همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 بلايي كه خوردن ترشيجات در شب به سرتان مي‌آورد

نيست بلكه مي‌تواند منبعث بيماري‌ها و امراض مختلف در مصرف‌كنندگان آن شود؛ مصرف غيراصولي ترشيجات اگر در دوران جواني مشكلي ايجاد نكند قطعا در دوران ميانسالي و پيري گريبانگير خواهد بود.

به گزارش : كي ازخوردني‌هاي موجود در سفره ايرانيان از زمان‌هاي دور تاكنون كه جزو جدانشدني سفره كدبانو‌هاي ايراني بوده، انواع و اقسام ترشيجات (هفتابيجار، سيرترشي، ترشي ليته، ترشك، لواشك و ...) است.

مصرف ترشيجات به نوبه خود از اصولي برخوردار است كه خواندن اين مطلب، مي‌تواند نگرش خوانندگان را تغيير دهد؛ ترشيجاتي از قبيل: هفت بيجار، سيرترشي، درمان سوختگي با آب جوش ترشي ليته و ساير اقلام ديگر از ترشيجات از نظر تقسيم‌بندي نه جزو غذا محسوب مي‌شوند و نه تاثير دارويي دارند بلكه بايد به‌عنوان چاشني غذا‌هاي مختلف همراه با غذا به مقدار كم مصرف شوند.

مصرف زياده از حد و غيراصولي ترشيجات نه تنها مفيد نيست بلكه مي‌تواند منبعث بيماري‌ها و امراض مختلف در مصرف‌كنندگان آن شود؛ مصرف غيراصولي ترشيجات اگر در دوران جواني مشكلي ايجاد نكند قطعا در دوران ميانسالي و پيري گريبانگير خواهد بود.

نكته مهمي كه همگان بايد به آن اهتمام داشته باشند اين است كه مصرف ترشيجات از اصول مهمي برخوردار است؛ براي هر غذايي بايد ترشيجات متناسب با آن غذا را انتخاب كرد، چون ترشيجات اگر به درستي انتخاب نشوند، نه تنها مفيد واقع نمي‌شوند قيمت پماد زخم بستر بلكه مي‌توانند تاثيرات منفي روي خوراكي‌ها داشته باشند.

از نظر موقعيت زماني، زمان مصرف ترشيجات، سه ماهه زمستان و ماه اول بهار است؛ از خوردن ترشيجات در فصل تابستان و پاييز بايد پرهيز كرد، چون از نظر طب سنتي ايران، غذا‌هاي فصل زمستان بايد داراي طبع گرم باشند لذا توصيه مي‌شود در كنار غذا‌هاي با طبع گرم و خشك، مصرف ترشيجات را برنامه‌ريزي كرد.

از خوردن ترشي كلم و گل كلم و هفتا‌بيجار كه همه اين موارد به خودي خود نفخ ايجاد مي‌كنند، همراه با غذا‌هاي نفاخ از جمله خوراك لوبيا و ديزي آبگوشت پرهيز كنيد، چون همراهي اين ترشيجات با اينگونه غذا‌ها مراتب نفخ معده و روده را فراهم مي‌آورند.

از خوردن ترشي چسب بخيه بادمجان (ليته) همراه با غذا‌هاي بطيءالهضم و ديرهضم بايد پرهيز كرد؛ از جمله اين غذا‌ها مي‌توان كباب جگر سياه، ماهي، تخم مرغ نيمرو و ساير غذا‌هاي ديرهضم و كثيف صالح الكيموس يا ردي الكيموس را نام برد.

توصيه و تاكيد مي‌شود در خورشت فسنجان از اضافه كردن شكر سفيد به آن كه واقعا يك اشتباه آشپزي است، پرهيز كرده و از رب انار به‌عنوان مصلحش استفاده كنيد؛ در چنين حالتي هضم و جذب و گوارش فسنجان بيشتر و بيشتر خواهد شد.

از خوردن هر نوع ترشي به جز رب نارنج يا آب نارنج همراه با ماهي پرهيز شود؛ خوردن ترشيجات با ماهي باعث ضعف كبد و سوء مزاج كبدي شده و شرايط را براي بيماري‌هاي سيستم ايمني از جمله MS، ويتيليگو (برص)، گيلن باره و ... فراهم مي‌آورد.

از پزشكي كودكان خوردن ترشيجات در شب پرهيز كنيد؛ خوردن سركه و ترشيجات در شب باعث دفع بيشتر كلسيم از بدن شده و موجب پوكي استخوان و ضعف اعصاب و حتي سكته‌هاي مغزي و قلبي مي‌شود.

خوردن زياده از حد ترشيجات در مردان باعث كاهش توان جنسي و ضعيف شدن اسپرم‌ها و در زنان باعث درد‌هاي شديد ايام پريود و قاعدگي‌هاي نامنظم و دردناك ميشود و در سنين بالا باعث تشديد آرتروز مي‌شود.

يكي از مهمترين عوامل حواس‌پرتي و كندي حافظه و حتي آلزايمردر ايران، مصرف زياده از حد ترشيجات است، چون ترشيجات طبعشان سرد و خشك است و باعث سردي مغز مي‌شوند؛ از قديم گفتند "ترشي نخوري يه چيزي ميشي‌" پس اگر نگران كندذهني و حواس‌پرتي خودتان هستيد دور ترشي و ترشيجات را قلم قرمز بكشيد.

براي قطره فروزومال تهيه سيرترشي به ازاي هر ليتر سركه ۳ قاشق مصلح آن، تخم سياهدانه اضافه كنيد؛ براي تهيه ترشي هفتابيجار به ازاي هر كيلو تركيب آن، يك قاشق غذاخوري مصلح آن يعني پودر گلپر اضافه كنيد.

تسنيم



منبع

تظرات ارسال شده