همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
علت قرمزي چشم چيست + درمان

دلايل متعدد دارد در صورتي كه وخيم باشد بايد در وهله نخست به پزشك مراجعه شود.

به گزارش در بيشتر مواقع قرمزي چشم جدي نمي‌باشد و بدون مراجعه به پزشك مي‌توان آن را درمان كرد و از روش‌هاي خانگي براي اين كار مي‌توان استفاده كرد. يكي از اين روش‌ها استفاده از كمپرس و اشك مصنوعي مي‌باشد.

قطره يك نوع ضدعفوني كننده چشم مي‌باشد كه اگر در زمان‌هاي مناسب، به موقع و به شكل صحيح از آن استفاده شود قرمزي چشم بهبود مي‌يابد و موثرترين راه براي از بين بردن اين بيماري است. در زمان درمان بايد استفاده از لنز را به حداقل برسانيمچنانچه اين روش‌ها موثر واقع نشد سريعا به پزشك متخصص مراجعه شود

چشم يكي از حساس‌ترين عضوهاي بدن مي‌باشد كه نياز به مراقبت ويژه دارد. گاهي ممكن است تغييراتي بر روي چشم ايجاد شود و تحت تاثير عواملي قرار بگيرد كه حالت خود را از دست بدهد و هاله‌اي بر روي آن بنشيند و سفيدي آن را قرمز شود. عوامل مختلفي در قرمز شدن چشم تاثير دارند، يكي از آن‌ها استرس مي‌باشد كه نياز به كنترل دارد.

استرس بر روي تمامي قسمت‌هاي بدن از جمله چشم تاثير دارد، به طور كلي سيستم ايمني بدن را مختل مي‌كند و هورمون‌هاي موجود در بدن را تحت تاثير قرار مي‌دهد. فشار استرس بر روي چشم به گونه‌اي است كه باعث بروز لرزش و ارتعاش در چشم مي‌شود و در مواقع جدي‌تر التهاب چشم و قرمزي چشم را به همراه دارد،

براي جلوگيري از اين رويداد بايد از ايجاد استرس بر جسم و روح خود خودداري كنيد. پماد سوختگي البته در مواقعي ممكن است خونريزي چشم در اثر آسيب ديدگي ناشي از ضربه باشد و چنانچه مورد توجه و درمان قرار نگيرد باعث بروز مشكلات جدي در بينايي فرد مي‌‌گردد.
علل قرمزي چشم

قرمز شدن چشم به حالتي گفته مي‌شود كه سفيدي چشم خون آلود شده باشد، ظاهر آن با حالت عادي متفاوت مي‌باشد و به راحتي قابل تشخيص است. قرمزي چشم معمولا نشانه ساير بيماري‌هاي مربوط به چشم است كه به دو شكل بسيار سطحي و خوش خيم و يا جدي و بدخيم مي‌باشد.

قرمزي چشم در صورتي ظاهر مي‌شود كه دلايل محيطي و يا شيوه زندگي مشكلات خاصي را براي آن به وجود آورد. اصلي‌ترين دلايل قرمز شدن چشم عبارتند از:

حساسيت
خستگي بيش از حد چشم
استفاده مكرر از لنز كه در طولاني مدت منجر به عفونت چشم نيز مي‌شود.

به طور كلي مي‌توان گفت قرمزي چشم هنگامي رخ مي‌دهد كه رگ‌هاي خوني سطح چشم را مي‌پوشانند كه علاوه بر موارد ذكر شده از ديگري وجود دارد كه عبارتند از:

آلرژن‌هاي موجود در هوا
دود ناشي از آتش سوزي، سيگار و…
هواي خشك
گردوخاك و دود‌هاي موجود در هوا
قرار گرفتن در معرض شيميايي
قرار گرفتن در معرض نور زياد خورشيد


قرمزي زير چشم نشانه چيست

قرمزي ممكن است در يك يا هر دو چشم نمايان شود و علائم و نشانه‌هاي مختلفي دارد كه برخي از آنها تحريك، سوزش، خارش، خشكي، درد، تخليه، چشمان خيس، حساسيت به نور، تاري ديد و … مي‌باشد. قرمزي زير چشم كه اغلب يك نوع حساسيت مي‌باشد از آن به بلفاريت تعبير مي‌شود نوعي التهاب و درد و قرمزي است كه در ناحيه فوقاني و تحتاني چشم نمايان مي‌شود

به عبارتي به ساير بيماري‌هاي چشمي گفته مي‌شود كه باعث آسيب در ناحيه چشم و اطراف آن مي‌شود و چنانچه فرد هيدروژل بيمار در معرض درمان قرار نگيرد مشكلات جدي به بار مي‌آورد اما نكته قابل توجه آن است كه به بينايي آسيب وارد نمي‌كند. بروز بلفاريت يا قرمزي زير چشم در اثر عوامل مختلف همچون عفونت باكتري، ترشح بيش از حد غده چربي پلك و … مي‌باشد.

يكي از نكات بسيار مهم در زمينه اين بيماري آن است كه احتمال طولاني شدن آن وجود دارد و موثرترين راه درمان آن رعايت بهداشت و شستشوي مكرر مي‌باشد.
درمان قرمزي چشم

قرمزي چشم يكي از مشكلاتي است كه در اثر عوامل مختلف براي افراد رخ مي‌دهد و از آنجا كه اين مشكل دلايل متعدد دارد در صورتي كه وخيم باشد بايد در وهله نخست به پزشك مراجعه شود.

عوامل متعددي مانند سبك زندگي نيز مي توانند در قرمز شدن چشم شما نقش داشته باشد. به عنوان مثال، سيگار كشيدن مي‌تواند باعث ايجاد قرمزي چشم شود كه تغيير در سبك زندگي با كاهش مصرف الكل، كاهش استفاده از دستگاه‌هاي ديجيتالي و خواب كافي منجر به بهبود آن مي‌شود.

در بيشتر مواقع قرمزي چشم جدي نمي‌باشد و بدون مراجعه به پزشك مي‌توان آن را درمان كرد و از روش‌هاي خانگي براي اين كار مي‌توان استفاده كرد.

زماني كه به دنبال راهي براي درمان قرمزي چشم هستيد اولين و اصلي‌ترين راهكار استفاده از قطره چشم مي‌باشد كه براي درمان بيماري‌هاي چشمي بسيار مفيد و موثر واقع مي‌شود. حال بايد دانست قطره مزايا و معايبي براي چشم دارد به عبارتي اشك موجود در آن كه تركيبي از روغن است حاوي اكسيژن زيادي مي‌باشد و از چشم در برابر هر اتفاقي محافظت مي‌كند و مانع از عفونت‌هاي چشمي مي‌شود.

از قطره چشم براي از بين بردن ساير بيماري‌هاي چشمي همچون تحريك چشم، قرمزي چشم، پف كردن چشم و … استفاده مي‌شود. يكي از نخستين راهكارهايي كه براي درمان قرمزي چشم به ذهن ميرسد استفاده لوزالمعده از قطره مي‌باشد كه به هيچ وجه نبايد بدون توصيه و تجويز پزشك استفاده شود.

قطره يك نوع ضدعفوني كننده چشم مي‌باشد كه اگر در زمان‌هاي مناسب، به موقع و به شكل صحيح از آن استفاده شود قرمزي چشم بهبود مي‌يابد و موثرترين راه براي از بين بردن اين بيماري است. در زمان درمان بايد استفاده از لنز را به حداقل برسانيم. چنانچه اين روش‌ها موثر واقع نشد سريعا به پزشك متخصص مراجعه شود.
درمان فوري قرمزي چشم

براي درمان بيماري‌هاي چشم از جمله قرمزي چشم بايد روش‌هاي بسيار مطمئن را به كار گرفت و از اين ميان مي‌توان از روش‌هاي طبيعي براي درمان اين بيماري استفاده كرد كه برخي از آن‌ها عبارتند از:

كمپرس آب گرم
كيسه‌هاي چاي يا به عبارتي كمپرس سرد
ماساژ چشم و حركات چشمي و در مواردي خميازه مي‌تواند موثر واقع شود.


قرمز شدن ناگهاني چشم

قرمزي چشم از مشكلات شايع و رايج است كه در اثر عوامل مختلف نمايان مي‌شود و برخي از دلايل آن در كوتاه مدت و به صورت يكباره و برخي به صورت بلند مدت رخ مي‌دهد. در پاره‌اي از شرايط چشم به صورت ناگهاني و ناخودآگاه قرمز مي‌شود كه در اين صورت نخستين اقدام اين است كه به چشم پزشك مراجعه شود.

قرمزي چشم ممكن است كم كم و به مراتب بزرگتر شود و شدت آن بيشتر شود و براي جلوگيري از پيشرفت آن بايد زير نظر پزشك بود. قرمزي چشم زماني ايجاد مي‌شود كه چشم متورم و تحريك مي‌شود. نكته قابل توجه اين است كه سرماخوردگي چشم مي‌تواند يكي از دلايلي باشد كه چشم ناگهاني قرمز شود كه با علائم ديگر از قبيل حساسيت، پلك متورم، ترشحات روشن و… همراه باشد.

قرمزي چشم در سنين بالاتر شايع‌تر است به گونه‌اي است كه رگ‌هاي سطحي چشم شكننده مي‌شوند و سفيدي چشم را مي‌پوشانند كه ممكن پانسمان زخم است در اثر فشار خون بالا، چربي خون و ديابت و … به وجود آيد و در مواقعي نياز انعقاد خون يا استفاده از برخي داروها باعث مي‌شود چشم قرمز شود و با خونريزي همراه باشد.
تاثير استرس بر قرمزي چشم

اضطراب و استرس و خستگي منجر به سردرد مي‌شود و چنانچه اين درد در ناحيه چشم و اطراف ابروها باشد از اين رو مي‌تواند علت آن چشم درد باشد كه قرمز شدن چشم را به دنبال دارد. چنانچه اين سردرد به صورت مكرر و ادامه دار باشد و با نشانه‌هاي عصبي و… همراه باشد احتمال ابتلا به قرمزي چشم و تاري ديد را به دنبال دارد.

سردرد ناشي از استرس چنانچه با علائم و عوارض شديدي همچون حالت تهوع و استفراغ و … همراه باشد نه تنها قرمز شدن چشم بلكه منجر به كاهش بينايي را نيز مي‌شود.

نكته قابل توجه اين است كه اضطراب و استرس و تنش بر سيستم بينايي تاثير مستقيم مي‌گذارد و اين سردرد و استرس با استفاده طولاني از كامپيوتر و يا ساير اموري كه به چشم آسيب جدي وارد مي‌كند. شخص با كاهش استرس مي‌تواند امكان ابتلا را كاهش دهد.

تحقيق جديدي توسط پروفسور برنارد سبل، مدير مؤسسه روانشناسي پزشكي در دانشگاه مگدبورگ در آلمان انجام شد. پروفسور سبل و همكارانش در مقاله خود توضيح مي دهند كه استرس مداوم باعث افزايش سطح هورمون كورتيزول مي شود كه مي‌تواند بر سيستم عصبي عروقي و سمپاتيك ما تأثير منفي بگذارد و اين به نوبه خود، بر مغز و چشم ما تأثير مي گذارد كه ممكن است منجر به شرايطي مانند گلوكوم و نوروپاتي نوري شود و در نهايت منجر به از بين رفتن كامل بينايي مي شود.

استراتژي‌هاي كاهش استرس مانند مديتيشن، تكنيك هاي مديريت استرس يا مشاوره روانشناختي ممكن است براي بازگرداندن بينايي و بهبود سلامت چشم مفيد باشد.

چنين تكنيك هايي نه تنها بايد مكمل درمان كرم رژودرم باشند بلكه بايد از آنها براي پيشگيري نيز استفاده كرد. البته مطالعات باليني بيشتري براي تأييد يافته هاي آنها و ارزيابي اثربخشي استراتژي هاي مختلف كاهش استرس براي كاهش سرعت از بين رفتن تدريجي بينايي لازم است.

منبع: نبض ما



منبع

تظرات ارسال شده