همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
راهكار‌هايي براي كشف استعداد

فرد در يك حوزه يا فعاليت خاص است.

به گزارش ، استعداد داشتن، توانايي در انجام حرفه يا عملي و ... موضوعي است كه افراد را از كودكي درگير خود كرده و انسان را مجبور به پاسخ دادن به اين سوال مي‌كند كه در چه موضوعي مهارت داريد؟، چه كاري را مي‌توانيد به بهترين نحو انجام دهيد و ....

منظور از استعداد چيست؟
تعاريف مختلفي براي استعداد گفته‌شده، اما به زبان خيلي ساده‌تر، استعداد ميزان نسبي پيشرفت فرد در يك حوزه يا فعاليتي خاص است.
بطور مثال؛ اگر ۳ نفر در يك شرايط و موقعيت يكساني براي يادگيري مهارتي مثل نواختن پيانو قرار بگيرند، ميزان كسب آن مهارت در بين اين ۳ نفر متفاوت خواهد بود، بطور مثال نفر اول خيلي سريع و به راحتي مي‌تواند آن مهارت را ياد بگيرد. اما نفر دوم و سوم حتي اگر ۲ برابر زماني كه نفر اول براي يادگيري پيانو صرف كرده بود، وقت بگذارند نيز نمي‌توانند مثل نفر اول پيانو بزنند، در اين حالت ميگويم كه نفر اول در نواختن پيانو استعداد داشته و خيلي راحت مي‌تواند در آن زمينه درخشيده و با بكارگيري استعداد خود موفق شود.

اما اين به اين معني نيست كه ۲ نفر بعدي استعداد ندارند. آن‌ها نيز استعداد دارند اما استعدادشان در نواختن پيانو نيست. با اين حال اين 2 نفر نيز مي‌توانند در زمينه نواختن پيانو به موفقيت برسند اما بايد چندين برابر نفر اولي تلاش كرده و وقت بگذارند، درحالي‌كه كه نفر اول با تلاشي كمتر مي‌تواند نتيجه‌اي بهتر از آن 2 نفر بگيرد.

استعداد و هوش
پيش از اين مي‌گفتند هرفردي كه iq يا بهره هوشي بالايي داشته باشد در آينده نيز مي‌تواند موفق شود،‌ همچنين مي‌گفتند يك فرد با استعداد است يا نه و تست iq را به عنوان تست استعداد‌يابي و عامل موفقيت به كار مي‌بردند، درحالي‌كه آي كي يو بالا فقط قيمت پماد زخم بستر ۳ درصد در موفقيت افراد نقش دارد، پس كسي كه بهره هوشي بالايي دارد لزوما نمي‌تواند پزشك، مهندس و يا يك بازيگر موفق شود. عواملي مختلف در موفقيت افراد نقش دارند كه در اين بين يكي از كاتاليزور‌هاي موفقيت، شناسايي استعداد‌ها و پرورش آن‌هاست؛ دو تا فرد با بهره هوشي يكسان استعداد‌هايي متفاوت در زمينه‌هاي مختلف دارند.

هوش‌هاي چندگانه
بايد به اين نكته مهم نيز اشاره كنم كه ما تنها يك نوع هوش نداريم بلكه طبق نظريه هوش‌هاي چندگانه آقاي هاوارد گاردنر هشت نوع هوش وجود دارد؛ هوش تصويري – فضايي، هوش كلامي – زباني، خوش منطقي – رياضي، هوش اندامي – جنبشي، هوش موسيقيايي، هوش ميان فردي، هوش درون فردي، و هوش طبيعت‌گرا؛ كه استعداد‌هاي ما نيز در يك يا چند هوش‌ چندگانه است.

آيا همه استعداد دارند؟
صد درصد؛ هر كدام از ما داراي يك يا چند استعداد در درون خود هستيم. اما اين كه آن‌ها را كشف نكرديم دليل بر اين نيست كه استعداد نداريم؛ مسئله مهم اين جاست كه افراد نمي‌توانند استعداد‌هاي خودشان را تشخيص دهند تا با بهره‌گيري از آن سريع‌تر پله‌هاي موفقيت را طي كنند. شما اگر استعداد‌هاي خودتان را پيدا نكرده و از آن استفاده نكنيد، فرصت‌هاي خيلي مهم و بزرگي را از دست مي‌دهيد و اگر استعدادتان را شناخته و در مسير آن حركت كنيد سريع‌ و راحت‌تر به موفقيت مالي خواهيد رسيد. پس حتما زماني را براي كشف استعداد‌ها و توانمندي‌هاي خود در نظر بگيريد. به زودي يك محصول جامع و كاربردي در اين زمينه توليد خواهم كرد تا به شما كمك كنم كه بتوانيد استعداد‌هاي خودتان را كشف كنيد و آن را پرورش دهيد و حتي از اين راه كسب درآمد كنيد، حتماً موضوع استعداد را جدي بگيريد و قدر سرمايه‌ها و گنج‌هاي دروني خودتان را بدانيد.

