همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
توصيه هاي طب سنتي براي از بين بردن صداهاي شكمي

مانند لوبيا، انواع فست فودها و ضعف سيستم هضم سبب ايجاد صداهاي شكمي در افراد مي‌شود، تصريح كرد: پرهيز از مصرف اين نوع از غذاها و صرف غذا با حجم كم در وعده‌هاي غذايي معين و منظم و پرهيز از خوردن غذا قبل از سيري كامل موجب تقويت دستگاه هاضمه و به دنبال آن كاهش نفخ، خواهد شد.

به گزارش ، دكتر ريحانه پزشكي كودكان معيني، اظهار داشت: در صورتي كه با وجود تلاش دستگاه گوارش باد ايجاد شده در شكم، از راه دهان و از راه مقعد دفع نشود در شكم به گردش درآمده و موجب توليد صدا مي‌شود. به طوري كه باد بوجود آمده در شكم حبس شده و با حركت در طول روده‌ها به ويژه هنگام عبور از روده كوچك توليد صدا مي‌كند.

اين دستيار تخصصي طب سنتي ايران با اشاره به اينكه درمان قراقر شكم آسانتر از نفخ شكم بدون سر و صدا است، ادامه داد: با ورود باد از روده كوچك به روده بزرگ قراقر شكم نسبتا آرام مي گيرد و صداي آن بم‌تر مي‌شود.

وي علل ايجاد قراقر در شكم درمان سوختگي با آب جوش را مصرف غذاهاي نفاخ مانند لوبيا، مصرف غذاهاي حجيم، استفاده از غذاهاي فاقد كيفيت مناسب هم چون فست فودها، غذاهاي كنسرو شده دانست و اظهار داشت: تغيير رژيم غذايي و مصرف گلاب گرم در زمان شدت علايم در درمان آن موثراست.

دم كرده زيره سبز، سردي روده‌ها را بهبود مي‌بخشد
دكتر معيني در ادامه تصريح كرد: اگرچه غذا از نظر مقدار و كيفيت مناسب باشد بروز ضعف و سردي در روده‌ها و به دنبال آن ضعف هضم نيز مي‌تواند فرد را دچار قراقر در شكم سازد. بهتر است اين افراد غذا را در حجم كم استفاده كرده قيمت پماد زخم بستر و براي تقويت و گرم كردن دستگاه گوارش و روده‌هاي خود، دم كرده زيره سبز يا انيسون را بعد از غذا مصرف كنند. هم چنين مراجعه اين افراد به پزشك جهت بررسي كامل تر ضروري است.

وي با بيان اينكه در برخي از افراد صداهاي شكمي هنگام گرسنگي افزايش مي‌يابد، اظهار داشت: حرارتي كه در زمان گرسنگي در دستگاه گوارش ايجاد مي‌شود، رطوبت‌هاي جمع شده در محيط را تبديل به نفخ شكم مي‌كند اين افراد معمولا دستگاه گوارش سرد و مرطوب دارند.

وي به افرادي كه دچار قراقر شكمي هستند، توصيه كرد: از مصرف غذاهاي نفاخ، آب و ساير مخلفات مانند سبزي، چسب بخيه سالاد، دوغ، ماست و نوشابه همراه غذا بپرهيزند و با مصرف منظم غذاهاي كم حجم در زمان معين، افزايش تحمل گرسنگي، دست كشيدن از خوردن پيش از احساس سيري كامل، جويدن كامل لقمه‌هاي غذا به افزايش تقويت دستگاه هاضمه خود بپردازند چرا كه رعايت اين موارد سبب كاهش نفخ و قراقر شكمي و بهبودي نفخ خفيف خواهد شد.

وي با تأكيد براينكه بهتر است فرد در موارد با شدت متوسط يا بالا به متخصص طب سنتي مراجعه نمايد، گفت: پزشك با بررسي عملكرد دستگاه گوارش، در صورت وجود رطوبت اضافي و يا حرارت و خشكي بيش از حد معمول، بيمار را مورد درمان قرار مي دهد.

دكتر معيني در پايان قطره فروزومال با اشاره به همراهي مشكلات سردي كبد، اشكال در توليد و ريزش صفرا به روده و گاهي بروز يبوست، در كنار ابتلا به رطوبت و سردي معده و روده‌ها، خاطرنشان كرد: اكثر اوقات افراد مبتلا به اين عارضه بيش از ديگران نيازمند بررسي دستگاه گوارش توسط پزشك متخصص هستند.


منبع : باشگاه خبرنگاارن



منبع

تظرات ارسال شده