همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
فوايد پوست خوك,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
اگرچه

برخي از زيست‌توده‌هاي توليد شده از خوك تاكنون در پزشكي استفاده شده‌اند، اما اين اولين بار است كه از سلول زنده پوست خوك براي ترميم زخم ناشي از سوختگي در پوست انسان استفاده مي‌شود.

به گزارش ايسنا و به نقل از گيزمگ، هنگامي كه فردي دچار سوختگي شديد مي‌شود، پزشكي كودكان بايد در اسرع وقت يك پوشش محافظ متشكل از پوست به محل زخم پيوند زده شود. اگرچه براي اين كار تاكنون از پوست جسد انسان استفاده مي‌شد، اما محققان بيمارستان عمومي ماساچوست براي نخستين بار موفق به استفاده از سلول زنده پوست خوك براي ترميم سوختگي انسان شدند.

در سوختگي‌هاي درجه دو و سه، پوست جسد انسان كه به آلوگرافت نيز معروف است، در همان ابتدا براي محافظت از زخم‌ها در برابر عفونت و ريزش مايعات به همراه عوارض بالقوه كشنده‌اي كه مي‌تواند در پي داشته باشد، استفاده مي‌شود. پس از تثبيت قيمت پماد زخم بستر شرايط گيرنده، آلوگرافت برداشته مي‌شود و تكه‌اي از پوست خود بيمار از قسمت ديگري از بدن وي جدا مي‌شود و به طور دائمي روي زخم پيوند زده مي‌شود.

متأسفانه مراكز درماني با كمبود آلوگرافت مواجه هستند، ضمن اينكه هزينه زيادي هم در بردارند. با توجه به اين موضوع، دانشمندان بيمارستان عمومي ماساچوست(MGH) چندين خوك اصلاح ژنتيكي شده در دهه ۱۹۹۰ را به كار گرفتند. اين حيوانات فاقد ژني هستند كه معمولاً در خوك‌ها وجود دارد اما در انسان وجود ندارد و نبودن اين ژن به بدن انسان اجازه مي‌دهد تا پيوند خريد قطره فروزومال پوست از اين خوك‌ها با پس زدن سيستم ايمني بدن بيمار مواجه نشود.

اين فناوري به شكل پيوند بافت سلولي زنده موسوم به "Xeno-Skin" تجاري شده است و به تازگي در يك كارآزمايي باليني توسط "جرمي گاورمن" جراح بيمارستان ماساچوست براي اولين بار بر روي يك گيرنده انسان استفاده شد كه موفقيت آميز هم بود.

اين پوشش با اندازه ۵ در ۵ سانتي‌متر به همراه يك آلوگرافت معمولي بزرگتر روي محل سوختگي بيمار اعمال شد. هر دو پوشش با استفاده از منگنه‌هاي جراحي و باندهاي گازي در محل سوخگي امن شدند پماد مديكال هاني و پنج روز بعد برداشته شدند.

در اين مرحله هر دو پوشش از نظر ظاهري غيرقابل تشخيص از يكديگر بودند و با زخم به طور يكسان عملكرد خوبي را نشان مي‌دادند. اين نشان داد كه پوست خوك نتيجه مشابهي با پوست جسد انسان توليد كرده است.

سپس پيوند پوستي كه از ران گيرنده گرفته شده بود، به طور دائم روي زخم پيوند زده شد.

نكته مهم اين است كه دانشمندان هيچگونه انتقال ويروس از حيوان به انسان را مشاهده نكردند، چرا كه اين موضوع موجب محدوديت پيوند بافت زنده از خوك به انسان درمان خانگي سوختگي با آب جوش شده بود.

گاورمن مي‌گويد: اين قدم كوچكي كه امروز برداشتيم، نشان دهنده هزاران ساعت تحقيق طي چندين دهه در بسياري از زمينه‌ها شامل زيست شناسي پيوند، ايمونولوژي و مهندسي ژنتيك است. علاوه بر اين، پيشرفت‌هاي سريع در فناوري ويرايش ژن، مسير جديدي را براي اصلاح ژنتيكي پوست خوك باز كرده است كه نشانگر فصل جديد استانداردهاي مراقبت از بيماران سوختگي و پيوند است.



منبع

تظرات ارسال شده