چگونه استعداد خود را كشف كنيم؟
داگ ويلكس، ۳ بينش مهم زير را براي كشف استعداد‌هاي طبيعي شما ارائه كرده است:
۱. در كودكي، چه چيزي شما را هيجان‌زده مي‌كرد؟
كمي وقت بگذاريد و شادترين خاطرات خود در دوران ابتدايي را به ياد بياوريد. پزشكي كودكان چه چيزي آن لحظات را آنقدر لذت‌بخش مي‌كرد؟ چه ويژگي‌هايي مشترك وجود داشت؟ آيا وقتي ۹ ساله بوديد، فرد رقابتي بوديد؟ شايد به فوتبال علاقه داشتيد و هر روز بي‌صبرانه منتظرِ زنگ تفريح بوديد. به عشق فوتبال زندگي مي‌كرديد و عاشق لحظه‌اي بوديد كه مي‌توانستيد بيرون دويده ، به زمين تمرين رفته و بازي را شروع كنيد. يا شايد از كار كردن بر روي پروژه‌هاي گروهي بزرگ و رقابتي لذت مي‌برديد؟ دوستان‌تان مي‌خواستند كه در گروه آن‌ها باشيد و استعداد زيادي در بالا بردن نمره‌ي كل گروه داشتيد. بله شما از اين فرصت‌ها لذت مي‌برديد و براي‌تان هيجان‌انگيز بود.

در كنار فكر كردن به اين خاطرات كودكي، به اين مسئله نيز فكر كنيد كه در دوران بزرگسالي، چه فعاليت‌هاي مشابهي شما را هيجان‌زده مي‌كند. شايد هنوز نيز اهل رقابت باشيد اما با اين تفاوت كه اكنون براي به دست آوردن مشتري‌هاي جديد براي استارتاپ‌تان رقابت مي‌كنيد. شايد هنوز نيز پروژه‌هاي استراتژيك و پيچيده را دوست داريد اما با اين تفاوت كه اكنون اين پروژه‌ها را براي يك شركت مشاوره‌ بين‌المللي انجام مي‌دهيد.

چرا ما بعضي چيز‌ها را انتخاب مي‌كنيم و از كار‌هاي خاصي لذت مي‌بريم؟ چرا در انجام بعضي از كارها، بهتر از ساير كار‌ها عمل مي‌كنيم؟ «تم استعداد» (talent theme، اصطلاح استفاده شده توسط گالوپ)، يك الگوي طبيعيِ تكرارشونده از انديشه، احساس يا رفتار است كه مي‌توان آن را به صورتي سازنده‌ به كار گرفت.

شناخت استعداد‌هاي منحصر به فرد، به شما كمك مي‌كند به اين پرسش‌ها پاسخ دهيد. استعداد‌هاي منحصر به فرد، به شما نشان مي‌دهد كه چرا چيز‌هايي خاص را انتخاب مي‌كنيد، از كار‌هاي خاصي لذت مي‌بريد و در بعضي كار‌ها بهتر از كار‌هاي ديگر عمل مي‌كنيد. در واقع، احتمال اينكه ۵ تم استعداد برتر شما مانند شخص ديگري باشد، فقط ۱ در ۳۳ ميليون است!

بنابراين بايد بدانيد كه آنچه در دوران ابتدايي شما را هيجان‌زده مي‌كرده و آنچه در دوران بزرگسالي شما را هيجان‌زده مي‌كند، بسيار شبيه يكديگر هستند، شما فقط از تم‌هاي استعداد يكساني قطره فروزومال (مثلا رقابتي بودن و علاقه به پروژه‌هاي استراتژيك) در محيط‌هاي متفاوتي استفاده مي‌كنيد.

امروز چه كار‌هايي بيش از ساير كارها، همان لذتي را در شما ايجاد مي‌كند كه ۲۰ يا ۳۰ سال پيش و در دوران كودكي حس مي‌كرديد؟ براي نزديك كردن كار‌هاي امروزتان به لحظاتي كه در گذشته شما را هيجان‌زده مي‌كرده، راه‌هايي را پيدا كنيد. خاطرات دوران دبستان، داستان‌هاي قدرتمندي هستند كه نشان مي‌دهند چه استعداد‌هايي داريد و چگونه بايد از آن‌ها استفاده كنيد.

۲. چه وقت‌هايي كاملا زمان را فراموش مي‌كنيد؟
فرض كنيد كه ساعتِ ۹ صبح روز پنجشنبه است. زمان شما، كاملا به خودتان تعلق دارد و قرار نيست كه بازي فوتبالي انجام بدهيد، به جايي برويد يا گزارش كاري‌ انجام دهيد و تا چند ساعت، هيچ كاري براي انجام دادن نداريد. مي‌توانيد فعاليت مورد علاقه‌تان را انجام دهيد كه مي‌تواند نواختن گيتار، باغباني يا نوشتن رمان باشد. شايد هم كار مورد علاقه‌تان، برنامه‌نويسي پايتون براي پروژه‌ شخصي باشد كه چند ماه قبل شروع كرده‌ايد.

اين فعاليت، هر زمان كه آن را انجام دهيد، شما را جذب خود مي‌كند و طي آن ذهن، جسم و ادراك شما در تقارن كامل كار مي‌كند. در اين وضعيت زمان را فراموش مي‌كنيد و پيش از آنكه بدانيد، ساعت ۱۲:۳۰ شده است و شما هنوز حتي به ناهار فكر هم نكرده‌ايد. اگر شغل شما نيز به اندازه‌ پروژه‌ي شخصي روز پنجشنبه‌تان لذت‌بخش باشد، چطور؟ آيا مي‌توانيد دوباره همان جادو را مهار و اسير خود كنيد؟

به لحظاتي مانند اين، توجه زيادي داشته باشيد. اگر آنقدر در انجام كاري غرق مي‌شويد كه زمان را فراموش مي‌كنيد، اين يكي از نشانه‌هاي مهم رسيدن به حالت فلو (flow، اصطلاحي در روانشناسي به معني غرق شدن در كار) است. اگر در حين انجام يك پروژه، هر ميزاني از حالت فلو را تجربه مي‌كنيد، به احتمال زياد در حال استفاده از يك يا چند مورد از استعداد‌هاي طبيعي‌تان هستيد.

۳. براي انجام چه كاري اشتياق داريد؟
درست در همين لحظه كه اين مطلب را مي‌خوانيد، چه آتشي در درون چسب بخيه شما شعله‌ور است؟ در طول تاريخ بشر هيچ زماني براي شروع انجام ماموريت زندگي‌تان، ساده‌تر از همين الان نبوده است. آيا عاشق نوشتن هستيد؟ اين خيلي خوب است، مي‌توانيد براي خود يك وبلاگ ايجاد كنيد. آيا بهتر از هر كس ديگري قلاب‌دوزي مي‌كنيد؟ اين عالي است. چند شال و روسري اضافه ببافيد و آن‌ها را در سايت‌هاي خريد و فروش كالا، به فروش برسانيد.
آيا حتي فكر كردن در مورد ملاقات و برقراري ارتباط با افراد جديد، شما را بي‌نهايت خوشحال مي‌كند؟ براي مثال مي‌توانيد براي مديران محلي در شهر خود، جلسه‌اي غيررسمي ترتيب دهيد. آيا از هر سه كار لذت مي‌بريد؟ در اين صورت مي‌توانيد براي وبلاگ‌نويسان قلاب‌دوزي حرفه‌اي، جلسه‌اي ماهيانه برگزار كنيد.

در دنياي ايده‌آل، همه مي‌توانند هر روز در محل كار، از استعداد‌ها و توانايي‌هاي خود استفاده كنند اما متاسفانه، براي بيشتر مردم اينگونه نيست. در واقع، طبق آمار موسسه‌ گالوپ، ۶۳ درصد از شاغلين در سراسر جهان، به كار خود علاقه ندارند. البته اين رقم، ۲۴ درصدي را كه به طور جدي از شغل خود بيزار هستند، شامل نمي‌شود. اگرچه دلايل متعددي براي اين مسئله وجود دارد، يكي از عوامل مهم اين است كه بيشتر شاغلين، به طور روزانه از استعداد‌هاي طبيعي خود در محل كار استفاده نمي‌كنند.

به اين مسئله فكر كنيد كه در طبيعت، عقاب مي‌تواند بين ۱۲۰ تا ۲۰۰ كيلومتر در روز پرواز كند. فيل مي‌تواند تا ۸۰ كيلومتر در روز بر روي زمين پرسه بزند. اگر عقاب يا فيل را در قفسي اسير كنيم، آن‌ها ديگر نمي‌توانند به صورتي زندگي كنند كه براي آن ساخته شده‌اند. در اين حالت، اين موجودات خاموش، خفه و اسير مي‌شوند. به همين ترتيب، ميليون‌ها نفر نيز در جهان نمي‌توانند هر روز كاري را انجام دهند كه براي آن ساخته نشده‌اند.

براي شما درك اين مسئله كه در جايي هستيد كه نمي‌توانيد از استعدادهاي‌تان استفاده كنيد، دردناك و ناراحت‌كننده خواهد بود. خوشبختانه زندگي يك سفر است و يك روز منفرد و مجزا نيست. دست‌كم يك راه كوچك براي دوباره بازگرداندن بعضي از شادي‌هاي دوران كودكي‌تان پيدا كنيد. مثلا درمان سوختگي با آب جوش در يك روز پنجشنبه، در كار مورد علاقه‌تان غرق شويد و زمان را فراموش كنيد يا بر كاري كه آرزوي انجام آن را داريد تمركز و آن را شروع كنيد.


مرجع : باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده