همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

فوايد سيب براي سلامتي عبارتند از: پيشگيري از بيماري هاي آلزايمر و پاركينسون، اختلالات قلب، اختلالات معده، سنگ هاي صفراوي، يبوست، اختلالات كبدي، كم خوني و ديابت. سيب ها خطر ابتلا به بيماري روماتيسم، اختلالات چشم، انواع سرطان ها و نقرس را نيز كاهش مي دهند. سيب به كاهش ضعف كمك مي كند، به رهايي از اسهال خوني و بهبود هضم كمك مي كند. در نهايت، براي مراقبت از دندان ها و پوست نيز مفيد است.

سيب

سيب چيست؟

سيب ها يكي از محبوب ترين و خوشمزه ترين ميوه ها در اين سياره هستند. هيچ چيز مانند گاز زدن يك سيب قرمز و آبدار براي رفع تشنگي و رفع نياز به ميل خوردن يك چيز شيرين، وجود ندارد، در عين حال، سلامت شما نيز تقويت مي شود. سيب ميوه اي گوشتي است كه درخت آن متعلق به خانواده Rosaceae است و داراي نام علمي Malus domestica مي باشد.
اجداد آنها Malus sieversii مي باشد كه هنوز در مناطق مختلف آسياي مركزي به صورت وحشي رشد ميكند. انواع سيب هزاران سال است كه در سراسر آسيا و اروپا كشت مي شود و در تاريخ فرهنگي بسياري از تمدن هاي باستاني، از جمله يوناني ها، رومي ها و قبايل نورديك پيدا مي شود. سيب ها به تدريج با كمك استعمارگران اروپايي به آمريكا راه يافت و اكنون به طور گسترده در آمريكا رشد مي كند.
بيش از ۷۵۰۰ گونه از اين ميوه خوشمزه وجود دارد و به رنگ هاي مختلف از جمله قرمز، زرد و سبز يافت مي شوند. پوست سيب نازك، اما محكم است و گوشت داخلي آن ضخيم و آبدار است، و هنگامي كه مي رسد، نرم مي شود. هسته داخلي حاوي دانه هايي است كه براي سلامتي شما خطرناك هستند. مواد مغذي در گوشت و پوست آن هستند كه منبع غني آنتوسيانين ها و تانن ها هستند. وقتي مي گويند “خوردن يك سيب در روز شما را از رفتن نزد پزشك دور ميكند”، واقعيت دارد.
در سال ۲۰۱۰، ژنوم كامل سيب رمزگشايي شد كه منجر به افزايش تحقيقات و درك اينكه چرا سيب براي سلامت ما بسيار مفيد است، و چه مولفه هاي خاصي مسئول اين خواص تقويتي هستند، شد! بياييد نگاهي به برخي از اجزاي مهم يكي از محبوب ترين و سالم ترين ميوه هاي دنيا بيندازيم!

ارزش غذايي و فوايد سلامتي سيب

ليست بلندي از فوايد سلامتي سيب مربوط به ويتامين ها، مواد معدني، مواد مغذي و تركيبات ارگانيك موجود در آن است. اين عناصر غذايي مهم شامل ويتامين C، ويتامين K، ويتامين B6 و ريبو فلاوين است. اين فهرست همچنين شامل مواد معدني مانند پتاسيم، مس، منگنز و منيزيم مي باشد. سيب ها منابع بسيار خوبي از فيبر رژيمي هستند و تنها خوردن يك وعده سيب ۱۲٪ از نياز روزانه را تامين مي كند. سيب ها سرشار از مواد مغذي (فيتونوترينت ها) و فلوئونوئيدها مانند كورستين، اپيكاتچين، فلوريدين پماد زخم و ساير تركيبات پلي فنوليك هستند.

مواردي كه در ادامه ذكر شده اند بهترين فوايد سلامتي سيب هستند كه در واقع شما را از رفتن نزد پزشك دور مي كند:

كمك به هضم
سيب، غني از فيبر است كه به روند گوارش كمك ميكند. مصرف منظم سيب باعث روان شدن حركت روده، جلوگيري از يبوست و اختلالات معده مي شود. فيبر بخش مهمي از هر رژيم غذايي است. فيبر حجم مدفوع را افزايش مي دهد و عبور موادغذايي را در طول دستگاه گوارش تسهيل مي كند. علاوه بر اين، حركات دودي روده را تحريك مي كند، بنابراين عضلات به درستي منقبض مي شوند و مواد غذايي را در طول روده حركت ميدهند. در نهايت، باعث آزاد شدن اسيد معده و مايعات گوارش مي شوند كه جذب مواد مغذي را تحريك ميكنند، در حالي كه به طور همزمان كلسترول اضافي را از رگ ها و شريان هاي شما پاك مي كند تا سلامت قلب را حفظ كند و احتمال ابتلا به آترواسكلروز را كاهش دهد.

پيشگيري از سرطان

پيشگيري از سرطان
نقش سيب در پيشگيري از سرطان، بعنوان موضوعي براي تحقيق مدت زمان طولاني مورد بررسي قرار گرفته است. در حالي كه سيب بهبود قابل توجهي در درمان انواع مختلف سرطان، به ويژه سرطان سينه و سرطان روده بزرگ نشان داده است، كشف مهم ترين موارد مربوط به سرطان ريه است. سيب ظرفيت مشخص و غير قابل انكاري براي كاهش سرطان ريه و كاهش سرعت گسترش آن در صورت ابتلا، نشان ميدهد. فرضيه ها معمولا در مورد محتواي فيتونوترينت بالا شامل كومپروفول و كورستين صحبت مي كنند، اما مكانيزم دقيق تاثير سيب بر سرطان هنوز شناخته شده نيست.

بهبود سلامت روده
يكي از بخش هاي ضروري و ناديده گرفته شده از سلامتي ما، باكتري هاي مفيدي است كه در بدن ما زندگي مي كنند. سيب به طور خاص به بهبود عملكرد باكتري هايي كه در روده بزرگ ما زندگي ميكنند، كمك مي كند. مطالعات اوليه نشان مي دهند كه سيب ها متابوليسم را در دستگاه گوارش تحريك مي كنند و همچنين باكتري ها را متعادل ميكنند كه با افزايش مصرف مواد مغذي و از بين بردن باكتري ها و سموم مضر موجب بهبود سلامتي مي شود.

درمان آنمي
سيب ها در درمان كم خوني مفيد هستند چرا كه آنها منبع غني آهن هستند. آنمي كمبود هموگلوبين در خون است كه مي تواند با افزايش ميزان مصرف آهن شما افزايش يابد. آهن جزئي جدايي ناپذير از متابوليسم گلبول هاي قرمز است. با افزايش تعداد گلبول هاي قرمز در بدن، شما نه تنها از كم خوني جلوگيري مي شود، بلكه از اكسيژن رساني به سيستم هاي ضروري بدن براي عملكرد درست آنها، نيز اطمينان حاصل مي شود.

كاهش ضعف

كاهش پماد زخم بستر ضعف
سيب ها براي از بين بردن ضعف، افزايش قدرت و بنيه در افراد ضعيف شناخته شده اند. بنابراين هميشه به بيماران براي كمك به آنها براي بهبودي سريع از بيماري، سيب داده مي شود. اگر مي خواهيد وزن خود را افزايش دهيد، سيب بايد بخشي از رژيم غذايي روزانه شما باشد. آنها در سم زدايي بدن و بهبود كلي سلامت بدن كمك مي كنند. اگرچه سيب حاوي مقدار قابل توجهي پروتئين نيست، تركيبي از تركيبات آنتي اكسيدان و پروتئين موجود در سيب مي تواند نقش مهمي در جلوگيري از ضعف و تقويت عضلات داشته باشد.

كنترل ديابت
كنترل قند خون براي افرادي كه از ديابت رنج مي برند ضروري است و پلي فنول ها در سيب به طور مستقيم به كاهش مصرف كربوهيدرات توسط بدن كمك مي كنند. اين مسئله به نوبه خود موجب كاهش نوسانات سطح قند در جريان خون مي شود و عامل مهمي براي كمك به كنترل ديابت است. پلي فنول ها همچنين جذب گلوكز را در دستگاه گوارش ما كاهش مي دهند و باعث آزاد شدن انسولين از لوزالمعده مي شوند كه براي كنترل قند خون ضروري است. در نهايت، پلي فنول ها گيرنده هاي انسولين را در سلول هاي بدن ما تحريك مي كنند، كه باعث مي شود كه قند در جريان خون ما كاهش يابد و براي متابوليسم و عملكرد مناسب بدن به سلول هاي ما منتقل مي شود.

مراقبت از دندان
خوردن سيب به تميز كردن دندان ها و لثه ها كمك ميكند. علاوه بر اين، بروز حفره در دندان ها كاهش مي يابد. وقتي سيب مي خوريد، فيبر موجود در آن دندان ها را تميز مي كند، در حالي كه خواص ضد باكتري اين ميوه باكتري ها و ويروس ها را از آلوده كردن بدن باز ميدارد. خوردن سيب ترشح بزاق را نيز كه يك تركيب قليايي است تحريك ميكند، به اين معني كه باعث كاهش بيشتر در توانايي رشد و تكثير باكتري ها در دهان شما مي شود.

جلوگيري از بيماري هاي آلزايمر و پاركينسون

جلوگيري از بيماري هاي آلزايمر و پاركينسون
به نظر مي رسد كه ساير مزاياي قابل توجه سيب ها كافي نبودند سيب ها تأثير مثبتي بر مسائل عصبي نيز دارند، به ويژه در دو بيماري دشوارتر، بيماريهاي آلزايمر و پاركينسون. اثرات آنتي اكسيداني همه تركيبات فيتونوترينت در سيب قطعا به كاهش بيماري هاي آلزايمر كمك مي كند، زيرا انحطاط مغز كه به آلزايمر منجر مي شود، با فعاليت هاي راديكال آزاد ارتباط دارد. سيب همچنين باعث افزايش ميزان استيل كولين در مغز مي شود كه با تمركز، حل مسئله و حافظه مرتبط است. در پاركينسون، سيب ها تجزيه تدريجي سلول هاي عصبي پماد آلفا براي جوش توليد كننده دوپامين را متوقف مي كنند كه مي تواند عامل اصلي اين بيماري باشد.

درمان مسائل تنفسي
سيستم تنفسي ما به شدت مستعد ابتلا به التهاب و بيماري است و شماري از بيماري هاي تنفسي به طور مستقيم به التهاب غشاها و سلول هاي اين سيستم مرتبط هستند. آسم شايد جدي ترين بيماري تنفسي باشد، زيرا در موارد شديد ممكن است كشنده باشد. سيب ها خواص ضد التهابي فراواني را نشان داده اند و براي آسم، در ميان ساير درمان هاي طبيعي قرار گرفته اند، و حتي جايگزين فوايد مصرف ميوه ها و سبزيجات در كنار هم شده است. سيب ها از لحاظ مكانيزم هاي پيچيده اي كه براي بهبود اين بيماري ها دارند، هنوز به عنوان يك رمز و راز براي جهان باقي مانده اند، به احتمال زياد به دليل وجود مواد مغذي بسياري كه در سيب وجود دارد اين ميوه مي تواند به طور بالقوه فوايد سلامتي بي شمار داشته باشد.

جلوگيري از بيماري هاي قلبي
سيب ها سطح كلسترول را در بدن كاهش مي دهند، و مكانيسم دفاعي قوي عليه بيماري هاي قلبي عروقي ايجاد ميكنند. اين ادعا كه “خوردن يك عدد سيب در روز شما را از رفتن نزد پزشك دور ميكند” از آنچه شما فكر مي كنيد دقيق تر است چرا كه مصرف دوز روزانه سيب قلب سالم در پي خواهد داشت. ويژگي آنتي اكسيداني سيب، اكسيداسيون چربي ها تحت عنوان پراكسيداسيون ليپيد را كاهش مي دهد و تري گليسيريد ها و ساير چربي هاي موجود در رگ هاي خوني را كه مي توانند فشارهاي خطرناكي را ايجاد كنند، خنثي مي كند. همچنين، سيب حاوي يك فلاونوئيد بسيار قوي به نام كورستين است كه در پوست اين ميوه يافت مي شود. كورستين با كاهش مقدار پروتئين واكنشي –C (CRP)، مي تواند التهاب را در رگ هاي خوني ما كاهش دهد. اين پروتئين با التهاب سيستم قلبي عروقي مرتبط است، بنابراين كاهش آن از طريق كورستين سبب مي شود كه سيب ها تقويت كننده قلب بسيار قوي باشند.

روماتيسم

روماتيسم
افرادي كه از روماتيسم رنج مي برند، متوجه شده اند كه سيب براي آنها بسيار مفيد است زيرا به روند درمان كمك مي كند. در كنار اين، مقدار زيادي فلاونوئيد در سيب وجود دارد. در زمينه فلانوئيد و تركيباتي مانند كائمفرول، كورستين و ميريستين در سيب كه به كاهش روماتيسم و بيماري هاي التهابي مانند آرتروز و نقرس پيوند خورده اند، تحقيقات بسياري صورت گرفته است.

