همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
فوايد استفاده از جوش شيرين براي پوست

كاربرد داشته و امروزه نيز به تنهايي يا همراه با ساير مواد طبيعي، از بهترين راهكارهاي خانگي براي زيبايي و شفاف نمودن پوست است. درمان جوش و آكنه، لايه برداري، پيشگيري از پيري زودرس، رفع تيرگي دست‌ها، آرنج، زانو و... از خواص جوش شيرين براي پوست است.

به گزارش : جوش شيرين با نام علمي اسيد كريستالين دي كربوكسيليك سفيد، يك ماده آلي و طبيعي است كه به شدت خاصيت ضد اسيدي دارد. فرمول ساده اين ماده C۴H۶O۶ است و در بسياري از مواد غذايي به عنوان يك آنتي اكسيدانت قوي كاربرد دارد. جوش شيرين همچنين كاربردهاي ديگري از جمله سفيد كردن دندان‌ها، سلامت و زيبايي پوست و مو، ماده سفيد كننده خانگي، بوزدايي و نظافت منزل را نيز دارد. در لوزالمعده اين مطلب از دكتر زخمشما را با مهمترين خواص جوش شيرين براي پوست و چند نوع ماسك خانگي تهيه شده با آن آشنا مي‌كنيم.

خواص جوش شيرين براي پوست

جوش شيرين يكي از بهترين پاك كننده‌هاي طبيعي براي پوست است. خواص سفت كننده اين ماده، پاكسازي پوست را آسان مي‌كند و توليد چربي و تجمع سلول‌هاي مرده را در سطح پوست كاهش مي‌دهد.

جوش شيرين به راحتي در منافذ پوست صورت نفوذ كرده و از اين رو به از بين بردن جوش و دانه‌هاي سر سياه كمك مي‌كند.

خاصيت قليايي جوش شيرين باعث ايجاد تعادل در PH پوست مي‌شود و از واكنش‌هاي آلرژيك، عفونت‌ها و ديگر دگرگوني‌هاي پوست پيشگيري مي‌كند.

جوش شيرين با تركيب شيميايي بي كربنات سديم، داراي اثر سفيدكنندگي ملايم است و از اين رو تاثيري فوق العاده براي از بين بردن جاي جوش، جاي سوختگي و زخم‌هاي سطحي، از بين بردن لكه‌ها و سفيد كردن پوست دارد.

از ديگر خواص پماد سوختگي جوش شيرين براي پوست، پيشگيري از بروز نشانه‌هاي پيري زودرس در پوست صورت و دست‌ها است، در واقع مواد مغذي موجود در جوش شيرين فعاليت سلولي سلول‌هاي پوست را تحريك كرده و به ترميم و بازسازي آنها كمك مي‌كنند.

جوش شيرين با تنظيم و مهار توليد بيش از اندازه چربي پوست مقابله مي‌كند و به همين علت يكي از مهمترين خواص جوش شيرين براي پوست استفاده از اين ماده براي درمان خانگي جوش و آكنه است. اين ماده قادر است به عنوان بخشي از درمان التهاب پوست و در يك برنامه‌ درماني به كار رود و با كمك به لايه‌برداري پوست و باز‌ كردن راه تخليه چربي و سلول‌هاي مرده، باعث از بين رفتن جوش‌ها شود.

استفاده از جوش شيرين براي داشتن پوستي نرم و روشن در قسمت آرنج‌ و زانو‌ و رفع تيرگي زير بغل مفيد است. به اين منظور لازم است خميري از جوش شيرين و آب بسازيد و آن را به اندام مورد نظر بماليد. چند دقيقه صبر كنيد و سپس خمير را كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم با آب گرم بشوييد و پوستتان را تميز كنيد.

انواع ماسك جوش شيرين

ماسك جوش شيرين و روغن نارگيل

مواد لازم: نصف فنجان جوش شيرين، يك فنجان روغن نارگيل

طرز تهيه: جوش شيرين و روغن نارگيل را با يكديگر مخلوط نموه و با قاشق چوبي هم بزنيد. سپس به ميزاني كه نياز داريد از تركيب فوق، برداشته و آن را به آرامي با حركات دايره‌اي روي صورت خود بماليد. اين كار را سه بار در هفته و ترجيحا شب‌ها انجام دهيد. اين ماسك براي پاكسازي عميق پوست صورت و پاك كردن آرايش و رسوبات گرد و غبار كه روي سطح پوست باقي مي مانند، ايده آل است. همچنين مي‌توانيد به آن مقداري آب و پودر جو نيز اضافه كنيد.

ماسك جوش شيرين و آبليمو

مواد لازم: يك قاشق چايخوري آبليمو، دو قاشق غذاخوري جوش شيرين

طرز تهيه: مواد را با يكديگر مخلوط كنيد و به هم زدن ادامه پانسمان زخم دهيد تا خميري آبكي به رنگ زرد كم رنگ به دست آيد. اين ماسك را بر روي قسمت‌هاي چرب و داراي جوش قرار دهيد. توجه داشته باشيد اگر احساس سوزش داشتيد، پوست را سريع بشوييد. اين ماسك را بيشتر از ۱۵ دقيقه روي صورت قرار ندهيد تا از قرمزي پوست جلوگيري شود. با استفاده از يك حوله مرطوب و گرم، ماسك را از روي صورت پاك كنيد. اين كار براي درمان جوش و از بين بردن جاي آن مفيد است و رنگ پوست شما را يك دست و درخشان مي‌كند.

مضرات جوش شيرين براي پوست (نكات احتياطي و موارد منع مصرف)

با وجود گسترده بودن خواص مفيد و اثرات درماني و زيبايي اين ماده براي پوست، لازم است در استفاده از آن احتياط شود و از مصرف مداوم و براي مدت طولاني بر روي پوست پرهيز شود؛ زيرا استفاده طولاني باعث بروز خشكي بيش از حد و حساسيت در پوست مي‌شود.

جوش شيرين يك ماده شديدا قليايي با PH ۹ است و استفاده از موادي كه بيش از اندازه قليايي هستند، به هيدروژل لايه‌ محافظتي طبيعي پوست صدمه و آسيب مي‌رساند. از آنجايي كه اين لايه براي دفع باكتري‌هاي مضر، بسيار مهم است. استفاده بيش از اندازه جوش شيرين براي پوست، باعث از بين رفتن و دفع رطوبت پوست در لايه هاي سطحي و عمقي مي‌شود، همچنين توانايي سلول‌هاي پوست در ترميم و بازسازي كاهش مي‌يابد.

منبع: ستاره



منبع

تظرات ارسال شده