همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

رژيم كبد چرب

كبد چرب يكي از بيماري هايي است كه در اثر تغذيه نامناسب و رژيم غذايي اشتباه به وجود مي آيد و عملكرد بدن را تحت تاثير قرار ميدهد.

سلامت كبد به صورت مستقيم با آنچه ميخوريد در ارتباط است اگر يك رژيم غذايي سالم و مغذي داشته باشيد ميتوانيد سالها از سلامت كبد خود لذت ببريد و در صورتي كه با مشكل كبدي مواجه هستيد نيز ميتوانيد با تغيير سبك زندگي و استفاده از رژيم غذايي سالم به بهبود وضعيت كبد خود كمك كنيد.

در ادامه با مجله سلامت همراه شويد تا با برخي از غذاهاي مفيد و مضر براي سلامت كبد آشنا شويد:

پرهيز غذايي براي بهبود كبد چرب

مصرف الكل:

اگر شما نيز به كبد چرب الكلي مبتلا هستيد و روزانه مقدار زيادي الكل مي‌نوشيد بهتر است همين امروز دست به كار شويد و آن را ترك كنيد. الكل يكي از موارد مهمي است كه باعث ايجاد اين بيماري در افراد مي شود.

بر اساس مطالعات انجام شده در نيويورك، بيماري كبد چرب در ميان افرادي كه الكلي هستند بيشتر شايع است.

اين موضوع نه تنها به خاطر سوءتغذيه است بلكه سميت و التهاب نيز در اين شرايط دخيل خواهد بود. حتي اگر مبتلا به كبد چرب غير الكلي هستيد باز هم بهتر است الكل را از رژيم غذايي خود حذف كنيد.

همچنين بخوانيد: عوارض شراب قرمز

غذاهايي با كربوهيدرات بالا:

از خوردن غذاهايي همچون نان، برنج،بلغور و ذرت بايد اجتناب شود. نان سفيد و كربوهيدرات بايد حذف گردد يا مقدار آن در رژيم غذايي كاهش پيدا كند. برخي از محصولات غني شده نيز زياد گزينه خوبي براي شما نيستند.

زماني كه كربوهيدرات‌هاي تصفيه شده زيادي مصرف مي‌كنيم، سطح انسولين افزايش پيدا مي‌كند. كرم محافظ مدي هاني حساسيت به انسولين يكي از فاكتورهاي اصلي براي ايجاد بيماري كبد چرب است.

اگر مي‌خواهيد نان را در سبد غذايي خود داشته باشيد بهتر است آن را از فروشگاه‌هاي معتبر و به صورت تازه تهيه كنيد. اگر قصد داريد از برنج استفاده كنيد بهتر است برنج قهوه اي را جايگزين برنج معمولي كنيد.

نوشيدني‌هاي شكردار:

نوشيدني‌هاي ورزشي، نوشابه، نوشيدني‌هاي انرژي زا و نوشيدني‌هايي كه سرشار از شكر و شيرين كننده‌هاي مصنوعي هستند بايد كنار گذاشته شوند. اين قند وارد بدن مي‌شود و باعث ايجاد بيماري كبد چرب مي‌گردد.

يك بطري متوسط نوشابه، ۱۰ قاشق چايخوري شكر دارد. بدن شما نمي‌تواند چنين حجمي از شكر را بشكند و همين امر بر روي كبد تاثير مي‌گذارد.

با توجه به مطالعه انجام شده در دانشگاه آتلانتا، شكر به خصوص فروكتوز مي‌تواند در توسعه NAFLD و پيشرفت آن دخيل باشد. ارتباط قابل توجهي بين افزايش مصرف فروكتوز و چاقي ،چربي خون و مقاومت به انسولين وجود داشته است.

غذاهاي فرآوري شده:

روغن هاي هيدروژنه، قند و شكر تصفيه شده،فست فود ها و ساير مواد اين چنيني براي سيستم بدن شما مضر و خطرناك اند. به عنوان مثال نيترات و نيتريتي كه در غذاهاي فرآوري شده به وفور يافت مي‌شود مي‌تواند شرايط حادي همچون سرطان را ايجاد كند.

شربت ذرت با فروكتوز بسيار بالا كه در اين غذاها ديده مي‌شود يكي از بزرگترين دليل ايجاد كبد چرب است. به همين خاطر بهتر است از مصرف اين غذاها اجتناب كنيد.

