همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 حمام آب گرم  التهاب را كاهش مي دهد

به كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم تازگي محققان تحقيقاتي را انجام داده‌اند تا مشخص شود آيا حمام آب گرم مي‌تواند بر اختلال‌هاي متابوليك از قبيل ديابت تاثير داشته باشد؟

گروهي از محققان بر اساس تحقيقي كه ۲۰ ساله، دريافتند: حمام آب گرم در بيماران مبتلا به ديابت نوع دو حساسيت به انسولين را افزايش مي‌دهد. هرچند، چگونگي تاثيرگذاري هيدروژل آن مشخص نبود.

در اين بررسي جديد، محققان انگليسي به مطالعه دقيق‌تر اين مكانيزم پرداختند. محققان اين تئوري را مطرح كردند كه تاثير حمام آب گرم بر سوخت و ساز گلوكز بر محور واكنش‌هاي التهابي استوار است.

شواهدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد التهاب مزمن و در سطح پايين مقاومت انسولين را افزايش مي‌دهد. به بيان ديگر، التهاب توانايي سلول را در واكنش به انسولين پماد سوختگي كاهش داده و به خطر ابتلا به ديابت كمك مي‌كند. همچنين، حركات ورزشي ميزان التهاب را كاهش داده و حساسيت به انسولين را بهبود مي‌دهد. پزشكان اغلب ورزش كردن را به منظور كاهش خطر ابتلا به اختلال‌هاي متابوليك توصيه مي‌كنند اما تمامي افراد شرايط انجام حركات ورزشي را ندارند. به همين دليل پيدا كردن روشي جايگزين براي بهبود حساسيت به انسولين در اين افراد ضروري است.

در لوزالمعده اين بررسي محققان به مطالعه تاثير حمام آب گرم بر افراد مبتلا به اضافه وزن كه بيشتر آنان كم تحرك بودند، پرداختند. هر يك از اين افراد مدت يك ساعت حمام آب گرم با درجه ۳۹ درجه سانتي‌گراد را تجربه كردند. همچنين نمونه خون اين افراد قبل و بعد از حمام و سپس دو ساعت پس از آن گرفته شد.

اين افراد در مدت زمان دو هفته ۱۰ مرتبه حمام آب گرم را تجربه كردند. محققان مشاهده پانسمان زخم كردند حمام آب گرم موجب افزايش توليد نيتريك اكسيد (NO) شده‌است. افزايش توليد نيتريك اكسيد باعث كاهش فشار خون شده و به اعتقاد محققان داراي خواص ضد التهابي است.

همانطور كه انتظار مي‌رفت محققان مشاهده كردند حمام آب گرم موجب كاهش قند خون ناشتا و التهاب در بدن مي‌شود.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده