همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
علائم اصلي كمبود ويتامين «اي» در بدن

به زيادبودن alpha-tocopherol متوجه كمبود ويتامين اي در بدن مي‌شود. اندازه نرمال آن بين 5.5 تا 17 ميلي‌گرم در ليتر است و اگر فرد بالغي كمتر از 4 ميلي‌گرم داشته باشد، پزشك براي وي دارو تجويز مي‌كند. اسپري پرونتوسان

به گزارش : ممانعت از تخريب سلول‌ها با عملكرد به‌موقع در سيستم ايمني بدن در كنار داشتن پوست و چشم سالم بخشي از دانش ما نسبت به ويتامين E است.

اين ويتامين محلول در چربي است كه قبل از وارد شدن به جريان خون در كبد ذخيره مي‌شود و كمبود آن هرچند كمتر گزارش‌شده است اما ثابت‌شده محلول پرونتوسان چيست است كه اغلب كودكان نارس ويتامين اي كمتري داشته‌اند.

ويتامين اي هشت فرم شيميايي دارد كه دكتر با گرفتن آزمايش خون و آگاهي نسبت به زيادبودن alpha-tocopherol متوجه كمبود ويتامين اي در بدن مي‌شود. اندازه نرمال آن بين ۵.۵ تا ۱۷ ميلي‌گرم در ليتر است و اگر فرد بالغي كمتر از ۴ ميلي‌گرم داشته باشد، پزشك ژل ايكس پرونتوسان براي وي دارو تجويز مي‌كند.

اما علائم اصلي كمبود ويتامين «اي» در بدن به شرح زير است:

ضعف عضلاني: وجود ويتامين اي براي سيستم عصب مركزي ضروري است و به‌عنوان يكي از آنتي‌اكسيدان‌هاي اصلي بدن تعريف‌شده كه كمبود آن باعث «استرس اكسيداتيو»، توليد اثر سمي و آسيب به ساختارهاي درون‌سلولي مي‌شود كه مشكل عروقي درنهايت احساس ضعف در ماهيچه‌ها به انسان دست مي‌دهد.

ناموزون راه رفتن: كمبود ويتامين اي باعث ايجاد نورون‌هاي خاصي به نام Purkinje شده و روند سيگنال رساني به سيستم عصبي را مختل مي‌كند.

خستگي و سوزن سوزن شدن بدن: آسيب ديدن فيبرهاي عصبي مانع از انتقال سيگنال به‌درستي شده و عامل ايجاد نوروپاتي محيطي مي‌شود.

كاهش وضوح ديد: شركت وارد كننده بي بران كمبود ويتامين اي باعث ضعيف شدن گيرنده‌هاي نور در شبكيه شده و سلول‌هاي چشم تضعيف مي‌شوند. اين پديده مي‌تواند منجر به از بين رفتن ديد در درازمدت شود.

اختلال در سيستم ايمني بدن: برخي تحقيقات نشان مي‌دهد كمبود ويتامين اي مي‌تواند مانع فعاليت سلول‌هاي ايمني بدن شود كه اين امر در بزرگ‌سالان خطرآفرين مي‌شود.

منبع: خبرآنلاين



منبع

تظرات ارسال شده