غذاهاي مفيد براي درمان كبد چرب

سبزيجات خام:

مطالعه اي كه در مجله Medicinal Chemistry منتشر شده است نشان مي‌دهد كه محصولات طبيعي موجود در سبزيجات و نيز ميوه‌ها مي‌تواند براي درمان كبد چرب موثر باشد. به همين خاطر اضافه كردن سبزيجات به رژيم غذايي روزانه بسيار مفيد است.

يكي از ساده ترين روش‌ها نوشيدن آب سبزيجات است. زماني كه عملكرد كبد با اختلال مواجه شده است عسل پزشكي نوشيدن آب سبزيجات مي‌تواند هضم آن را ساده تر كند و جذب مواد را راحت تر نمايد.

سبزيجاتي كه براي سم زدايي از بدن مفيدند شامل كلم، كلم پيچ، كاهو، گل كلم، بروكلي، كلم بروكسل،مارچوبه، چغندر و كرفس است.

ريشه زنجبيل:

غذاهايي كه فيبر بالايي دارند مي‌توانند از سلامت سيستم گوارش پشتيباني كنند و دفع سموم از بدن را راحت تر نمايند. به عنوان مثال ريشه زنجبيل مزاياي زيادي براي سيستم گوارش شما دارد.

شما مي‌توانيد با جوشاندن برش هاي زنجبيل در چاي سبز يا آب از مزاياي آن بهره مند شويد. همچنين قادر خواهيد بود زنجبيل را به سالاد يا اسموتي‌هاي خود اضافه كنيد.

سيب زميني شيرين:

سيب زميني شيرين به خاطر محتواي پتاسيمي خود براي بدن بسيار مفيد است زيرا به پاكسازي كبد كمك مي‌كند. يك عدد سيب زميني شيرين حاوي ۷۰۰ ميلي گرم پتاسيم است.

اين ماده همچنين سرشار از ويتامين B6، C، D، منيزيم و آهن است. سيب زميني شيرين را مي‌توان به راحتي خورد زيرا به صورت طبيعي شيرين است و قند موجود در آن به آرامي وارد جريان خون مي‌شود.

موز:

موز حاوي ۴۷۰ ميلي گرم پتاسيم است. مواد مغذي موجود در موز باعث پاكسازي كبد مي‌شود و سطح پتاسيم كم در بدن را جبران مي‌كند. همچنين اين ميوه خوشمزه به هضم كمك فراواني خواهد كرد و به خارج شدن سموم و فلزات سنگين از بدن كمك مي كند.

ريشه گل قاصدك:

ويتامين‌ها و مواد مغذي موجود در قاصدك به پاكسازي كبد كمك مي‌كند و باعث مي‌شود اين اندام به درستي كار كند. قاصدك با حفظ جريان مناسب صفرا، به سيستم گوارش نيز كمك مي‌كند. اين گياه به صورت طبيعي ادرار آور است و به كبد كمك مي‌كند به سرعت سموم را از بدن دفع كند.

چاي قاصدك يا ساقه آن سرشار از ويتامين C است و همين امر به جذب ويتامين‌ها، كاهش التهاب و پيشگيري از توسعه بيماري‌ها كمك مي كند.

همچنين بخوانيد: خواص گياه قاصدك

خار مريم:

خار مدي هاني مريم كه با نام خار شيري نيز شناخته شده است مي‌تواند يك سم زداي قوي براي كبد باشد. اين گياه به سلول‌هاي كبد كمك مي‌كند در حال دفع سموم از بدن خود را بازسازي كنند.

بر اساس مطالعات منتشر شده در Digestive Diseases and Sciences، خار شيري براي بهبود مرگ و مير در بيماران مبتلا به نارسايي كبد مفيد و قدرتمند است.

اين گياه مي‌تواند به طور طبيعي اثرات مضر مصرف الكل ، آفت كش در مواد غذايي، فلزات سنگين در منبع آب،آلودگي موجود در هوا و حتي سموم را برعكس كند.

طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰، خار شيري براي درمان بيماري كبد چرب الكلي،هپاتيت ويروسي مزمن و حاد و بيماري كبدي ايجاد شده به خاطر سموم مفيد است.

