همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
فوايد مصرف آسپيرين؛ داروي رقيق كننده خون براي چه كساني مضر است؟

رساني داروها و سموم دانشگاه علوم پزشكي شيراز از فوايد و مضرات قرص‌هاي آسپيرين گفت.

به گزارش : پماد مدي هاني فاطمه دستغيب كارشناس مركز اطلاع رساني داروها و سموم دانشگاه علوم پزشكي شيراز اظهار كرد: آسپيرين يك داروي رقيق كننده خون از دسته داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي يا ضد دردها است، تحقيقات نشان داده كه در افراد با سابقه سكته قلبي و مغزي و يا در برخي بيماري هاي قلبي- عروقي مصرف روزانه دوز هاي اترومن پايين آسپيرين (بين 75 تا 100 ميلي گرم در روز) خطر ابتلا به سكته مجدد و مرگ و مير ناشي از بيماري هاي قلبي عروقي را كاهش مي‌دهد؛ همچنين مصرف آسپيرين براي مدت زمان بيش از 5 تا 10 سال از رشد و گسترش سرطان هاي روده و كولون و حتي برخي از سرطان هاي ديگر جلوگيري مي‌كند.
دستغيب ادامه داد: با توجه به منافع زيادي كه براي مصرف آسپيرين ذكر مي شود اين سوال مطرح است كه آيا هر فردي مي تواند آسپيرين مصرف كند؟ جواب منفي است؛ زيرا آسپيرين خطر خونريزي مخصوصا خونريزي از دستگاه گوارش را افزايش ژل هيدروسرب مي دهد. اين خطر در افرادي كه ساير فاكتورهاي خطر را داشته باشند افزايش مي يابد مانند افراد با سابقه زخم معده، سنين 65 سال يا بالاتر ، مصرف ساير داروهاي ضد درد مانند ناپروكسن يا ايبوپروفن، مصرف كورتون ها، مصرف داروهاي ضد انعقاد مانند وارفارين، ريواروكسابان يا دابي گاتران.
كاهش خطر سكته قلبي يا مصرف آسپيرين
علاوه بر اين تحقيقات نشان بيماري پوستي داده در افراد بدون وجود بيماري قلبي عروقي خاص، مصرف آسپيرين تنها خطر ابتلا به سكته قلبي را كاهش داده و بر سكته مغزي و مرگ و مير ناشي از از بيماري‌هاي قلبي عروقي تاثيري نداشته است، در عين حال خطر خونريزي را در اين افراد افزايش مي دهد.
اين دكتر داروساز در پايان افزود: تصميم گيري در مورد مصرف آسپيرين در افراد بدون وجود بيماري قلبي_عروقي و سابقه سكته، امري است كه فرد بايد بعد از مشورت با پزشك و اطلاع از تمام فوايد و عوارض، اقدام تندروت پلاس به اتخاذ آن كند، برخي از متخصصان بر اين باورند كه فوايد مصرف آسپيرين در افراد بالاتر از 50 سال و بدون وجود خطر خونريزي از عوارض احتمالي آن بيشتر است.
خبرنگاران جوان


منبع

تظرات ارسال شده