همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
كمبود جراحي تخصصي سرطان,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
رييس مركز مديريت پيوند و درمان بيماري‌هاي وزارت بهداشت با اشاره به وضعيت غربالگري سرطان در كشور،‌ گفت: در خصوص جراحي تخصصي سرطان، به طور كلي در سطح كشور كمبود وجود دارد پماد زخم بستر كه با تدوين برنامه سطح‌بندي خدمات سرطان و تربيت هدفمند نيروهاي تخصصي سرطان تلاش مي‌كنيم تا در طي سال‌هاي آينده كيفيت اين خدمات افزايش يابد.

دكتر مهدي شادنوش در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: تشخيص زودهنگام سرطان، يكي از راهبردهاي مهم جهت شناسايي به موقع بيماران، افزايش اثربخشي مداخلات و كاهش هزينه‌ها است، اما براي اينكه يك آزمايش يا روش باليني به عنوان روش غربالگري براي تشخيص زودهنگام استفاده شود، بايد داراي چندين خصوصيت باشد؛ خريد قطره آهن فروزومال ساده و ارزان بوده، مقبوليت عمومي و حساسيت بالا داشته و در صورتي كه بيماري با اين روش پيدا شد، درمان مناسبي در علم پزشكي براي آن وجود داشته باشد. حال در صورتي كه بيماري با اين روش پيدا شد و درمان مناسب هم وجود داشت، درمان به‌گونه‌اي باشد كه طول عمرش افزايش يافته يا دست كم كيفيت زندگي بيمار بهتر شود.

 

وي با بيان اينكه به همين دليل است كه سازمان بهداشت جهاني روش‌هاي غربالگري را فقط براي سرطان‌هاي پستان، روده قطره آهن فروزومال بزرگ و دهانه رحم پيشنهاد داده است،‌افزود: وزارت بهداشت نيز متناسب با شرايط كشور اين برنامه‌ها را پس از طي مراحل آزمايشي، در نظام سلامت در دست اجرا دارد.

 

شادنوش با اشاره به شرايط غربالگري در زمينه سرطان معده نيز اظهار كرد: در خصوص سرطان معده با اينكه اين سرطان بيشترين بروز را در مردان در كشور داراست،‌ اما هنوز آزمايش يا روشي براي غربالگري آن كه داراي مشخصات مذكور باشد، برايش توصيه نشده است تا به عنوان روش غربالگري پماد سوختگي پيشنهاد شود. البته در سال‌هاي اخير آزمايش‌هايي براي اين بيماري نيز در دسترس قرار گرفته است كه توسط مراكز تحقيقاتي در دست بررسي هستند و در صورت تاييد اثربخشي، مي‌توانند در سطح نظام بهداشتي درماني كشور نيز توصيه شوند.

 

رييس مركز مديريت پيوند و درمان بيماري‌هاي وزارت بهداشت در ادامه در واكنش به برخي اظهارات مبني بر كمبود امكانات تخصصي سرطان در استان خراسان جنوبي، گفت: در حال حاضر خدمات شيمي درماني، راديوتراپي و جراحي سرطان پماد زخم در اين استان ارائه مي‌شود. البته در خصوص جراحي تخصصي سرطان، به طور كلي در سطح كشور كمبود وجود دارد كه معاونت درمان با تدوين برنامه سطح بندي خدمات سرطان و با همكاري معاونت آموزشي در حال برنامه‌ريزي دوره‌هاي ويژه، جهت تربيت هدفمند نيروهاي تخصصي سرطان است تا در طي سال‌هاي آينده كيفيت اين خدمات افزايش يابد.

 

 

 



منبع

تظرات ارسال شده