همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
احتمال ابتلا به سنگ كليه در شما چقدر است؟

دارد اما علت اين مساله و درصد ابتلاي دوباره به سنگ كليه در افراد مشخص نيست.

به گزارش ، داشتن سنگ كليه ميتواند يكي از دردناك ترين و پر استرس ترين تجربيات در زندگي هر فرد باشد و دردسرهاي آنهايي كه خصوصا آن را به صورت مزمن تجربه مي كنند ميتواند از اين هم بيشتر باشد. با اين حال اما محققان كرم اسكار رژودرم كلينيك Mayo به روشي براي تخمين احتمال ابتلا به سنگ كليه دست پيدا كرده اند كه از اين استرس تا حدود زيادي كم مي كند.

محققان اين كلينيك نوعي ماشين حساب را توسعه داده اند كه در اختيار عموم مردم قرار دارد و آنطور كه ادعا كرده اند ميتواند احتمال ابتلا به سنگ كليه را بعد از دچار شدن به اولين سنگ تشخيص دهد.

سنگ ها توده هايي از مواد پسماند هستند كه بنابر دلايل مختلف شروع به ساخته شدن در كليه مي كنند و عاقبت راه خود را به مجاري ادراري باز مي كنند.

اگر سنگ هاي كليه كوچك باشند مي توانيد بدون آنكه حتي متوجه شويد آنها را دفع كنيد خريد قطره آهن فروزومال اما در مورد سنگ هاي بزرگ تر قضيه كمي فرق مي كند و ممكن است مجاري ادراري فرد را مسدود كنند كه در اين صورت درد، خون در ادرار و ديگر علائم را تا زمان دفع سنگ كليه با خود در پي خواهند داشت.

ماشين حساب توسعه يافته توسط اين محققان مدل Recurrence of Kidney Stone يا به اختصار ROKS نام دارد و نخستين بار در سال ۲۰۱۴ توسط كلينيك Mayo به عنوان ابزاري آنلاين و اپ تلفن هوشمند ساخته شد اما نسخه اصلي از اين ابزار تنها ميتوانست احتمال ابتلا به سنگ كليه دوم را بعد از سنگ اول پيش بيني كند.

در پژوهش جديد كه همين ماه توسط كلينيك مذكور پماد زخم بستر منتشر شد پژوهشگران از جزئيات ايجاد نسخه به روز شده اي از اين ابزار خبر دادند. اين نسخه ظاهرا ميتواند احتمال ابتلا به سنگ كليه هاي بعدي كه نيازمند انجام مراقبت هاي پزشكي هستند (فارغ از تعداد سنگ هاي قبلي فرد پيش بيني كنند).

در ساخت اين مدل از ديتاي مربوط به ۳ هزار بيمار كه بين سال هاي ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۴ براي نخستين بار به سنگ كليه دچار شده بودند استفاده گرديد.

مشخص گرديد كه اين بيماران مجموعا كمتر از ۵ هزار سنگ كليه داشتند و در ميانشان برخي افراد تا هشت مرتبه دچار اين مشكل شده بودند. تيم محققان با استناد به سوابق پزشكي بيماران مري انسان موفق شدند كه بالغ بر ۱۲ عامل خطر را كه در تكرار سنگ كليه نقش دارد جداسازي نمايند.

اين عوامل به شرح زير هستند:
1- جوان بودن
2- مرد بودن
3- سنگين وزن يا حامله بودن

و همچنين نوع سنگ هايي كه فرد قبلا به آن دچار شده (سنگ هاي كلسيومي رايج ترين نوع هستند اما چهار نوع ديگر از اين سنگ ها وجود دارد).

آنها در ادامه تمامي عوامل خطرزا را به مدل خود اضافه كردند تا مدل احتمال ابتلا به سنگ كليه جديد را در ۵ تا ۱۰ سال آينده براي افراد تخمين بزند.

طبق تحقيقات اخير سنگ كليه در چند دهه اخير در ايران رايج تر شده و با وجود آنكه مشخص پماد آلفا براي جوش صورت نيست اين مساله چه دلايلي دارد اما حدس زده مي شود كه رژيم هاي غذايي مملو از نمك، چربي و شكر در اين امر دخيل باشد.

منبع: ايسكانيوز



منبع

تظرات ارسال شده