همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
پوكي استخوان، بيماري خاموش

و كيفيت استخوان همراه است. به علت شيوع بسيار بالا، اين بيماري در سراسر جهان به عنوان يك معضل بهداشت عمومي شناخته مي‌شود.

به گزارش : مهمترين و شناخته شده‌ترين پيامد انواع زخم پوكي استخوان شكستگي است. از آنجائي كه استخوان پوك و شكننده نيز مي‌شود، خطر شكستگي در اين بيماران به شدت افزايش مي‌يابد و چون از دست دادن تراكم استخوان در اين بيماري بسيار آهسته و بطئي اتفاق مي‌افتد، در بسياري از موارد اولين تظاهر بيماري بروز شكستگي است.

با پيشرفت‌هاي اخير در فناوري‌هاي تشخيصي و درماني، پوكي استخوان در حال حاضر به عنوان زخم ساق پا يك بيماري قابل تشخيص و درمان شناخته مي‌شود و با درمان پوكي استخوان تا حدود زيادي مي‌توان از شكستگي به عنوان مهمترين پيامد بيماري جلوگيري كرد.

مركز تحقيقات پوكي استخوان وابسته به پژوهشگاه علوم غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران در سال ۱۳۸۹ كار خود را به عنوان يك مركز تحقيقاتي آغاز كرد و در حال حاضر هم راستا با اهداف شبكه تحقيقات استئوپروز لايتسيموس و انجمن استئوپروز در كشور در جهت فراهم ساختن شواهد مورد نياز جهت سياستگذاري و تصميم‌گيري مديران و سياستگذاران حوزه سلامت در سطح ملي و بين‌المللي فعاليت مي‌نمايد.

اهدافي كه مركز تحقيقات استئوپروز دنبال مي‌كند، بر اساس برنامه راهبردي اين مركز و در راستاي اهداف متعالي پژوهشگاه علوم غدد و متابوليسم و دانشگاه علوم پزشكي تهران اكتي كوت مي‌باشد.

پوكي استخوان در سنين پيري شيوع بيشتري دارد، اين موضوع در افراد بالاي ۵۰ سال به خصوص در زنان، موضوع خيلي جدي است و بايد به آن توجه اساسي شود.

از هر ۳ نفر زن بالاي ۵۰ سال يك نفر دچار شكستگي مي‌شود. اين آمار مربوط به دنيا است اما در ايران هم به همين شكل است. در مردان اين آمار كمتر بوده و از هر ۵ نفر يك نفر دچار عفونت جاي بخيه سزارين شكستگي مي‌شود.

شكستگي ناشي از پوكي استخوان در زنان خيلي شديد است و به خصوص بعد از سن يائسگي بيشتر مشاهده مي‌شود. باتوجه به پيرشدن جمعيت كشور، تعداد سالمندان در كشور هم روبه افزايش است و به همين دليل به اين بيماري بايد توجه جدي‌تري شود.

منبع: ايرنا


منبع

تظرات ارسال شده