جگر:

جگر گاو علف خوار يا مرغ، سرشار از ويتامين و مواد مغذي است. اين ماده با ويتامين‌هاي A و B، اسيد فوليك،آهن، مس، روي و كروم غني است. در حقيقت جگر يكي از غذاهاي سرشار از مواد مغذي است كه مي‌توان به خوبي از آن استفاده كرد.

اگر دوست نداريد از جگر حيواني استفاده كنيد، مي‌توانيد از مكمل‌هايي استفاده كنيد كه براي اينكار تهيه شده اند.

مكمل و داروهاي طبيعي مناسب براي كبد چرب

ويتامين E:

تحقيقات انجام شده در دانشگاه فلوريدا نشان مي‌دهد كه تغيير در سبك زندگي به همراه مكمل‌هاي ويتامين E مي‌تواند براي افرادي كه مبتلا به بيماري كبدي هستند مفيد باشد. مزاياي ويتامين E شامل نقش آن به عنوان آنتي اكسيدان قدرتمند است كه مي‌تواند التهاب را كاهش دهد، سيستم ايمني بدن را تقويت نمايد و به بدن كمك كند با شرايط و بيماري‌هاي جدي مبارزه نمايد.

زردچوبه:

با اضافه كردن زردچوبه به رژيم غذايي يا مصرف مكمل‌هاي آن، مي‌توانيد التهاب موجود در بدن را كاهش دهيد و شرايط گوارشي را بهبود ببخشيد. اگر از مكمل‌ها استفاده مي‌كنيد، سعي كنيد ۴۵۰ ميلي گرم از كپسول كوركومين را هر روز مصرف نماييد.

روغن سياه دانه:

اين ژل مدي هاني روغن شگفت انگيز مي‌تواند سرعت فرآيند بهبود زخم را در افرادي كه مبتلا به بيماري هاي كبدي هستند افزايش دهد. مطالعه اي كه در European Review for Medical and Pharmaceutical Sciences منتشر شده است توانايي روغن سياه دانه در مهار نشانگرهاي استرس اكسيداتيو كبد را اندازه گيري كرده است.

نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد كه روغن سياه دانه مزاياي زيادي براي بيماران كبدي دارد زيرا قادر است عوارض و نشانه‌هاي بيماري كبد چرب را كاهش دهد. بهترين كاري كه براي درمان بيماري كبد چرب مي‌توانيد انجام دهيد داشتن يك رژيم غذايي سالم است.

بيشتر افرادي كه مبتلا به بيماري كبد چرب هستند اضافه وزن دارند و معمولا از مواد مغذي بهره مند نمي شوند. يك رژيم غذايي سالم كه بتواند ويتامين‌ها و مواد مغذي مورد نياز بدن را فراهم آورد، بسيار مهم و ارزشمند خواهد بود.

شايد بتوان گفت درمان درجه اول بيماري كبد چرب كاهش وزن و داشتن يك رژيم غذايي سالم است. بايد بتوانيد رژيم غذايي متعادلي داشته باشيد كه بيشتر مواد موجود در آن گياهي هستند.

علاوه بر اين، تمرينات ورزشي را نيز به طور منظم در برنامه خود بگنجانيد. سعي كنيد حداقل سي دقيقه در روز ورزش كنيد.

همچنين بخوانيد: خواص سياه دانه

معجون مخصوص بهبود كبد چرب:

نوشيدني ويژه كبد چرب

آب سبزيجات و دستورهاي سم زدا بهترين روش براي پاكسازي كبد و كاهش التهاب هستند. ۲۳ مورد از فلزات محيطي كه با نام فلزات سنگين شناخته شده اند مي‌توانند به كبد اسيب بزنند. با دفع چنين سمومي از بدن، مي‌توانيد به اندام هاي خود اجازه بدهيد به طور مناسب كار كنند و خود را بهبود ببخشند. دستور زير مي‌تواند در اين كار به شما كمك كند.

زمان محصولات مدي هاني كلي: ۵ دقيقه

براي دو نفر

مواد لازم:

  • يك عدد چغندر( اندازه متوسط)
  • ۶ ساقه كرفس
  • يك پيمانه گشنيز تازه
  • نصف ليموي تازه
  • كمي زنجبيل

طرز تهيه:

تمامي مواد را در مخلوط كن بريزيد. آن را به آرامي هم بزنيد و سپس ميل كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده