همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بيماري كه ۸۰۰ هزار ايراني از مبتلا به آن بي خبرند

بودن بيماري آب سياه (گلوكوم)، گفت: حدود ۸۰۰ هزار نفر در كشور از ابتلا به بيماري آب سياه خود خبر ندارند.

به گزارش : حيدر اميني افزود: گلوكوم اولين علت نابينايي غيرقابل برگشت و سومين علت عمده نابينايي مدي هاني 405 در جهان است، به اين مفهوم كه اگر به موقع درمان نشود، منجر به نابينايي مي شود و ديگر درمان پذير نيست.
استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه بيماري گلوكوم فاقد علامت است، اظهار داشت: متاسفانه تا مراحل آخر بيماري، فرد نمي داند كه مبتلا شده و بهتر است افراد بالاي ۵۰ سال حتما به چشم پزشك مراجعه كنند تا چنانچه مبتلا به گلوكوم هستند، ژل مدي هاني بيماري آنها به موقع تشخيص داده شده و منجر به نابينايي نشوند.
وي در ارتباط با اينكه كدام افراد بيشتر در معرض ابتلا به گلوكوم هستند، ادامه داد: افرادي كه بستگان درجه يك آنها به اين بيماري مبتلا هستند، كساني كه نمره عينك طبي آنها بالا است، چه نزديك بين و چه دوربين و آنهايي كه سن بالايي دارند و افرادي كه سابقه ضربه شديد به چشم داشته اند پماد عسل خارجي و مصرف كورتن دارند، چه به صورت سيستميك و قطره چشمي، از جمله افرادي هستند كه بيشتر در معرض ابتلا به گلوكوم قرار دارند.
استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران، اضافه كرد: اين افراد بايد حتما به چشم پزشك مراجعه كنند و از طريق اندازه گيري فشار داخل چشم و داده هاي تشخيصي ديگر، بيماري آنها تشخيص داده شود و براي پيشگيري از آب سياه، بهتر است افراد مدي هاني بالاي ۶۰ سال هر سال به چشم پزشك مراجعه كنند.
آب سياه يكي از علل اصلي نابينايي دائمي است كه بيش از ۱۲ ميليون نفر در سراسر جهان به آن دچار هستند. در فرد مبتلا به گلوكوم، فشار مايع درون چشم افزايش مي‌يابد و چشم آسيب مي‌بيند. علائم اين بيماري متفاوت است، اما مي‌تواند شامل از دست دادن بينايي محيطي، تاري ناگهاني و درد چشم باشد. از آنجا كه آب سياه به صورت آهسته و عسل پزشكي تدريجي صورت مي‌گيرد، بسياري از مردم نمي‌دانند كه بينايي آنها رو به وخامت نهاده و هنگامي متوجه قضيه مي‌شوند كه خيلي دير شده است. اگر گلوكوم درمان نشود، گسترش يافته و بينايي را به طور كامل از بين مي‌برد. اما با رعايت صحيح بهداشت چشم مي‌توان از ابتلا به اين بيماري جلوگيري كرد.
منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده