همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چرا هنگام خواب دچار حس سقوط مي‌شويم؟

هنگام خواب تحرك زيادي داشته ايد؟ به اين عارضه، حس سقوط در خواب يا سقوط خوابگاهي مي‌گويند.

اگر تا به حال حس سقوط در خواب را تجربه كرده‌ايد عفونت جاي بخيه سزارين يا اينكه در هنگام خواب جنب و جوش زيادي داريد، دچار حس سقوط در خواب يا سقوط خوابگاهي شده‌ايد.

اين عارضه يك بيماري و نشان‌دهنده اختلال سيستم عصبي نيست. بلكه يك‌سري پرش‌هاي عضلاني ناگهاني است كه طي دقايق اوليه خواب رخ مي‌دهد.

در انواع زخم اين خصوص با مجيد ابهري، روان‌شناس، گفت و گو كرديم كه در ادامه مي خوانيد.

ابهري با بيان اينكه اين پديده در واقع كشش ناگهاني و ناخواسته ماهيچه است، گفت: نام علمي اين عارضه «ميوكلونوس» يا «انقباض ناگهاني ماهيچه» است كه سكسكه نيز زير گروه آن قرار مي‌گيرد.

اين اكتي كوت روان‌شناس با تاكيد بر اينكه اختلالات لحظه‌اي خواب يك پديده ناشناخته است اما نظريه‌هاي مختلفي در اين رابطه مطرح مي‌شود، توضيح داد: يكي از اين نظريات همان كشش ميان خواب و بيداري است كه در مغز انسان رخ مي‌دهد.

او زخم ساق پا افزود: البته عملكردي در خواب وجود دارد به اين شكل كه با شروع فلج در خواب، باقي انرژي بدن به شكل حركاتي تصادفي و سريع آزاد مي‌شود. حركت‌هاي سريع در خواب در واقع آخرين نفس‌هاي مغز براي كنترل بدن و بيدار نگه داشتن آن است.

ابهري با اشاره بر اينكه پديده ياد شده معمولا با لايتسيموس ضربان تند قلب، تنفس سريع، تعرق و گاهي اوقات نوعي حس خاص از شوك يا افتادن در فضاي خالي همراه است، افزود: اين پديده ناگهاني در خواب امري بسيار متداول و كاملا بي‌خطر است. بنابراين جاي هيچگونه نگراني در اين رابطه نيست.

خبرنگار: ناهيد سميعي

نقل از برنا



منبع

تظرات ارسال شده