بهبود بينايي
سيب به نظر مي رسد كه چشم ها را قوي تر و بينايي را بهبود مي بخشد. سيب ها به درمان شب كوري نيز كمك مي كنند. بيشتر اين فايده به دليل اين واقعيت است كه سيب غني از تركيبات فلاونوئيد و فيتونوترينت هاي آنتي اكسيداني است كه مي توانند تاثيرات راديكال هاي آزاد پماد سوختگي را بر روي چشم كاهش دهند و مانع از بيماري هايي همچون دژنراسيون ماكولا، آب مرواريد و گلوكوم شوند.

كمك به كاهش وزن
در كنار توانايي طبيعي ميوه هاي داراي فيبر كه موجب احساس سيري ميشوند و بي نيازي به خوردن را افزايش ميدهند، در نتيجه اشتها و پرخوري كاهش مي يابد، سيب ها از توانايي ديگري براي كمك به كاهش وزن برخوردارند. مطالعات نشان داده اند كه سيب در واقع سوخت و ساز بدن را افزايش مي دهد بنابراين كالري اضافي مصرف شده پس از خوردن سيب در بدن ما باقي نمي ماند. بدين معنا كه آنها سريعتر سوزانده مي شوند و اصلا توسط بدن جذب نمي شوند. اين مسئله مي تواند خبر خوبي براي ميليون ها نفر از افرادي باشد كه با چاقي دست و پنجه نرم ميكنند.

مراقبت از پوست
استفاده موضعي ماسك تهيه شده از سيب و عسل يا سيب و شير سبب درخشش و شفافيت پوست مي شود. اين درخشش به دليل آنتي اكسيدان هاي قوي در پوست و گوشت ميوه سيب است. اين تركيبات به اثرات مضر راديكال هاي آزاد كه به طور مستقيم با پيري زودرس، و همچنين چين و چروك، لكه هاي سني و ساير بيماري هاي مرتبط با سن ارتباط دارند، مقابله مي كنند. اثر تقويت كنندگي آن بر روي گردش خون نيز به حفظ جواني پوست با حفظ جريان خون ثابت براي تحريك جايگزيني سلول هاي قديمي و ترميم سلولهاي آسيب ديده كمك مي كند.

سيب

مصرف سيب

سيب مي تواند به صورت خام به محض چيدن از درخت خورده شود و يا در انواع غذاها، سالادهاي ميوه و كيك ها استفاده شود. آب سيب نيز يك نوشيدني رايج در سراسر جهان است و همچنين در بسياري از انواع دسرها يافت مي شود. اين ميوه ها مي توانند پخته، پوره، خرد و فريز شوند و يا حتي به عنوان يك ميان وعده سالم و شيرين ريز شده و خشك شوند.
جدا از ميوه، روغن استخراج شده از دانه هاي آن نيز مفيد است و كاربرد زيادي دارد به خصوص در صنايع آرايشي. فوايد روغن دانه سيب به خاطر مواد معدني و پروتئين قابل توجهي موجود در آن است و شامل كاهش ميزان آكنه، كاهش چين و چروك پوست و مرطوب كردن پوست مي باشد. اين روغن همچنين به جلوگيري از سرطان پوست، تقويت الاستيك پوست، جلوگيري از آسيب نور خورشيد و تحريك توليد كلاژن براي توليد سلول هاي جديد و سالم پوست، كمك مي كند. روغن دانه سيب نبايد به صورت خوراكي مصرف شود، بلكه مي تواند به صورت موضعي استفاده شود.

چگونگي خريد و نگهداري سيب

هنگام خريد سيب، اطمينان حاصل كنيد كه سيب ها محكم باشند. سيب هايي كه پژمرده هستند را نخريد، زيرا بيشترين فوايد سلامتي و ارزش غذايي خود را از دست داده اند. سيب هايي كه بيش از حد رسيده هستند يا در حال پانسمان زخم پوسيدگي هستند، منابع مغذي خود را، با آزاد كردن تركيباتي به نام “اتيلن” متابوليزه ميكنند. اين گاز اتيلن مي تواند رسيدن سريع و پوسيدن سيب هاي ديگر را تحريك كند. پس حتما آنها را براي مدت طولاني نگهداري نكنيد، و اگر اين كار را كرديد، سيب هاي خيلي نرم و پوسيده را از بقيه جدا كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده