همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
توصيه‌هاي بهداشتي مسئول كميته بهداشت به زائران اربعين

تجمع مردمي را در مراسم راهپيمايي اربعين حسيني شاهد هستيم، هر زائر بايد به نوبه خود مراقب سلامتي خود باشد.

به گزارش : به نقل از وزارت بهداشت؛ پيرحسين كوليوند، مسئول كميته بهداشت و درمان اربعين حسيني با تاكيد بر ضرورت خودمراقبتي و رعايت بهداشت فردي و جمعي در راهپيمايي اربعين اظهار كرد: افراد ديابتي در انتخاب كفش مناسب دقت كنند و در طول راهپيمايي، هر دو يا سه ساعت يك بار، كفش‌ها را درآورده و پاهايشان را شست و شو دهند پانسمان كل اكتيو و چنانچه در پا‌هاي خود تاول، ورم، قرمزي و كبودي مشاهده كردند، به مراكز درماني ما مراجعه كنند. همچنين، افراد ديابتي در تغذيه شان دقت كرده و رژيم غذايي شان را رعايت كنند.

رييس سازمان اورژانس كشور با تاكيد براينكه زائرين بايد از آب آشاميدني بسته بندي استفاده كنند، گفت: چنانچه زائرين در چادر‌ها و موكب‌ها به استراحت مي‌پردازند، هرچند ساعت يك بار درب چادر‌ها و موكب‌ها را بگشايند كه فضاي داخلي چادر‌ها تعديل شود.

او با بيان اينكه زائرين سعي كنند در اماكن و مناطقي كه گرد و غبار است، از ماسك استفاده كنند، افزود: افراد مبتلا به بيماري‌هاي مزمن پانسمان suprasorb مانند، افراد ديابتي، افراد داراي پرفشاري خون، افراد مبتلا به آسم، مادران باردار، بيماران قلبي و افراد مسن، حتما قبل از سفر با پزشك خود مشورت كرده و دستورات و نظرات پزشك معالج شان را رعايت كنند و در هر نقطه‌اي كه نياز به مراقبت درماني دارند، در داخل مرز با شماره ۱۱۵ تماس گرفته و همكاران ما سريعا خود را رسانده و خدمت رساني مي‌كنند و در خارج از مرز و در كشور عراق نيز مراكز درماني تعبيه شده پاسخگوي اين عزيزان خواهد بود.

مسئول كميته بهداشت و درمان اربعين حسيني ادامه داد: بيماران دارو‌هاي تخصصي شان را فراموش نكنند و هر بيماري كه داروي تخصصي مصرف مي‌كند، دارو‌ها را همراه خود اعصاب ببرد و اين دارو‌ها را در كيف دستي اش قرار دهد.

او افزود: چنانچه بيماران با ماشين شخصي سفر مي‌كنند، دارو را دور از اشعه مستقيم خورشيد قرار دهند و مراقب سلامتي شان باشند و در طول مسير مكررا پياده شده و استراحت كنند. سعي كرده در پياده روي مسافت طولاني را طي نكنند و هر زماني كه نياز به مراقبت درماني داشته باشند، نيرو‌هاي بهداشت و درمان در خدمت هستند.

كوليوند درخصوص استقرار آمبولانس ها، گفت: تمام جاده‌ها و محور‌هاي مواصلاتي توسط آمبولانس‌ها و مراكز فوريت‌هاي پزشكي پوشش داده مي‌شود و هر ۴۰ كيلومتر يك آمبولانس مستقر است. در استان‌هاي مرزي و استان‌هاي نزديك به مرز، مانند اهواز، خرمشهر، لرستان و نمايندگي شركت لوهمن روشه آبادان و همدان تراكم آمبولانس‌ها بيشتر است و هر چه به مرز نزديك‌تر مي‌شويم، فاصله آمبولانس به ۲ كيلومتر مي‌رسد. بين اين آمبولانس ها، اتوبوس امبولانس‌ها مستقر هستند كه درمانگاه سيار محسوب شده و ۱۲ تا ۱۴ تخت بستري و پزشك و پرستار و كارشناسان فوريت‌هاي پزشكي دارد. همچنين، بالگرد‌هاي اورژانس هوايي نيز در اين ايام فعال هستند.

مسئول كميته بهداشت و درمان اربعين حسيني گفت: علاوه بر اين خدمات، درمانگاه‌ها و مراكز درماني ثابت نيز در حالت آماده باش هستند و در طول اين مدت و در نقاطي كه محل تجمع زائرين بيشتر است، آمادگي اين مراكز نيز بيشتر است.

رييس سازمان اورژانس كشور پانسمان نقره براي سوختگي درخصوص آمادگي بيمارستان‌هاي بزرگ شهر‌هاي مرزي تصريح كرد: به بركت اربعين، در سال‌هاي اخير، اين بيمارستان‌ها تقويت شده اند و در حال حاضر، امكانات خوبي دارند. باوجود اينكه زيرساخت‌ها در اين بيمارستان‌ها بيشتر شده، بازهم ظرفيت آن‌ها را در برخي نقاط تا ۱۰۰ درصد و برخي نقاط تا ۵۰ درصد افزايش داده ايم.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده