همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

شكستگي مچ پا مربوط به استخوان مي‌باشد، ممكن است در يك تصادف با اتومبيل يا پرت شدن از يك بلندي مچ پاي شما دچار شكستگي شود. شكستگي‌هاي مچ پا مي‌تواند از يك ترك ساده و جزيي بر روي استخوان و يا شكستن

استخوان تا پوشت شما متنوع باشد. درمان شكستگي مچ پا بستگي به محل دقيق شكستگي مي‌تواند متفاوت باشد. اگر مچ پا دچار آسيب بسيار شديدي شده باشد احتياج به عمل جراحي دارد، در اين عمل استخوان شكسته به وسيله ايمپلنت‌هاي پزشكي به استخوان‌هاي سالم پيچ مي‌شوند تا بهبودي به طور كامل حاصل شود. در اين مقاله از بخش ارتوپدي دكتر زخم به بررسي شكستگي مچ پا مي پردازيم.

علائم شكستگي مچ پا

  • درد بسيار شديد در لحظه
  • داشتن احساس درد با فعاليت و آرام شدن با استراحت كردن
  • ورم داشتن زياد
  • ديدن آثار كبودي
  • نسبت به ضربه خوردن حساس
  • تغيير شكل دادن
  • به سختي راه رفتن

شكستگي مچ پا

زمان ملاقات با پزشك براي شكستگي مچ پا

در صورتي كه درد و تورم مچ پاي شما با استراحت التيام پيدا نكرد يا اگر درد و تورم در طولاني مدت بدتر شد و در راه رفتن دچار مشكل شده‌ايد حتما به سراغ پزشك برويد.

علل 

شايع‌ترين علل شكستگي مچ پا:

تصادف با اتومبيل يكي از پانسمان لوهمن روشه رايجترين علل شكستگي مي‌باشد، در اكثر مواقع بيماران آسيب ديده به وسيله تصادف احتياج به عمل جراحي دارند. افتادن از بلندي نيز دومين علل شايع براي شكستگي مچ پا مي‌باشد. حتي ممكن است پس از افتادن از يك ارتفاع كم هم دچار آسيب شويد.

پيچيدن پا نيز يكي ديگر از دلايل مي‌باشد. پيچيدن پا به هنگام راه رفتن نيز مي‌تواند يكي ديگر از علل باشد. پيچش مفصل پا مي‌تواند باعث انقباض استخوان و شكستن آن شود.

عوامل بالا بردن احتمال شكستگي مچ پا

شما ممكن است در معرض خطر بالاي شكستگي مچ پا باشيد اگر:

اگر در تمرينات سخت ورزشي شركت مي‌كنيد و يا به عبارت ديگر ورزش را به طور حرفه‌اي دنبال مي‌كنيد.ورزش‌هايي مانند بسكتبال، ژيمناستيك، تنيس، فوتبال و … مي‌تواند ريسك شكستگي مچ پاي شما را بالا ببرد.

بايد دقت داشته باشيد كه اگر به عنوان يك ورشكار حرفه‌اي مشغول به تمرين كردن هستيد اصلي ترين نكته انتخاب كفشي مناسب مي‌باشد تا از پاهاي به خوبي مراقبت كند و از پيچ خوردن پاهاي شما در حين تمرين جلوگيري كند. همچنين رعايت كردن اصول ورشي در تمرينات اوليه و گرم كردن‌ها براي كم كردن ريسك شكستگي مچ پا بسيار حائز اهميت هستند.

اگر به طور ناگهاني زمان تمرينات خود را افزايش داده‌ايد و بدن شما خستگي زيادي را متحمل مي‌شود ريسك شكستگي را به يكباره براي خود بالا برده‌ايد.

بعضي از مشاغل و فعاليت داشتن در آن‌ها شانس شكستگي را بالا مي‌برد. راه رفتن در خانه تاريك اسميت اند نفيو با نورهاي ضعيف نيز يكي ديگر از عوامل شكستگي مي‌تواند باشد.

اين نكته را فراموش نكنيد كه اگر در شرايط خاص يا سنين بالايي هستيد و دچار پوكي استخوان هستيد شما را در معرض شكستگي بيشتري قرار مي‌دهد.

شكستگي مچ پا

عوارض جانبي

داشتن عوارض جدي بعد از شكستگي مچ پا بسيار نادر است اما ممكن است رخ دهد، با يكديگر به بررسي عوارض احتمالي مي‌پردازيم:

آرتروز: شكستگي‌هايي كه در مفاصل گشترش مي‌يابند ممكن است ساليان بعد شما را دچار آرتروز كند. اگر پس از زماني بسيار طولاني باز هم در مچ پاي خود احساس درد داشتيد با پزشك خود موضوع را در ميان بگذاريد.

عفونت استخواني: اگر شكستگي باز داريد، به اين معني كه يك سر استخوان از پوست خارج شده باشد استخوان شما ممكن است در معرض باكتري‌هايي قرار گرفته باشد كه باعث عفونت شوند.

سندرم مفاصل: اين وضعيت به ندرت بر اثر شكستگي مچ پا رخ مي‌دهد. اين بيماري باعث درد، تورم و گاهي ناتواني در به حركت درآوردن عضلات پاها مي‌شود.

آسيب‌هاي عروقي: گاهي اوقات شكستگي ها مي‌توانند با اعصاب و رگ‌هاي خوني اطراف خود آسيب وارد كنندو اگر دچار بي حسي يا مشكلاتي در گردش خون شديد سريعا به پزشك خود اطلاع دهيد. فقدان جريان خون مناسب مي‌تواند باعث از دست دادن يك استخوان شما سيكاكر شود.

راه‌هاي جلوگيري از شكستن مچ پا

نكات اساسي ورزشي و ايمني براي جلوگيري از شكستگي مچ پا:

براي زمان‌هاي پياده روي از كفش مناسب استفاده كنيد.

كفش‌هاي ورزشي خود را به طور مرتب تويض كنيد. به محض اينكه پاشنه كفش شما از بين رفت كفش خود را تعويض كنيد. اگر دونده‌اي حرفه‌اي هستيد هر 300-400 مايل كفش خود را تعويض كنيد.

ورزش‌هايي مانند شنا و دوچرخه سواري استخوان‌هاي شما را قوي و محكم مي‌كند.

مواد غذايي غني از كلسيم مانند شير، ماست و پنير استخوان‌هاي بدن شما را كاملا قوي و محكم نگه مي‌دارد.

مصرف مكمل‌هاي ويتامين D نيز مي‌تواند به هرچه قوي‌تر شدن استخوان‌هاي شما كمك كند.

اگر احساس ضعف در مچ پاهاي خود داريد از پزشك خود بخواهيد تا با دادن ورزش‌هاي مناسب به شما كمك كند تا مچ پاهايتان را قوي كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده