همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
عجيب‌ترين عمل‌هاي جراحي جهان

را رقم زده اند كه در اينجا با جديدترين نمونه هاي آن آشنا مي شويد.

به گزارش : امروزه جراحان در سراسر دنيا با تكيه بر دانش قادر به انجام اعمال جراحي حساس و باور نكردني هستند. از پيوند‌هاي عصبي گرفته تا عمل جراحي با كمك ربات، اين پيشرفت‌ها موجب نجات جان افراد و بهبود بيماران بسياري شده است. در ادامه اين مطلب به ذكر نمونه هائي از اين موارد مي‌پردازيم.

بيماري كه دستش دوخته شد

در سال ۲۰۱۹، يك نجار انگليسي از با يك اره برقي برقي آسيب ديد. اين فرد ۴۶ ساله هنگام قطع تخته‌هاي چوب انگشت شست و اشاره خود را از دست داد. جراحان به مدت ۱۷ ساعت براي اتصال مجدد انگشتان او تلاش كردند. آن‌ها استخوان‌هاي شكسته و رباط‌هاي آسيب ديده را ترميم كردند و پيوند بافتي را انجام دادند. رگ‌هاي خوني و اعصاب از ناحيه پاي و بازوي اين فرد گرفته شد. تيم جراحي سپس از يك سوزن بسيار ريز براي دوختن رگ‌هاي شركت سوربكت خوني به يكديگر و بازگرداندن جريان خون به دست بيمار استفاده كردند و براي تعويض پوست ناحيه آسيب ديده از پوست كشاله ران پا بهره بردند.

گاستروشيزيس

پس از انجام سونوگرافي، پزشكان متوجه ساختاري غيرمعمول در شكم يك نوزاد شدند. اين بيماري كه گاستروشيزيس ناميده مي‌شود، نوعي نارسايي مادرزادي است كه در آن نقص ديواره شكم در نوزاد منجر به تشكيل روده در قسمت بيروني بدن وي شده بود.

پزشكان سه هفته زودتر اقدام به خروج اين نوزاد از شكم مادر كردند و او بلافاصله به اتاق عمل منتقل شد تا جراحان روده‌ها را در درون بدن او قرار دهند. پس از انجام اين عمل، بخش‌هايي از بافت روده سياه شد و براي برداشتن بافت مرده به جراحي‌هاي بيشتري نياز بود. اما بقيه روده‌ها خون كافي دريافت كرد و زنده ماند. پس از پنج ماه نوزاد با بهبودي كامل از بيمارستان مرخص شد.

ساخت حنجره مصنوعي

در سال ۲۰۱۶، اسكن سونوگرافي زني كه در هفته ۱۶ ام بارداري اش، يك سانحه رانندگي را تجربه كرده بود، نشان داد كه كودك وي، وضعيت پزشكي مبتلا به عارضه نادري به نام آژنريس حنجره است. اين نمايندگي سوربكت بيماري كه تا كنون، تنها ۵۰ مورد از آن گزارش شده است كاملاً بي ارتباط با اين سانحه بوداين عارضه وقتي اتفاق مي‌افتد كه حنجره در مراحل اوليه بارداري نتواند توسعه يابد.

در نتيجه، هيچ راهي وجود ندارد كه نوزاد بتواند به طور طبيعي در خارج از رحم مادر خود تنفس كند. پزشكان پيش بيني كردند كه اين كودك پنج درصد احتمال زنده ماندن در بدو تولد را دارد. سزارين جزئي انجام شد، از آنجا كه نوزاد فاقد راه هوايي مناسب بود، جراحان درست قبل از زايمان كامل، در اين نوزاد تراكئوستومي را به پايان رساندند كه عبارت است از تعبيه لوله فلزي يا پلاستيكي در حفره‌اي كه از روي پوست گردن ايجاد ميشود.

اين فرد، سال‌ها با يك دستگاه تهويه هوا زندگي خود را صرف كرد و نتوانست صحبت كند، اما جراحان در طي يك عمل جراحي ۴ ساعته، دو دنده را از بدن بيمار خارج كردند و با تغيير شكل دنده‌ها و تعبيه راه هوايي جديد، اين بار او مي‌توانست بدون كمك دستگاه تنفس، نفس بكشد. هم اكنون تيم پزشكي در تلاش است تا اپيگلوت را براي اين فرد تهيه كنند تا به او ساكارز كمك كند تا به درستي غذا بخورد.

خال كوبي‌هاي چشم

گلوكوم در اثر تخليه نامناسب مايعات در داخل چشم ايجاد مي‌شود. زني كه براي معالجه بيماري گلوكوم خود تحت عمل جراحي ليزر چشم قرار گرفته بود، هرگز تصور نمي‌كرد كه اين روش باعث حساسيت شديد به نور در وي خواهد شد. درمان با ليزر، دريچه‌اي در عنبيه ايجاد مي‌كند كه نور اضافي را به سمت شبكيه هدايت مي‌كند و به اين ترتيب پرتو‌هاي نوري زيادي به چشم او وارد مي‌شدند كه موجب افزايش فشار در چشم و مشكلات بينايي و آسيب به عصب چشم وي شدند.

پس از مراجعه به چشم پزشك، اين متخصص در قرنيه اين زن حفره كوچكي را درست در مقابل سوراخ مصنوعي ايجاد و آن را با جوهر خال كوبي پر كرد و به طور موثر مانع از ورود اشعه‌هاي نوري به روش اشتباه شد.

بيماري با دو قلب

در سال ۲۰۱۱، جراحان مركز پيوند يو سي سن ديگو از يك روش غيرمعمول براي رفع نارسايي قلبي يك مرد استفاده كردند. نارسايي قلبي اين بيمار به گونه‌اي بود كه بطن چپ قلب او ديگر نمي‌توانست به طور مؤثر خون را در سراسر بدن خود به گردش در آورد و به دليل فشار خون ريوي، جراحان به پانسمان عسل راحتي نمي‌توانستند پيوند عادي قلب را در مورد وي انجام دهند.

آن‌ها پيوند قلب هتروتوپي، كه شامل نصب قلب دوم در حفره قفسه سينه بيمار است، را در مورد وي اعمال كردند و قلب قديمي بيمار را به قلب جديد او وصل كردند تا قلب قديمي او به همراه بطن راست قدرتمند خود، همچنان خون عاري از اكسيژن را به ريه‌ها منتقل كند و در همين حال، بطن چپ قلب جديد خون داراي اكسيژن را به سراسر بدن بيمار پمپ كند. بدين ترتيب بهبودي كامل در اين بيمار صورت گرفت و وي اكنون صاحب دو قلب است.

برداشتن نيمي از مغز

اين عمل جراحي بر روي دختري در تگزاس كه مبتلا به يك بيماري عصبي نادر به نام آنسفاليت راسموسن بود، انجام شد. او در جواني دچار تشنج‌هاي مكرري مي‌شد كه اختلالات غيرقابل كنترل در حركت و تكلم را به دنبال داشت. علت دقيق اين بيماري همچنان مشخص نيست، اما محققان معتقدند كه راسموسن ناشي از اختلال درسيستم ايمني بدن است كه به قشر مغز و نيمكره چپ يا راست مغز حمله مي‌كند. نيمكره آسيب ديده سپس از بين مي‌رود و باعث ايجاد مشكلات گفتاري، فلج جزئي و از دست دادن كنترل حركات پانسمان جراحي سوربكت مي‌شود.

در يك عمل جراحي ۷ ساعته، تيم پزشكي نيمي از سمت راست مغز را برداشتند. در بيشتر موارد، نيمه باقي مانده از مغز نقش همتاي گمشده خود را بر عهده مي‌گيرد و وضعيت را بهبود مي‌بخشد. بيمار پس از عمل، به طرز شگفت انگيزي بهبود يافت و اكنون زندگي عادي را پشت سر مي‌گذارد.

lkfu: fha'hi ofvk'hvhk



منبع

تظرات ارسال شده