همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

هر زن و شوهري در طول رابطه خود، اوج و فرودها و مسائل كوچك و بزرگي را تجربه مي كنند. طبق گفته مشاوران ازدواج و خانواده، زوجين اغلب اختلاف نظرهايي دارند كه حل نشده مي ماند. در حقيقت، بسياري از مشاجره ها به نااميدي ختم شده و يا به دعواي ديگري منتهي مي شوند. اين بدان معناست كه برخي از اين مشاجره ها الگوها، دلايل و پيامدهاي يكساني دارند. در اين مقاله ار بخش روانشناسي دكتر زخم نگاهي به اين الگوها خواهيم داشت و نكاتي را كه مي توانيد براي تقويت رابطه خود از آن ها استفاده كنيد، بيان مي كنيم.

زوج درماني

چرا زوجين اختلاف نظر دارند و چگونه حل مي شود؟

چه عواملي باعث ايجاد تنش در روابط مي شود؟

متداول ترين موضوعات مورد مشاجره براي زوج ها شامل موارد زير است:

  • اوقات فراغت (كجا بخوريم، كدام فيلم را تماشا كنيم و غيره)
  • پول
  • تقسيم كارهاي خانه
  • صميميت جسمي
  • تعهدات و مسائل خانوادگي گسترده
  • فرزندان
  • شغل
  • خروپف و ساير عادت هاي خواب
  • روابط گذشته

حتي مي تواند موضوع به سادگي عدم جابجايي صندلي توالت باشد. با اين حال، در برخي موارد، ممكن است زوجين در مورد مسائل بزرگ تر مانند خيانت، سوءاستفاده يا ساير رفتارهاي مشكل آفرين بحث كنند.

اگر فكر مي كنيد كه مراحل زير براي موقعيت خاص شما مفيد نيست، كمك گرفتن از زوج درمانگر مي تواند مسيري ارزشمند براي روابط شما باشد. زوج درماني مي تواند به سؤال هاي مهم زوجين پاسخ دهد و به آنها در كشف محرك هاي فردي و ساير جنبه هاي رابطه كمك كند. اگر شما و همسرتان اختلاف نظر داريد، ممكن است وقت آن رسيده باشد كه برخي از راه حل هاي زير را امتحان كنيد. خبر خوب اين است كه زوج هاي ديگري پيش از شما توانسته اند روابط خود را تقويت كنند (و حتي ترميم كنند)، پس شما نيز مي توانيد. تمام آنچه كه به آن نياز داريد ابزارهاي مناسب هستند.

مشاوره زوج درماني

 روند تفكر خود را تغيير دهيد

به جاي تمركز روي دعواي كمتر، هنگام بروز اختلافات، از برقراري ارتباط با همسر خود نترسيد. شنونده فعال باشيد و فقط آنچه را كه او مي گويد، نشنويد. در حالي كه در لحظه، واقع نگر بودن مي تواند سخت باشد، اما يادگيري چگونگي بحث در مورد احساسات، افكار و مسائل، پايه و اساس خوبي براي حل مسائل مورد نظر است. مشاوره مي تواند به ايجاد اين بنياد كمك كند.

مشكلات خود را بدانيد

اين مرحله با تغيير روند تفكر شما پيش مي رود. به جاي اينكه مشكلات خود را ناديده بگيريد، بنشينيد و بحث كنيد كه آيا هر دوي شما، الگوهاي تكراري اي را در اختلافات خود مي بينيد يا خير. آيا در مورد قبض هاي ماهانه استرس زيادي داريد؟ آيا در مورد نحوه تربيت فرزندان خود اختلاف نظر داريد؟ آيا نسبت به ساير تعهدات خانوادگي خود احساس ناراحتي مي كنيد؟ هر چه كه هست، با همسر خود صحبت كنيد تا درك روشني از كليد مشكلات خود در خانه پيدا كنيد.

مشكلات را از تناسب خارج نكنيد

بعضي اوقات نياز است كه از كاه، كوه نسازيد. وقتي اختلاف نظر ايجاد مي شود، به وضعيت فعلي و مسائل اساسي آن فكر كنيد. مسائل را زير و رو نكنيد و اطلاعات نامربوطي كه حتي باعث ايجاد دعوايي بزرگتر مي شود، بيان نكنيد. هدفمند باشيد و سعي نكنيد كه با مطرح كردن مشكلات گذشته يا موارد مشكل دار در رابطه، از زير بار مشكلات فعلي فرار كنيد. از گفتن عباراتي مانند “تو هميشه اين كار را مي كني” يا “اين اتفاق هميشه مي افتد” خودداري كنيد.

زوج درماني

توافق مي تواند آغاز كننده بحث باشد

در حالي كه موافقت ساده و به خاطر پرهيز از مشاجره در بسياري از موارد صحيح نيست، اما توافق براي بحث درباره يك موضوع خاص مي تواند به شما در حل مسائل موجود در رابطه كمك كند. در انتخاب كلمات و زبان بدن خود مهربان باشيد و شرايط را به گونه اي آماده كنيد كه همسرتان اذيت نشود.

به عنوان مثال، فكر كنيد كه والديني مي خواهند فرزند خود را در مدرسه ثبتنام كنند، و مادر مدرسه غير انتفاعي و پدر مدرسه دولتي را ترجيح مي دهد. سپري كردن زماني براي صحبت درباره اين مسئله مي تواند به حل مشكل كمك كند. در اين مثال ، شوهر مي تواند بگويد، “من مي دانم كه آموزش و پرورش اولويت اصلي هردوي ماست و مي خواهيم آنچه را كه براي فرزندمان بهترين است انتخاب كنيم.

ما هر دو در مورد آن توافق داريم. پس بهتر است گزينه هاي آموزشي موجود در منطقه خود را پيدا كنيم و تحقيقات لازم را انجام دهيم و يك ليست شامل نكات مثبت و منفي هر مدرسه را يادداشت كنيم. ارزش ها، افكار، اعتقادات و ساير قسمت هاي جدانشدني وجود خود را ارزيابي كنيد. آيا آن ها با همسر شما مطابقت داشته يا تفاوت هايي دارند؟


بيشتر بدانيد: اصلي ترين نكته مشاجره زن و شوهرها


همسر شما ممكن است احساس كنترل كمتري در روابط خود با شما داشته باشد، كه مي تواند منجر به اين شود كه در مورد اينكه چرا هنگامي كه از شما چيزي را مي خواهد بايد تا لايتسيموس اين حد درخواست كند، بحثي را آغاز كند. او فقط به دنبال نوعي كنترل حداقلي است. اگرچه كنترل افراد ديگر راهي سالم براي انجام كارها نيست، اما تلاش براي درك دليل مشاجره از ديدگاه شخص ديگر به شما كمك مي كند تا با نيت مثبت به مشاجره نزديك شويد.

زوج ها همه چيز را به چشم نمي بينند. هنگامي كه شما اين را بپذيريد، مي توانيد مشكلات قبلي را كه مدت طولاني اي است هر دوي شما را عقب نگه داشته است، حل كنيد. شناسايي محرك هاي مشكلات مي تواند به زوجين در داشتن سازش بهتر كمك كند، كه به نوبه خود چه به عنوان يك شخص و چه يك زوج، آن ها را شادتر مي كند.

آنچه كه در پشت صحنه است را تشخيص دهيد

برخلاف تصور عامه، افراد بي هيچ دليل خاصي ناراحت نمي شوند، مگر اينكه آن شخص كودك باشد. اگر همسر شما عصباني يا ناراحت است، به احتمال زياد نوعي درگيري داخلي در او به وجود آمده است. شايد به دليل اينكه روز بدي را در محل كار خود داشته است، اين اتفاق بيفتد. شايد او در يك موقعيت خانوادگي گرفتار شده است كه شما چيزي از آن نمي دانيد يا به سختي او را مي فهميد. شايد او با يك مسئله بهداشت روان مانند افسردگي يا اضطراب درگير است و شما هرگز نمي دانسته ايد.

نكته اينجاست كه به جاي اينكه فرض كنيد كه رفتار همسر شما غير منطقي است، بايد تمام تلاش خود را بكنيد تا بتوانيد بفهميد كه چه چيزي باعث ايجاد آن مي شود. رايج ترين و مؤثرترين راه براي انجام اين كار، صرف وقتي براي نشستن و صحبت در مورد آن است.


بيشتر بدانيد: هرآنچه درمورد بهداشت روان بايد بدانيد


سؤالات جذابي مانند “كار چگونه بود؟” را از او بپرسيد. اگر همسرتان در مقابل حرف شما سكوت كرد، آن را به خود نگيريد. كمي از آن فضا فاصله بگيريد و كاري انجام دهيد كه در اين ميان شما را خوشحال كند. سپس چند ساعت بعد به حل موضوع نزديك شويد.

زوج درماني

زوج درماني چگونه كار مي كند؟

زوج درماني با استفاده از راه حل هاي فوق و بيشتر از اين ها مي تواند به زوجين كمك كند. بر طبق روانشناسي جديد، براي اينكه زوج درماني موثر باشد، هر دو فرد بايد در حالي كه به درون و نقاط قوت و ضعف فردي خود نگاه مي كنند بايد متعهد به بهبود روابط خود باشند. دانستن صفات و عادات آن ها كه باعث مي شود همسر آن ها واكنش نشان دهد، مي تواند تأثير مثبتي در ايجاد تغييرات شخصي و روابط داشته باشد.


بيشتر بدانيد: 10 كاري كه هر زوجي بايد سريعا از آن دست بردارند


زوج درماني به اين معنا نيست كه يك طرف بتواند عصبانيت، نارضايتي و ساير رفتارهاي آسيب زاي همسر خود را به دوش بكشد. اين روش در مورد ايجاد راه حل هاي مبتني بر عشق، فداكاري و هر چيز ديگري است كه به يك رابطه سالم مي انجامد.

يك زوج درمانگر به زوايا و پيامدهاي روابط زوجين نگاه مي كند و نقاط قوت و ضعف مشترك و فردي آن ها را نمايان مي كند. زوج درمانگر به عنوان يك واسطه بي طرف عمل مي كند و به هر دو نفر توصيه هايي مي كند. او ممكن است ارتباط دو طرفه تري برقرار كند، راه هاي مثبت تري در تعامل و تفكر ايجاد كند، و راه هاي مختلفي كه زوج مي توانند در جريان روند مشاوره، عشق و حمايت خود به يكديگر نشان دهند، را بيان كند.

مزاياي زوج درماني

در حالي كه زوج درماني ممكن است در هر شرايطي به همه كمك نكند، اما بسياري از مردم هنوز علاقه زيادي به زوج درماني و روش هاي مربوط به ارتباط مجدد با همسر خود دارند. برخي از مزاياي زوج درماني شامل موارد زير است:

سطح بالاي رضايت

در طول جلسات زوج درماني و پس از آن، زوجين سطح بالاتري از رضايت و خوشبختي را ابراز مي كنند. طبق مطالعه اي كه توسط انجمن آمريكايي ازدواج و خانواده درماني انجام شده است، 97٪ از زوج هاي مورد بررسي گفته اند كه آنها كمك مورد نياز خود را دريافت كرده اند. آنها گفته اند كه درمانگرشان منابع لازم را براي تصميم گيري مؤثرتر در مورد روابطشان به آنها معرفي كرده است. به عنوان يك عارضه جانبي، سلامت كلي جسمي و رواني آن ها و همچنين عملكرد كلي شان بهبود يافته است.

خيلي زمان نمي برد

معمولاً، يك زوج درمانگر همه اين موارد را از كوچكترين مشكلات گرفته تا پر فشار ترين مسائل در روابط، ديده و شنيده است. وقتي زوج ها در جلسات مشترك شركت مي كنند، چند جلسه طول مي كشد تا مشكلات حل شود، زيرا درمانگران روش ها و تكنيك هاي مختلفي دارند. تلاش براي حل مسائل توسط خودتان مي تواند زمان بيشتري ببرد، بنابراين مراجعه به يك متخصص داراي مجوز باعث صرفه جويي در وقت و تلاش شما خواهد شد.

زوج درماني

پاسخ ها را مي دانيد

بعضي اوقات، درمان به شما نشان مي دهد كه آيا واقعاً قصد داريد در كنار همسر خود باشيد. بعضي اوقات، اين روش نشان مي دهد كه رابطه شما همان چيزي نيست كه مي خواهيد، و اغلب منجر به جدايي و طلاق مي شود. صرف نظر از اين، زوج درماني منجر اكتي كوت به پاسخگويي به سوالات كمتر پاسخ داده شده مي شود.

تكنيك هاي زوج درماني

بسياري از درمانگران رويه و جلسات خود را بر برقراري ارتباط بين زوجين متمركز مي كنند. درمان با محوريت عاطفي (EFT) براي بسياري از زوج ها موثرتر است. مركز بين المللي پيشرفت در تمركز عاطفي درماني، EFT را تعريف مي كند: “يك رويكرد ساختار يافته در مورد زوج درماني كه در دهه 1980 شكل گرفته است و در كنار علم، بر روي دلبستگي و پيوند بزرگسالان كار مي كند تا درك ما را از آنچه در روابط زوجين اتفاق مي افتد بيشتر كند.

EFT  بر روي كمك به زوجين در ارزيابي و سازماندهي مجدد واكنش هاي عاطفي، تعامل و پيوندها متمركز است. روش درماني، مداخلات و برنامه هايي را براي كمك به زوجين براي ايجاد صلح و حركت رو به جلو پيش بيني مي كند.

ساير تكنيك ها عبارتند از:

  • روش گوتمن: به زوجين كمك مي كند تا نزديكي، احترام و محبت كلي خود را از طريق “نقشه هاي عشق” افزايش دهند.
  • روايت درماني: زوج ها در مورد نگراني هاي داخلي خود صحبت مي كنند، كه مي توان آن ها را از زواياي مختلفي مورد بررسي قرار داد.
  • روانشناسي مثبت: درمانگران از اين روش براي بحث در مورد جنبه هاي مثبت روابط و براي القاي شادي استفاده مي كنند.
  • درمان رابطه اي ايماگو: اين روش تركيبي از تكنيك هاي رفتاري و معنوي است كه سؤالاتي را براي زوجين ايجاد مي كند، سوالاتي مانند “چرا شما همسر خود را انتخاب كرديد؟”

زوج درماني در يائسگي

اين كه آيا زندگي جنسي شما رو به زوال است يا احساس نمي كنيد كه همسرتان مي داند كه در وجود شما چه مي گذرد، روشي است كه براي كمك به بقاي روابط شما در يائسگي به كار مي رود.

زوج درماني

هنگامي كه به دوران يائسگي وارد مي شويد، كمك بگيريد

دكتر نيوزون مي گويد، اين طور به نظر مي رسد كه زنان لزوماً هنگام شروع تغيير، آن را تشخيص نمي دهند. به راحتي مي توان بهانه هايي(سن، خستگي، بچه ها، سندرم لانه خالي، والدين سالخورده خود كه بايد از آنها مراقبت كنيد)، را براي علائم ايجاد شده عنوان كرد.

“اين مانند آسم يا اگزما نيست، كه مجموعه اي منظم از علائم قابل شناسايي وجود داشته باشد كه به دنبال آن ها باشيد. من تا شش ماه تعريق شبانه داشتم و پس از آن متوجه شدم كه دوران يائسگي را پشت سر مي گذارم و جالب است بدانيد كه من پزشك هستم!


بيشتر بدانيد: دوران يائسگي؛ علائم و مراحل دوران يائسگي


“اما حتي اگر من متوجه مي شدم و به پزشك معالج خود مراجعه مي كردم و مي گفتم،” من فكر مي كنم علائم يائسگي را دارم، احتمال مي گفت بله، خب چه كار كنيم؟ بنابراين جاي تعجب نيست كه بسياري از خانم ها به دنبال كمك گرفتن از پزشك خود نيستند.”

الن دولگن، متخصص آگاهي از يائسگي، نويسنده و گوينده مي گويد: هنوز هم بهتر است كه به يك متخصص يائسگي مراجعه كنيد. من و همسرم هنگامي كه با دوره پيش از يائسگي و يائسگي مواجه شديم، در ناآگاهي كامل به سر مي برديم.

خطوط ارتباطي را بين خود و همسرتان باز نگه داريد

الن اضافه مي كند كه براي حمايت از همسرتان بايد با واقعيات روبرو شويد.”براي من و همسرم ، ملاقات با متخصص بسيار مفيد بود. اكنون، روابط ما از گذشته قوي تر است.” مطالعات نشان مي دهد كه زناني كه يك همسر حامي دارند، معمولاً دوران گذار يائسگي بهتري دارند.

وقتي صحبت از احساسات مي شود، اطمينان حاصل كنيد كه همسرتان اين سه چيز را مي داند: “اين براي من سخت است” ، “اين تقصير تو نيست، تقصير هورمونهاي من است” و “من هنوز هم به تو علاقه دارم”.

روانشناس دكتر شارون هينچليف، مدرس ارشد دانشگاه شفيلد، مي گويد كه اگر بيان اين موضوعات براي شما دشوار است پس چيزي مانند يك مجله داراي صفحه راهنماي يائسگي را براي مطالعه به همسرتان بدهيد. او مي گويد: “اين كار به همسرتان اطلاعاتي مي دهد و حتي ممكن است در اين باره با شما وارد صحبت شود.”

رابطه جنسي و يائسگي

نمي توان از مسئله مشكلات موجود در رابطه جنسي دور شد. و بسياري از مردان دليل اصلي آن را زوال روابط دوران ميان زندگي مشترك مي دانند. دكتر نيوزون مي گويد: “خشكي و ناراحتي واژن در يائسگي حتي براي زنان مبتلا به HRTنيز شايع است، و مي تواند زنان را از داشتن رابطه جنسي دور كند و حتي رابطه جنسي را دردناك كند.”

خبر خوب اين است كه زوال روابط اجتناب ناپذير نيست و مي توان از آن جلوگيري كرد. علاوه بر اين، يائسگي مي تواند رابطه شما را حتي قوي تر كند. خشكي واژن ساده ترين مشكل قابل حل است زيرا روان كننده هاي واژن فوق العاده اي در بازار وجود دارد. برخي از آن ها را بايد با نسخه دريافت كنيد. ساير درمان ها شامل مرطوب كننده ها، استروژن درماني منظم و استروژن درماني محلي است.

دكتر نيوزون به زنان توصيه ميكند كه حتي اگر از اين جنبه يائسگي رنج نمي بريد، باز هم به پزشك معالج مراجعه كنيد. اطلاعات خود در مورد يائسگي را بالا ببريد عفونت جاي بخيه سزارين تا بتوانيد با علائم آن مقابله كنيد. اگر رابطه جنسي تان سرد شده است، روش هاي صميمي، رومانتيك و حسي را پيدا كنيد. به عنوان مثال، برخي از زوج ها مدام همديگر را مي بوسند و سعي مي كنند كه روابط جنسي را مانند گذشته از سر بگيرند.

زوج درماني

با مشاور زوج درماني صادق باشيد

در صورت نگراني به مشاور زوجين مراجعه كنيد، اما اطمينان حاصل كنيد كه درمانگر درمورد مشكلات يائسگي آموزش ديده است. واقعيت اين است كه داشتن ازدواج ناموفق يائسگي را تشديد مي كند. اما اگر ازدواج خوبي داشته باشيد، يائسگي بهبود مي يابد. مشاور روش هاي جديدي را براي مقابله به شما نشان مي دهد و باعث تحكيم روابط مي شود.

استنس جنكوس، نويسنده كتابي در مورد سلامت زنان، اينگونه مي نويسد: “حركت در قلمرو غيرقابل كنترل يائسگي مي تواند هرگونه رابطه عاطفي و جنسي را تحت تاثير قرار دهد. اما همچنين مي تواند يك زن و شوهر را نيز به هم نزديك كند. براي من اينگونه بود. هنگامي كه من به كنترل سلامت خود و درگير شدن با حل علائم يائسگي توجه كردم، رابطه ما پايدارتر شد.

او مي گويد: “ارتباط برقرار كنيد، از نيازهاي يكديگر حمايت كنيد، در صورت لزوم مشاوره بگيريد، عاشقانه هايي را به رابطه خود اضافه كنيد، فعاليت هاي جنسي خود را تنظيم كنيد و با اين كارها شانس تازه ماندن روابط در دوران يائسگي را بالا ببريد.” انجام اين امور باعث ايجاد يك رابطه سالم و دوستانه مي شود كه مي تواند تا يك عمر پايدار بماند.”

چالش هاي زندگي به محض پير شدن زوجين تغيير مي كند

دكتر ارلن روزوفسكي، در كنفرانسي در ارتباط با حمايت انجمن آمريكايي پيران گفت: رابطه، با افزايش سن زوجين دچار تنش مي شود. بخشي از آن به اين دليل است كه “اهداف ميانسالي از بين رفته اند.”

“در ميانسالي، هدف رسيدن به پيريست، اما در سنين بالاتر، شما به هدفتان رسيده ايد.” دكتر رزوفسكي، متخصص روانشناسي گفت: “رسيدن به هدفي اغلب استحكام بخش رابطه بوده است و اكنون ديگر از بين رفته است. در اين زمان اهداف هر شخص و پايداري رابطه نياز به تعريف مجدد دارد.

وي گفت: “آنچه در مراحل اوليه رابطه انجام شده است، ديگر براي شما مناسب نيست.” به عنوان مثال ، در مرحله اوليه ازدواج، اين زوج ممكن است در امر تربيت فرزند و شغل مشاركت داشته باشند. با اين حال، در دوران ميانسالي زوجين مجدداً بايد رابطه خود را ارزيابي كنند و از خود سؤال كنند كه بايد چه كاري را براي دوام آن انجام دهند.

دكتر روسوفسكي، استاد بخش روانپزشكي دانشكده پزشكي هاروارد، بوستون، گفت: در نتيجه اين تغييرات، بيشتر زوج ها با موفقيت روبرو مي شوند.

وي گفت كه براي درمانگر، هدف اين است كه موانع ارتباطي را شناسايي كند، به زوجين كمك كند تا با آن ها كنار بيايند و پيشرفت هاي ارتباطي را برجسته كنند. توانايي تنظيم تغيير نيز مهم است. وي گفت، به عنوان مثال، يك زن و شوهر سالخورده موفق مي توانند در صورت لزوم شيوه ارتباط خود را تغيير دهند. به طور كلي، تعاملات زناشويي در اواخر زندگي مثبت تر مي شود.

در پيري، ازدواج اهداف خاص خود را دارد: همكاري، همراهي، استمرار، تأييد، حمايت، محافظت و صميميت جسمي. اگر اين زوج بتوانند درگيري هاي قديمي خود را تمام كنند، نگرشي براي رها شدن داشته باشند و با گذر از سن سالمندي، پيوند محكمي برقرار كنند، ميتواند در سنين بالاتر زندگي خوبي داشته باشند.

ارزيابي ازدواج يك زوج سالخورده شامل رعايت سن آن ها، ذكر آنچه در حال حاضر وجود دارد و آن چه كه از دست رفته، روشن شدن مشكلات زوجين و بررسي تاريخچه ازدواج است. به عنوان مثال اين روش به روانشناسان كمك مي كند تا بفهمند كه والدين در قديم چطور بودند، چگونه با يكديگر آشنا شده اند و انتظاراتشان هنگام ازدواج چه بوده است.

مواردي كه در درمان بزرگسالان مسن بايد مورد بررسي قرار گيرد متفاوت است. به عنوان مثال، اهميت نگراني هاي جسمي و مسائل مربوط به ميزان نيرو و واكنش هاي عاطفي قدرتمند كه در يك رابطه باعث برانگيختگي مي شود، مهم است. مضامين مشترك يك رابطه متقابل عبارتند از بيهودگي، نااميدي، درد و ترس (كه ممكن است ترس از تنها بودن، ترس از درد يا ترس از تحقير باشد.)

موارد ديگري كه بايد در درمان مورد توجه قرار گيرد مواردي از قبيل بازنشستگي، پير شدن افتراقي بين همسران، گرسنگي، سرپرستي و احساس تمام شدن زمان است. بيماري يا ناتواني مي تواند باعث همبستگي و جدايي شود. مداخلات درماني معمول براي يك زن و شوهر سالخورده شامل آموزش رواني، آموزش ارتباطي، يادآوري اهداف مشترك و ارائه نمونه ها است.

يك مدل از زوج درماني مي كوشد كه زوج را از تحمل متقابل به سمت پذيرش سوق دهد. دكتر روزوفسكي مي گويد: ايده آل اين است كه هر دو فرد به اين باور برسند كه زندگيشان در كنار يكديگر يك انتخاب شخصي خوب بوده است.

زوج درماني

آيا انواع زخم زوج درماني براي من و همسرم موثر خواهد بود؟

موفقيت يا شكست به اين بستگي دارد كه شما و همسرتان به تكنيك ها و تمرينات درماني مخصوص زوجين توجه كنيد يا خير. اگر يكي يا هردو بابت ايده خود مسخره شويد و در طول جلسات درماني بي حوصله و دور از محيط به نظر برسيد، به احتمال زياد درمان موثر نخواهد بود. هر دوي شما بايد در يك مقطع، يا قبل از درمان يا در طي مراحل، درمان را بپذيريد.

علاوه بر اين، هر دوي شما بايد بخواهيد كه رفتارهاي خود را تغيير داده و در طول جلسات خود به خوبي به درمانگرتان پاسخ دهيد. همچنين حل مسئله به ميزان زيادي به مشكلات زناشويي شما بستگي دارد. يافتن كمك در مراحل اوليه اختلاف نظر مي تواند قوانين اساسي روابط شما را تعيين كند و از چندين مشكل جلوگيري كند. همچنين اگر مشغول ازدواج يا به فكر ازدواج هستيد، انجام مشاوره قبل از ازدواج ايده خوبي است.

اگر همسرتان از رفتن به جلسه زوج درماني امتناع مي كند، مي توانيد براي حل مشكلات خود و يادگيري مكانيزم ها و راه حل هاي مقابله سالم با همسرتان، در يك جلسه درماني حاضر شويد. برخي از تمرينات را در خانه امتحان كنيد تا مسائل كم كم بهبود يابند. با هم شام بخوريد يا فيلم ببينيد. بنشينيد و صحبت كنيد. قبل از خواب سعي كنيد در مورد هر مسئله اي صحبت كنيد. با هم صادق باشيد. به نيازهاي يكديگر اهميت دهيد و همسرتان را همسطح خود قرار دهيد.

راه حل هاي جايگزين زوج درماني

شايد شما و همسرتان مشغول مشاوره شويد اما 100٪ مطمئن نباشيد كه مشاوره براي شما مناسب است يا خير. قبل از تصميم گيري نهايي، چند گزينه جايگزين را امتحان كنيد.

تعهد به “شب هاي مشخص شده”

بعضي اوقات آنقدر در زندگي گرفتار مي شويم كه فراموش مي كنيم كه براي خانواده و عزيزان خود وقت بگذاريم. براي خود و همسرتان زماني را كنار بگذاريد تا در كنار او لذت ببريد. اين به معناي شام خوردن در بيرون از خانه يا رفتن به سينما و يا ماندن در خانه و نوازش كردن در مقابل تلويزيون است. تقويم خود را علامت گذاري كنيد و اين كار را مدام تكرار كنيد.

زوج درماني

رابطه جنسي بيشتري داشته باشيد

عدم صميميت جسمي با همسرتان مي تواند باعث شود هر دوي شما احساس استرس بيشتري داشته باشيد و ارتباط كمتري با يكديگر داشته باشيد. مطالعات نشان داده اند كه داشتن رابطه جنسي بيشتر با همسرتان مي تواند زمينه را براي ايجاد ارتباط مثبت تر و همچنين افزايش خوشبختي ايجاد كند. همچنين شايان ذكر است كه اين امر مي تواند منجر به افزايش حافظه و همچنين تقويت سلامت سيستم ايمني بدن شود.

استراحت كنيد

اگر مسائل بين شما و همسرتان بيش از حد زياد است، ممكن است نياز به استراحت داشته باشيد. اگرچه اين اغلب آخرين راه حل است، اما ممكن است به شما كمك كند تا تعيين كنيد كه آيا در زندگي خود احساس خوشبختي مي كنيد يا نه. دوره استراحت شما محدود به زمان نيست، هرچند كه معمولاً بين 1 – 3 ماه بهترين زمان براي استراحت ذهني است.

زخم ساق پا


منبع

تظرات ارسال شده