همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
فوايد عطسه با صداي بلند

مي تواند باعث صدمه رسيدن به گلو، پاره شدن پرده گوش و يا قطع شدن مويرگي در مغز شود. با جلوگيري از عطسه عوارض متعددي مي تواند ايجاد شود كه مهمترين آن ها عبارتند از سوراخ شدن بخشي از ريه، سوراخ يا پاره شدن پرده گوش يا حتي پارگي آنوريسم مغزي و ايجاد بالون خوني در رگ هاي مغز.

به گزارش : مطالعات پژوهشگران نشان مي دهد مسدود كردن دهان و بيني در هنگام عطسه مي تواند موجب آسيب ديدگي شديد در بخش هاي گلو، پرده گوش و يا مغز شود ساكارز بنابراين در هنگام عطسه، دهان و بيني خود را نبنديد.

پزشكان توصيه مي كنند كه در هنگام عطسه سعي نكنيد با بستن دهان و بيني جلو آن را بگيريد زيرا اين عمل مي تواند باعث صدمه رسيدن به گلو، پاره شدن پرده گوش و يا قطع شدن مويرگي در مغز شود. با جلوگيري از عطسه عوارض متعددي مي تواند ايجاد شود كه مهمترين آن ها عبارتند از سوراخ شدن بخشي از ريه، سوراخ يا پاره شدن پرده گوش يا حتي پارگي آنوريسم مغزي و ايجاد بالون خوني در رگ هاي مغز.

با جلوگيري از عطسه عوارض متعددي مي تواند ايجاد شود كه به صورت علمي اينگونه شرح داده مي شود:

pseudomediastinum پانسمان عسل ، هواي عطسه در قفسه سينه بين هر دو ريه گير كرده و باعث سوراخ شدن غشاي تمپانيك (tympanic membrane) شود.

سوراخ يا پاره شدن پرده گوش يا حتي پارگي آنوريسم مغزي

ايجاد بالون خوني در رگ هاي مغز

پژوهشگران با يك مورد مهم در رابطه با جلوگيري از عطسه و صدمه وارده به فرد مواجه شدند كه بسيار قابل تعمل بوده است. يك مرد جوان 34 ساله در هنگام مانور نظامي، پانسمان سوربكت از آمدن عطسه خود جلوگيري مي كند و هواي عطسه در گلويش مي شكند. در همان هنگام به طوري دچار درد شديد مي شود كه قادر به صبحت كردن و فرو بردن آب دهان خود نبوده است.

پارگي خودبخودي ناحيه پشت گلو به ندرت ايجاد مي شود. اين مساله معمولا به علت تروما يا آسيب شديد، استفراغ و سرفه سنگين ايجاد مي شود. بنابراين مشكل و آسيبي كه براي اين مرد جوان ايجاد شد، پزشكان اورژانس را شگفت زده كرد. در واقع تلاش براي جلوگيري از عطسه با بستن بيني و نگه داشتن دهان به طور هم زمان باعث انفجار هوا در گلو اين فرد شده است. به سرعت پس از اين عمل، درد شديدي در اين ناحيه به وجود آمد كه باعث از بين رفتن صدايش شد.

پزشكان sorbact پانسمان با بررسي گلوي اين فرد دريافتند كه انفجار هوا و خراشيدن گلو تا انتهاي قفسه سينه نيز ادامه پيدا كرده و نشانه هاي عميقي بر بافت ها و عضلات اين ناحيه وارد كرده است. بعدا اين نشانه ها با اسكن و پرتونگاري كامپيوتري ثبت شد.

قابل توجه است كه آسيب وارد به ناحيه گلو و قفسه سينه اين فرد به حدي بوده كه در يك بيمارستان بستري شده تا با كمك لوله مورد تغذيه قرار گيرد و با تزريق داروهاي لازم به فروكش كردن تورم و درد كمك شود. اين فرد پس از 7 روز سلامت خود را به دست آورد و پزشكان به او توصيه كردند كه هرگز دهان و بيني خود را قيمت پانسمان سوربكت در هنگام عطسه مسدود نكند.

شرح كامل اين پژوهش و نتايج حاصل از آن در مجله BMJ Case به چاپ رسيده است.

منبع: سيناپرس



منبع

تظرات ارسال شده