممكن است هرگز متوجه كاهش قدرت مغز نشويد. مطالب جديد را بياموزيد و براي حفظ آنها تلاش كنيد. اگر از مغزتان استفاده نكنيد، زودتر فرآيند پيري را تجربه مي كند و آسيب مي بيند.

آموزش و پرورش از روش هاي مهم كنترل آلزايمر در جهان است و افزايش سطح تحصيلات و يادگيري به كاهش خطر ابتلا به اين بيماري كمك مي كند. آموزش زبان خارجي و مهارت هاي هنري و فني مي تواند به كاهش احتمال ابتلا به زوال حافظه كمك كند و تنها تحصيلات مدرسه و دانشگاهي نيست كه كمك كننده است.

افسردگي

در حالي كه بسياري از مطالعات نشان مي دهد افسردگي احتمال ابتلا به آلزايمر را بالا مي برد، اما كاملا واضح نيست كه چه اتفاقي در سلول هاي افسرده مي افتد كه خطر ابتلا به آلزايمر را افزايش مي دهد! شايد دوري از اجتماع و انزواي اجتماعي كه در طي افسردگي پديدار مي شود موجب خواهد شد كه سلول هاي مغزي آن طور كه بايد درگير نشوند. يا شايد تغيير سلول هاي مغزي در طي آلزايمر باعث بروز علائم افسردگي مي شود.

مصرف دارو و تغيير الگوي زندگي و يا تركيبي از اين ها مي تواند در جلوگيري از ابتلا به زوال عقل موثر باشد، اما مهم ترين اصل اين است كه فرد افسرده بايد خود را قادر به ماندن در اجتماع سازد پماد مدي هاني و از نظر جسمي فعال باشد. اگر شما براي گفت و گو با يك روان شناس درباره افسردگي خود دچار ترديد هستيد بهتر است ديگر اين حالت را كنار بگذاريد، زيرا پاي از دست دادن حافظه نيز در ميان است.

سطح بالاي هموسيستئين

هموسيستئين يك آمينواسيد است كه در طي فرآيند شكسته شدن پروتئين ها توليد مي شود. سطوح بالاي اين ماده در خون افرادي كه گوشت قرمز زيادي مصرف مي كنند ديده مي شود. به نظر مي رسد اين آمينواسيد با التهاب مرتبط است و فرد را بيشتر مستعد زوال شناختي مي كند.

بهتر است تنها يك بار در هفته از گوشت قرمز استفاده نماييد و به جاي آن سبزيجات تازه، غلات و ميوه ها را در اولويت قرار دهيد تا هموسيستئين خون تان افزايش نيابد.

ديابت

در ابتدايي ترين سطح ديابت، رگ هاي خوني و جريان خون تغيير مي يابد و به نوبه ي خود موجب تغيير خون رساني به مغز مي شود. اما بيشتر پژوهش ها نشان مي دهد كه شايد آلزايمر نتيجه ي مقاومت به انسولين در سلول هاي مغزي است كه به آن ديابت نوع ۳ مي گويند كه مي تواند منجر به تجمع پروتئين هاي سمي و مرگ سلول هاي مغزي شود.

بنابراين كنترل ديابت (افزايش گلوكز خون) تا حد زيادي مي تواند جلوي بروز زوال شناختي را بگيرد.

سيگار كشيدن

از مهم ترين خطراتي كه سيگار براي افراد ايجاد پانسمان هارتمن مي كند اين است كه تنباكو مي تواند به حافظه آسيب برساند.سيگار با آسيب به رگ هاي خوني موجب ايجاد پلاك و محدوديت خون رساني به سمت مغز مي شود. اگر هنوز سيگار را ترك نكرده ايد، جلوگيري از ابتلا به آلزايمر هدف خوبي براي ترك آن است. يادتان باشد هرگز براي ترك سيگار دير نيست.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده