همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
روش هاي طبيعي براي از بين بردن نفخ

شود اما روشي ساده وجود دارد كه مي توانيد با خيال راحت و بدون نفخ شكم حبوبات مصرف كنيد.

به گزارش : همه افراد نفخ و گاز معده دارند با اين حال از ذكر آن در گفتگوهاي اجتماعي با دوستان خجالت مي كشند. ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بزرگ سال از آروغ زدن و يا نفخ شكم شكايت دارند اما نفخ يا گاز لزوما به معني اين كه در هضم غذا مشكلي وجود دارد نيست اما براي به حداقل رساندن گاز و نفخ اولين كاري كه بايد انجام دهيد تمركز روي رژيم و عادت هاي غذايي هستند.

رفع نفخ بعد از مصرف حبوبات

عبور گاز معده:

سه روش رايج براي بيرون راندن گاز معده نفخ شكم ، آروغ زدن و گاز است هواي وارد شده كه ممكن است براي مدت زماني در معده بماند، با آروغ زدن آزاد مي شود. نفخ معمولا با هوايي كه در روده يا روده كوچك گير مي افتند رخ مي دهد هوا از روده به طور معمول به عنوان گاز منتقل مي شود يك فرد معمولي، ۱۲ تا ۲۵ بار در روز گاز خارج مي كند.

گازمعده از اكسيژن، نيتروژن، كربن دي اكسيد، هيدروژن و متان تشكيل شده است تركيب بندي آن به نوع گاز روده بستگي دارد گاز از عوامل مختلفي ناشي مي شود كه رايج ترين آن ها عادت هاي غذايي مدي هاني 405 و تخمير باكتريايي غذاهاي خاص هستند.

تخمير باكتريايي

روده ها پر از باكتري ها، مخمرها و قارچ ها است و غذاهايي را كه توسط روده كوچك هضم نشده عمدتا انواع مختلفي از كربو هيدرات ها را تجزيه مي كنند اين باكتري ها به ويژه از باكتري هضم نشده لذت مي برند و تخمير منجر به توليد گاز، هيدروژن و متان مي شود كه به عنوان گاز خارج مي شود لاكتوز يكي از رايج ترين منابع كربوهيدرات است كه بر روي افرادي تاثير مي گذارد كه به لاكتوز حساس هستند به اين معني كه آنزيم براي هضم كربوهيدرات لازم نيست به طور معمول لاكتوز در محصولات لبني يافت مي شود لوبياها دومين كربوهيدرات شايع در توليد گاز هستند. كربوهيدرات هضم نشده در لوبيا معمولا باعث گاز معده مي شود

رفتارها، انتخاب هاي غذايي و فعاليت

رفتارهاي غذايي و عادت هاي ديگر مثل جويدن آدامس، قورت دادن غذاها و نوشيدن با ني مي تواند باعث ورود هوا شود غذاهايي مانند كاهو، كلم، و نان به خوبي جويده نمي شوند به اين ترتيب هوا را بيشتر مي بلعند.

به طور معمول هوا شامل اكسيژن، نيتروژن و دي اكسيد كربن است به نظر مي رسد بوي بدي نداشته باشد، اما به ناراحتي مربوط به گاز كمك مي كند افراد در ميزان توليد گاز تفاوت دارند

رفتارهايي كه موجب نفخ ميشود

صحبت كردن هنگام خوردن

خوردن وقتي ژل مدي هاني كه ناراحت هستيد

سيگار كشيدن يا مصرف تنباكو

پرخوري كردن

آهي عميق

نوشيدن نوشيدني هاي گرم يا سرد

جويدن آدامس يا خوردن آب نبات سخت

نوشيدن آب از چشمه

لباس هاي تنگ و چسبان

استفاده طولاني مدت از داروها براي درمان علائم سرماخوردگي

جويدن آدامس و نفخ

آدامس از چيزهايي كه باعث نفخ ميشوند

غذاهايي كه موجب نفخ مي شود:

نوشيدني هاي اسيدي

غذاهاي تند، سرخ شده و چرب

كلم، بروكلي ، پياز

حبوبات

اب سيب يا آلو

ميوه هاي خشك

هر چيزي شامل سوربيتول يا مانيتول، مالتيتول در بسياري از غذاهاي كم كربوهيدرات يا بدون شكر ديده مي شود. نفخ احساسي است كه باعث مي شود شكم بزرگ تر از حالت عادي شود شكم تا زماني كه حجم آن توسط يك افزايش يابد به صورت فيزيكي بزرگ تر نمي شود بنابراين ممكن است تورم ايجاد شود اما شكم بزرگ تر نشده است گاز معده ممكن است موجب نفخ و باد كردن آن شود.

روش هايي براي كاهش نفخ شكم

در اين بخش پيشنهادها ديگري براي كاهش نفخ شكم وجود دارد:

به آرامي بخوريد و وعده هاي غذايي كوچك تر و مكرر را مصرف كنيد.

غذاها را خوب بجويد

نوشيدن نوشيدني ها در دماي اتاق

افزايش فعاليت فيزيكي در طول روز

صاف بنشينيد بعد از خوردن

بعد پماد عسل خارجي از خوردن كمي قدم بزنيد.

مهم است غذاهايي را كه ممكن است موجب گاز شوند به طور كامل حذف نكنيد. همانطور كه مي دانيم رژيم غذايي با فيبر بالا براي نظم و سلامت روده بسيار مهم است با اضافه كردن مواد غذايي با فيبر بالا در مقادير كوچك تر مثل نصف فنجان يا كم تر شروع كنيد. دقت كنيد كه ميزان جذب مايع و ميزان فعاليت كافي است چون به انتقال مواد غذايي از طريق دستگاه گوارش كمك مي كنند.

چه زماني نگران نفخ باشيد؟

در اغلب موارد، گاز و نفخ شكم به توجه پزشكي نياز ندارد. ارزيابي عادت ها و تغييرات در رفتارهاي غذايي، مي تواند به درمان اين وضعيت كمك كند. با اين حال بايد به دنبال جلب توجه پزشكي باشيد زماني كه افزايش بسامد، مكان يا شدت علائم وجود داشته باشد، يا اگر با كاهش وزن، اسهال، استفراغ و يا سوزش معده همراه باشد.

روش هاي طبيعي و نسخه هاي ديگر براي رفع نفخ حبوبات:

بسياري از تبليغات داروهايي كه گاز و نفخ و باد را كاهش مي دهد نشان مي دهند برخي از آن ها در مطالعات باليني نشان داده شده اند، اما برخي هنوز به طور علمي ثابت نشده اند اما بسيار مفيد هستند قبل از امتحان كردن هر چيزي ممكن است بخواهيد با پزشك مشورت كنيد. درمان هاي طبيعي براي گاز عبارتند از:

چاي نعناع

چاي بابونه

رازيانه

زيره سياه

گشنيز

بابونه

زردچوبه

داروهاي محصولات مدي هاني ضدنفخ شامل موارد زير هستند:

زغال چوب فعال

سيميتيكون

آنزيم لاكتوز(لاكتيد يا لبنيات )

چگونه بعد از خوردن حبوبات دچار نفخ نشويم ؟

حبوبات ها خواص فراواني دارند و به دليل پروتئين و آهن موجود در آنها خواص گوشت را دارند اما چربي و كلسترول ندارند در حالي كه بايدها و نبايدهايي درباره مصرف حبوبات وجود دارد. ادامه بخش سلامت نمناك با موضوع رفه و كاهش نفخ حبوبات به يك سري راه حل خواهد پرداخت كه مطمئنا كمك كننده خواهند بود.

حبوبات به دليل نفخي كه ايجاد مي كند بهتر است ۲۴ ساعت خيس بخورد و درطي اين ساعت آب آن را چند بارتعويض كنيد. حبوبات خيس شده را پيش از طبخ داخل دستمال نخي بريزيد و كمي مالش دهيد تا بتوانيد پوست شان را جدا كنيد چراكه اين كار تا حد زيادي باعث كاهش نفخ آن ها مي شود.

حبوبات را با ادويه هاي گرم و خشك مانند زنجبيل و دارچين نعناع سرو كنيد به همين خاطر مصرف آن براي بيماري هاي گوارشي مانند ريفلاكس ، سوهاضمه و خانم هاي باردار توصيه نمي شود.

حبوبات فيبر فراواني دارند و احتمال يبوست را كاهش مي دهند هم چنين فشار و قند خون را تنظيم مي كنند اما در افراد مبتلا به ميگرن و آلرژي مي تواند موجب تحريك شود بنابراين قبل از مصرف با پزشك مشورت كنيد .

از عسل پزشكي مصرف هم زمان حبوبات با خوراكي هاي نفاخ مثل سيب زميني پخته جدا خودداري كنيد. ۲-۳ ساعت پيش از خوردن حبوبات ميوه نخوريد. مي توانيد حبوبات را در سالاد ها يا سوپ ها بگنجانيد تا علاوه بر تامين آهن ، منيزيم ،منگنز ، ويتامين به جلوي افزايش وزن را بگيريد. حين پخت به حبوبات خود هويج، پياز، رزماري و كرفس اضافه كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده