همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بدون صبحانه كودكان مدرسه نروند

وي ادامه داد: بچه‌هاي كلاس اول براي رسيدن به‌ موقع به مدرسه و سر كلاس هيجان و اضطراب بيشتري نسبت به ساير دوره‌ها دارند و همين اضطراب و تنش مي‌تواند مانع از خوردن صبحانه شود.

نيستاني، حالت تهوع و بي‌ميلي به خوردن صبحانه را يكي از مهم‌ترين علائم اضطراب در كودكان دانست و گفت: خانواده‌ها بايد توجه داشته باشند كه با رفتارهاي خود به اين اضطراب دامن نزند؛ گاهي پدرو مادرها براي رسيدن به محل كار خود عجله پانسمان زخم حفره اي دارند و با شتاب كارهاي خود را انجام مي‌دهند و وعده صبحانه را در منزل ميل نمي‌كنند، خود اين موضوع موجب مي‌شود كه اضطراب در كودكان تشديد شود.

اين متخصص تغذيه و رژيم‌ درماني دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، افزود: كودكان هرگز نبايد صبحانه نخورده به مدرسه بروند و دراين‌بين سال اول مقطع دبستاني از اهميت بيشتري نسبت به ساير دوره‌ها برخوردار است.

وي در ادامه موضوع مهم صرف صبحانه را يادآور شد و گفت: مطالعات زيادي نشان داده است كه بچه‌هايي كه صبحانه نمي‌خوردند، احتمال چاق شدنشان بيشتر از كودكاني است كه صبحانه مي‌خورند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه تركيب صبحانه بسيار مهم است، گفت: اگر چنانچه پدرو مادر بخواهند صبحانه را محدود به بيسكويت، شيركاكائو و يا شيرهاي طعم دار كنند، مطمئناً مقصود حاصل نمي‌شود.

وي با اشاره به اهميت تغذيه كودكان در مقطع ابتدايي، اظهار سوپرازورب سي كرد: بخش مهمي از عادات غذايي در سنين كودكي شكل مي‌گيرد و تغذيه در دوره كودكي از اهميت بالايي برخوردار است و تأثير ويژه‌اي در سنين بالاتر دارد.

به گفته استاد گروه انستيتو تحقيقات تغذيه دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، كودكان در سنين مدرسه شروع به وزن گيري مي‌كنند و جنس بافتي كه در اين دوران ايجاد مي‌شود بسيار مهم است.

نيستاني افزود: اگر بيشترين بافتي كه در بدن كودكان از ۷ سالگي و اولين سال ورود به مدرسه تا دوران بلوغ ايجاد مي‌شود، بافت چربي باشد، احتمال چاق شدن و چاق ماندن اين كودكان در سنين بزرگسالي بيشتر وجود دارد و در ادامه مشكلات و عوارض چاقي بيشتر گريبان گير اين كودكان خواهد بود.

وي با بيان اينكه بايد به عادات و تركيب غذايي كه كودكان مصرف مي‌كنند دقت و نظارت كافي داشته باشيم، تأكيد كرد: عادات و تركيب غذا، ذائقه كودكان را از همان سنين ابتدايي بعد از تولد شكل مي‌دهد و در گام بعدي بايد ماحصل اين دو سوپرازورب پي مورد در وزن گيري مطلوب كودك تأثير داشته باشد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، درباره اهميت مصرف ميان وعده در كودكان، اظهار داشت: مصرف ميان وعده در كودكان از اهميت بالايي برخوردار است، مصرف مواد غذايي مثل كيك يا بيسكويت به دليل حجم كم و كالري بالا مي‌تواند به ضرر كودكان تمام شود چرا كه در تركيبات اين مواد مقادير زيادي از چربي و قند آزاد وجود دارد كه مي‌تواند به سلامت كودكان آسيب وارد كند. هرچند كه در نگاه اول ممكن است اين مهم يك‌راه حل سريع به نظر برسد ولي هميشه سريع‌ترين راه بهترين راه نيست.

نيستاني با تاكيد بر اينكه عادات غذايي نادرست تا سال ها همراه فرد است، تأكيد كرد: فردي كه به مواد غذايي ناسالم و روش‌هاي نادرست تغذيه‌اي عادت كرده، اين عادات غذايي را تا بزرگ‌سالي با خود حمل مي‌كند.

اين متخصص تغذيه و رژيم‌درماني دانشگاه تصريح كرد: اگر فاصله بين صبحانه تا نهار نيز زياد است، نان لوهمن روشه و پنير، نان و پنير و گردو يا سبزي، لقمه‌هايي نظير كوكو و كتلت‌ها، ميوه‌ها، خشكبارها، مغزها مانند گردو، فندق و بادام، برگه‌هاي ميوه، انواع شير خالص در رديف تغذيه‌هاي سالمي است كه عموماً توسط والدين و بخصوص مادران مي‌تواند در كيف مدرسه فرزندان محصل قرار گيرد.

وي با تأكيد بر اهميت سلامت مواد غذايي در بوفه مدارس توضيح داد: استفاده بيش‌از حد از مواد غذايي حتي در شرايطي كه از غذاي سالم استفاده مي‌شود نكته مهمي است چرا كه با غذاي سالم هم مي‌شود چاق شد، به عبارت ساده‌تر اگر اضافه دريافت كالري رخ دهد چاقي و اضافه‌وزن نيز ايجاد مي‌شود.

نيستاني گفت: مسئله غذاي سالم با تغذيه سالم متفاوت است، فرد مي‌تواند غذاي سالم مصرف كند ولي تغذيه سالمي نداشته باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، به والدين و مربي‌هاي بهداشت توصيه كرد: اگر كودكي از جاده تندرستي و مسير وزن گيري خود خارج شد و يا بافت چربي بيش‌ازحد در كودك ايجاد شد جراحي پوست قبل از اين‌كه اين موضوع تبديل معضل شود بايد پيگيري و بررسي شود.

نيستاني، مصرف منبع پروتئيني غني مثل پنير، تخم‌مرغ، عدسي، حليم و مجموعاً مصرف پروتئين را براي صبحانه كودكان توصيه كرد و گفت: پروتئين‌ها منابع غني هستند كه در يادگيري بهتر و افزايش تمركز كودكان نقش مؤثر دارند.

منبع: مهر



منبع

تظرات ارسال شده