همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

علت شكم درد چيستStomach-Pain

تقريبا هر فردي ناراحتي‌هاي معده و دل درد را در يك نقطه تجربه مي‌كند. اما در واقع، هر عضو از شكم مي‌تواند باعث ايجاد اين دردها شود.

مشكلات مربوط به شكم مي‌تواند كوتاه مدت بوده و گذارا باشد يا اينكه تنها بعد از خوردن غذا خود را نشان دهد. پزشكان مي‌توانند آزمايش‌هايي را براي محدود كردن دلايل ايجاد اين شكم درد انجام دهند.

  1. سنگ كيسه صفرا:

سنگ‌هاي كيسه صفرا سنگي است كه در كيسه صفرا يافت مي‌شود. كيسه صفرا يك كيسه كوچك مي‌باشد كه در زير كبد آويزان است و در صورت نياز صفرا را در مواقع مورد نياز براي هضم چربي خالي مي‌كند. اين سنگ‌ها مي‌تواند موجب التهاب گردد و مجراي داخل روده را مسدود سازد. اين امر نيز موجب ايجاد درد خواهد شد.

دردهاي مرتبط با سنگ كيسه صفرا موجب ضربه زدن به سمت راست قسمت فوقاني شكم، به خصوص پس از مصرف وعده‌هاي غذايي چرب مي‌شود. چنين غذاهايي باعث تحريك انقباض كيسه صفرا مي‌گردد. اگر كيسه صفرا ملتهب شود، هر انقباضي تقويت اترومن شده و در نهايت موجب ايجاد درد خواهد شد.

  1. پانكراتيت:

التهاب پانكراس باعث ايجاد سوزش و درد در قسمت فوقاني يا وسط شكم مي‌شود. برخي از افراد حتي دردهاي شديدي دارند كه به كمر آن‌ها نيز كشيده مي‌شود. شما ممكن است به جلو خم شويد يا به پشت دراز بكشيد تا دردتان كمتر شود.

اين موارد نيز ممكن است به يك درد مبهم، تهوع و استفراغ منجر شود و كمي از درد شما بكاهد. مصرف الكل زياد مي‌تواند باعث تشديد اين گونه دردها شود. در اينگونه موارد اغلب فرد نياز به بستري شدن خواهد داشت.

  1. بيماري رفلاكس معده:

بيماري رفلاكس معده يا همان GRED مي‌تواند باعث ايجاد درد در قسمت فوقاني معده و قفسه سينه پايين شود. اين نوع دردها با نام مستعار سوزش سر دل نيز شناخته شده‌اند. دليل ايجاد اين مشكل چيست؟؟ دريچه‌اي كه معده را از مري جدا مي‌كند، ضعيف است و اجازه مي‌دهد غذا و اسيد داخل معده به سمت بالا بروند.

مصرف مقدار زياد غذا يا انتخاب نوع نامناسب از آن (به عنوان مثال چرب بودن) مي‌تواند اين شرايط را بدتر كند. كاهش وزن، دقت در مصرف غذا و داروهايي همچون آنتي اسيدها ، مسدود كننده‌هاي H2، و مهار كننده‌هاي پمپ پروتون، همچنين مي‌تواند كمك كند.

  1. عدم تحمل لاكتوز:

ميليون‌ها نفر در سراسر جهان ممكن است به بيماري عدم تحمل لاكتوز مبتلا باشند. در حقيقت، پماد مدي هاني در برخي از نواحي جهان، تعداد افرادي كه به بيماري عدم تحمل لاكتوز مبتلا هستند ممكن است از افرادي كه مي‌توانند لاكتوز را هضم كنند، بيشتر باشد. لاكتوز قندي است كه در شير و محصولات ساخته شده از شير يافت مي‌شود.

اين نوع عدم تحمل موجب ايجاد درد خفيف شكم، نفخ ، اسهال ، آروغ زدن ، گاز و سوء هاضمه خواهد شد. شايد بتوان گفت بهترين راه حل براي درمان اين بيماري، مصرف نكردن محصولات لبني همچون شير يا پنير باشد.

  1. عوارض جانبي داروهاي مصرفي:

هيچ دارويي بدون عارضه نيست و برخي از مواقع اين عوارض ممكن است باعث ايجاد درد شكم گردد. يك گروه دارويي مرسوم به بيس فسفونات‌ها كه به طور عمده براي پيشگيري و درمان پوكي استخوان به كار مي‌رود، مي‌تواند باعث ايجاد تورم و درد در قسمت‌هاي پاييني مري شود.

داروهاي درد شناخته شده با عنوان NSAID ( داروهاي ضدالتهابي غير استروئيدي) همچون ايبوپروفن و آسپرين نيز مي‌تواند باعث ايجاد تورم در معده شود و حتي منجر به ايجاد زخم گردد.

  1. ديورتيكوليت:

ديورتيكوليت التهاب ديورتيكول يا كيسه‌هايي است كه در ديواره روده و معمولا روده بزرگ تشكيل مي‌شود. اين موارد شبيه سوراخ‌هايي در ديواره روده بزرگ هستند كه تمايل به التهاب يا مسدود شدن توسط مدفوع يا ساير مواد خارجي دارند.

نشانه‌ها و علايم اين بيماري پانسمان هيدروتك مي‌تواند شامل گرفتگي در قسمت تحتاني شكم باشد كه ممكن است در اثر پاسخ به آنتي بيوتيك‌ها ايجاد گردد. يك رژيم غذايي پرفيبر مي‌تواند در اينگونه موارد مفيد باشد.

در برخي از موارد حاد، اين بيماري ممكن است باعث ايجاد آبسه، خونريزي و حتي سوراخ شودو در نتيجه درد شديدي را به همراه داشته باشد. در اينگونه موارد فرد نياز به جراحي و بستري شدن در بيمارستان دارد.

  1. عدم تحمل گلوتن:

برخي از افراد به گلوتن واكنش خوبي ندارند. گلوتن پروتئيني است كه در گندم، جو و گندم سياه يافت مي‌شود. حالت بسيار شديد و حاد عدم تحمل گلوتن بيماري به نام سلياك است. گلوتن باعث ايجاد اسيب به روده كوچك مي‌شود. بنابراين روده بزرگ به طور طبيعي كار نمي‌كند و نمي‌تواند مواد مغذي مورد نياز بدن را جذب نمايد.

متخصصان و بيماران در مورد عدم تحمل گلوتن و بيماري سلياك بيشتر آگاه شده‌اند. اين نوع بيماري ممكن است باعث ايجاد نفخ، گاز، درد خفيف تا شديد و خستگي در بدن گردد. عدم توانايي روده براي جذب مواد مغذي ممكن است منجر به اسهال مزمن، كاهش وزن و حتي سوء تغذيه شود.

همچنين بخوانيد : غذاهاي بدون گلوتن
  1. اندومتريوز:

اندومتريوز تنها زنان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين شرايط زماني اتفاق مي‌افتد كه سلول‌هاي ديواره‌ي رحم فرار مي‌كنند و در بخش‌هاي بيماري پوستي ديگر بدن شروع به رشد مي نمايند. اين قسمت‌ها معمولا در جايي از لگن است. درد، خونريزي نامنظم و ناباروري ممكن است نتيجه اين بيماري باشد.

تشخيص اندومتريوز بسيار دشوار است و اغلب نياز به ارجاع به يك متخصص زنان و يك سونوگرافي لگن خواهد بود. اگر اندومتريوز به يك منطقه كوچك محدود شود ، جراحي ممكن است كمك كند. در غير اين صورت آن را با داروهاي درد و هورمون درماني درمان مي‌كنند.

  1. مشكلات تيروئيد:

هرچند غده تيروئيد در گردن قرار گرفته است اما مي‌تواند باعث ايجاد مشكلات در قسمت‌هاي پاييني بدن شود. همانطور كه مي دانيد، غده تيروئيد باعث تنظيم عملكردهاي مختلفي در بدن مي‌شود و سيستم گوارشي يكي از اين سيستم‌هاست.

اگر غده تيروئيد شما، هورمون زيادي توليد كند(پركاري تيروئيد)، باعث تسريع فرآيند هضم مواد شده و در نهايت منجربه اسهال و گرفتگي عضلات شكم خواهد شد. از سوي ديگر، يك تيروئيد كم كار ، باعث كند شدن كارهاي سيستم گوارشي شده و در نهايت منجر به ايجاد درد ، يبوست و گاز مي‌شود.

  1. انگل:

هيچ كس دوست ندارد تصور كند كه درد شكم به خاطر وجود انگل يا ساير موجودات است اما اين موضوع اتفاق مي افتد. انواع مختلفي از انگل‌ها وجود دارد اما شايد شايع ترين آن ژيارديا و كريپتوسپوريديوم است كه در اثر شنا در استخرها و درياچه‌هاي آلوده و همچنين نوشيدن آب تندروت پلاس آلوده به فرد منتقل خواهد شد.

يك تك ياخته كوچك باعث ايجاد درد، اسهال و حالت تهوع در فرد مي‌شود و ممكن است دو الي ده روز بعد از قرار گرفتن در معرض محيط‌هاي آلوده ( براي كريپتو) يا يك الي سه هفته (براي ژياردا) خود را نمايان كند. انواع ديگر انگل ممكن است از طريق غذاهايي كه به خوبي پخته نشده يا غذاهاي آلوده منتقل گردد.



منبع

تظرات ارسال شده