همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 عوامل اصلي شكنندگي ناخن ها

علاوه بر اينكه لازم است آب بيشتري بنوشيد، بايد از كرم هاي مرطوب كننده مخصوص ناخن ها نيز استفاده كرده و بويژه كوتيكول ناخن را با دقت مرطوب كنيد.

به گزارش : فرقي نمي كند خانم باشيد يا آقا. براي اينكه ناخن هايتان شكننده و حساس نباشند، بايد به شيوه اي مناسب مراقب سلامت آنها باشيد، بخصوص زماني كه كار خانه و يا كارهاي يدي انجام مي دهيد. در اين بين نجويدن ناخن ها، مرطوب نگه داشتن آنها و استفاده از دستكش و غيره از اهميت ويژه اي برخوردار است. در اين مطلب شما را با عوامل اصلي شكنندگي ناخن ها بيشتر آشنا مي كنيم.

ناخن شكننده
در سال هاي گذشته بخصوص طي يك دهه اخير، ناخن ها جايگاه ويژه اي در دنياي زيبايي خانم ها پيدا كرده اند. ناخن برخي از خانم ها تبديل به تابلوهاي پرنقش و نگار شده و اساسا كاركرد طبيعي آنها كمرنگ شده است.
كمااينكه ناخن ها از اهميت بالايي برخوردار بوده و نشان دهنده بهداشت فردي ما هستند، دنياي مد تاثير خود را دارد و خوب است كه همه به فكر سوختگي با آب جوش سلامتي و زيبايي ناخن هايشان باشند.
ناخن ها از پروتئيني به نام كراتين تشكيل شده اند كه با ويتامين ها و مواد معدني موجود براي استحكام و سلامتي ناخن ها لازم و ضروري هستند. يادتان باشد كه قبل از هر چيز ناخن سالم، زيبا ديده مي شود. در اين مطلب شما را با عوامل اصلي شكنندگي ناخن ها بيشتر آشنا مي كنيم.

ناخن ها را مي جويد
اگر عادت داريد ناخن هايتان را بجويد، نبايد اميد زيادي به زيبايي و سلامت آنها داشته باشيد. جويدن ناخن ها كه در دنياي پزشكي به نام «اونيكوفاژي» معروف است، به شدت در بين كودكان و برخي بزرگسالان رواج دارد. خيلي از افراد زماني كه دچار اضطراب و استرس مي شوند، شروع به جويدن ناخن هايشان مي كنند و اين كار باعث تخريب ناخن ها و حتي بروز عفونت هاي جدي مي شود.
بنابراين اگر مي بينيد ناخن هاي مريض و زشتي داريد، بايد بيشتر حواستان به آرامش روحي تان باشد، چون استرس به طور ناخودآگاه افراد را به جويدن ناخن تشويق مي كند. در نتيجه قبل از هر كاري لازم است استرس تان را كنترل كنيد و بيشتر به زيبايي ناخن هايتان اهميت بدهيد. بافت ناخن هايي كه به طور روزانه جويده مي شوند، تخريب شده و ناخن ها شكننده مي شوند.

مراقب لاك ناخن تان نيستيد
بسياري از كرم اسكار رژودرم خانم ها علاقه خاصي به استفاده از لاك ناخن دارند. اين محصول آرايشي در انواع رنگ ها و بافت ها توليد مي شود و استفاده از آن كار سختي نيست. با اين حال برخي از خانم ها عادت دارند كه با گذشت مدتي، لاك را ورقه ورقه كرده و با ناخن آن را بكنند. پوست نازك ابتداي ناخن اهميت فوق العاده اي دارد و بي دليل تعبيه نشده است. كندن آن و يا ناديده گرفتن سلامت آن باعث شكنندگي و حساس شدن كل ناخن مي شود.

اين كار به ظاهر ساده و بي خطر، كاملا آسيب رسان است، چون باعث حساس و آسيب پذير شدن اولين لايه محافظ ناخن مي شود. اگر از رنگ لاك تان خسته شده ايد و مي خواهيد آن را عوض كنيد، به جاي كندن آن، از استون و يا پد لاك پاك كن استفاده كنيد كه حاوي تركيبات لازم براي پاك كردن لاك هستند.

سطح رويي ناخن را نيز سوهان مي كشيد
سوهان كشيدن روي ناخن يك عادت نادرست بوده و توصيه نمي شود، چون همين كار كم اهميت باعث حساس و آسيب پذير شدن سطح ناخن شده و امكان تكثير برخي باكتري ها و همچنين قارچ ها را افزايش مي دهد.

محكم لبه هاي ناخن را سوهان مي زنيد
برخي افراد براي مدل دادن به ناخن هايشان، لبه هاي ناخن ها را سوهان مي زنند، غافل از اينكه در حال آسيب زدن به ناخن هايشان هستند. با وجود اين، آسيب وارد آمده پماد آلفا براي جوش صورت به ناخن ها به سرعت بروز نمي كند، اما به تدريج ناخن ها حساس و شكننده مي شوند.

مراقب كوتيكول ناخن نيستيد
كوتيكول يا قاعده ناخن، همان پوست نازك و ظريف ابتداي ناخن است. اين بخش از ناخن معمولا ناديده گرفته مي شود و افراد بسيار كمي به آن اهميت مي دهند. خيلي از افراد نيز با ناخن گير يا چاقو و يا حتي با دندان اين پوست نازك اطراف ناخن را جدا مي كنند (تصوير بالا). تمام اين كارها به سلامت و زيبايي ناخن لطمه مي زند.

شايد تصورش برايتان سخت باشد. اما كوتيكول در سلامت ناخن ها اهميت فوق العاده اي دارد و اين پوست نازك بي دليل تعبيه نشده است. كندن آن و يا ناديده گرفتن سلامت آن باعث شكنندگي و حساس شدن كل ناخن مي شود. براي مراقبت هر چه بيشتر از ناخن و كوتيكول بهتر است از لوسيون مخصوص كوتيكول استفاده كنيد.

ناخن هايتان را از آسيب هاي خارجي محافظت نمي كنيد
آيا مي دانيد كه تركيبات شيميايي موجود در مواد شوينده خانگي بسيار آسيب رسان هستند؟ اگر نسبت به آسيب هاي اين تركيبات شيميايي بي توجه باشيد و آنها را ناديده بگيريد، به مرور ناخن هايتان آسيب ديده و شكننده مي شوند. اگر عادت داريد براي كندن يا خراشيدن اتيكت از روي محصولاتي كه خريداري مي كنيد، از ناخن استفاده مري انسان كنيد، آسيب زيادي به سلامت ناخن ها زده و به مرور آنها را شكننده مي كنيد.

در واقع عدم استفاده از دستكش در حين انجام كارهاي منزل و دست زدن به مواد شوينده و خطرزا جزو عادت هايي هستند كه به سلامت ناخن ها رحم نمي كنند.
بنابراين توصيه مي كنيم قبل از شستن ظرف يا كار كردن با شوينده ها و پاك كننده ها و همچنين قبل از دستكاري هر ماده خطرناكي مانند بنزين و غيره حتما از دستكش استفاده كنيد.

از ناخن به جاي ابزار استفاده مي كنيد
ناخن ها انبردست، گيره، موچين ، چنگك و غيره نيستند. نبايد از ناخن ها به جاي ابزار كار استفاده كرد. اگر عادت داريد براي كندن يا خراشيدن اتيكت از روي محصولاتي كه خريداري مي كنيد، از ناخن استفاده كنيد، آسيب زيادي به سلامت ناخن ها زده و به مرور آنها را شكننده مي كنيد. از ابزار مخصوص هر كار استفاده كنيد. توصيه مي كنيم در حين انجام كارهاي يدي، بيشتر به فكر ناخن هايتان باشيد و از آنها محافظت كنيد.

ناخن ها را مرطوب نمي كنيد
مانند تمام بخش هاي بدن و پوست، ناخن ها نيز نياز به مرطوب شدن دارند تا قوي، محكم و سالم بمانند. علاوه بر اينكه لازم است آب بيشتري بنوشيد، بايد از كرم هاي مرطوب كننده مخصوص ناخن ها نيز استفاده كرده و بويژه كوتيكول ناخن را با دقت مرطوب پماد زخم بستر كنيد.

حرف آخر
اگر هر يك از اين عادت ها را داريد طبيعي است كه ناخن هايتان به مرور شكننده، بدفرم و ناسالم شوند. بنابراين لازم است كه از همين امروز اين عادت ها را كنار بگذاريد و بيشتر مراقب سلامتي دست ها و ناخن هايتان باشيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده