همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 اگر فرزندي زيبا و سالم مي‌خواهيد، از اين برنامه غذايي پيروي كنيد

براي داشتن يك كودك سالم و زيبا بايد به صورت هفتگي برنامه غذايي خاصي داشته باشند.

به گزارش اكثر مردم از اينكه يك رژيم غذايي سالم بايد شامل چه مواردي باشد آگاه هستند، اما در دوران بارداري، نياز‌هاي بدن تغيير مي‌كند، يعني به پروتئين، ويتامين‌ها و مواد معدني بيشتري احتياج است. در واقع، در طول سه ماهه دوم و سوم، بدن ممكن است براي تامين نياز‌هاي مادر و جنين روزانه به ۳۰۰ تا ۵۰۰ كالري اضافي نياز داشته باشد. بعد از زايمان هم مادران در جراحي پوست طي چند ماه اول شيردهي، روزانه تقريباً به همان مقدار كالري اضافي نياز دارند.

با تجزيه و تحليل بسياري از مواد مغذي مورد نياز در دوران بارداري، مي‌توان فهرستي از مواد غذايي را تهيه كرد كه مادران باردار بايد طي هفته‌ها از آن‌ها بخورند.
هفته‌هاي اوليه بارداري

در هفته‌هاي اوليه بارداري، آنچه مادر مي‌خورد به عنوان ذخيره غذايي براي او و كودك استفاده مي‌شود. بنابراين، بسيار مهم است كه تمام مواد مغذي مناسب كه مورد نياز هستند در برنامه غذايي او قرار گيرد. غذا‌هاي سرشار از اسيدفوليك در اين دوره مناسب هستند، زيرا در رشد اوليه ستون فقرات كمك مي‌كنند. همچنين خوردن سبزي مي‌تواند به تسكين بي حالي و خستگي صبحگاهي كمك كند، زيرا سبزي‌ها سرشار از منيزيم هستند. كلم بروكلي، سوپرازورب پي تخم مرغ و حبوبات از جمله مواد غذايي هستند كه لازم است در برنامه غذايي اين دوران قرار بگيرند.
هفته چهارم تا سيزدهم بارداري

در حدود هفته ششم بارداري، گلبول‌هاي قرمز نوزاد شروع به شكل گيري مي‌كند و قلب او شروع به پمپاژ خون مي‌كند. در اين بازه زماني، مادر بايد مواد غذايي غني از آهن را براي كمك به اين فرآيند‌ها مصرف كند. آهن موجود در مواد غذايي غير گياهي به راحتي جذب بدن مي‌شود، اما مادر مي‌تواند با نوشيدن آب ميوه‌هايي مانند آب پرتقال كه سرشار از ويتامين C هستند هم روند جذب آهن را سرعت ببخشد. وجود لبنيات، تخم مرغ، گوشت و غذا‌هاي دريايي براي اين دوره از زندگي مادر و جنين مورد نياز است.

با پايان سه ماهه اول، مغز كودك سريعتر از هر قسمت ديگر بدن شروع پانسمان زخم حفره اي به رشد مي‌كند. خوردن غذا‌هاي سرشار از اسيد چرب امگا ۳ و DHA در اين مرحله مواد مغذي موردنياز براي كمك به اين فرآيند را تأمين مي‌كند.


هفته چهاردهم تا بيست و هشتم بارداري

اين محدوده زماني بسيار مهم است، زيرا كودك به سرعت در حال رشد است و به مواد مغذي زيادي احتياج دارد. بتاكاروتن هويج، سيب زميني شيرين، اسفناج و ساردين براي سلامت چشم و كلسيم شير، ماست، توفو و پنير براي رشد و تقويت استخوان ضروري هستند. همچنين شير غني شده با روي براي توليد، ترميم و عملكرد DNA، گوشت قرمز، لوبيا، آجيل و غلات كامل هم مورد نياز است.
هفته بيست و نهم تا چهلم بارداري

با نزديك شدن به هفته‌هاي آخر بارداري، موارد زيادي وجود دارد كه بايد به رژيم غذايي مادر سوپرازورب سي باردار اضافه شود. منابع ويتامين K براي كمك به لخته شدن خون يكي از اين موارد است كه در منابعي شامل اسفناج، كاهو، كلم بروكلي، گل كلم و كلم موجود است. شير، پنير، حبوبات، آووكادو، موز و تمشك، كلسيم و منيزيم مورد نياز براي استخوان‌هاي قوي‌تر را تامين مي‌كنند و سلنيوم كه براي عملكرد سالم ريه موردنياز است را در موادغذايي مانند آجيل، تخم مرغ و برنج قهوه‌اي مي‌توان يافت.
پس از تولد

زنان در طي چند ماه اول شيردهي، روزانه به ۳۰۰ كالري اضافي نياز دارند. مادران بايد بدانند مراقبت صحيح تغذيه‌اي پس از زايمان بسيار مهم است. آنچه مادر بعد از تولد نوزادش مصرف مي‌كند، از طريق شير او، بر مواد مغذي كودك تأثير مي‌گذارد. دانه كنجد، بادام و آجيل‌ها منابع خوبي از مس هستند كه به پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل كاهش التهاب كمك مي‌كنند.

رشد چشم‌هاي كودك تا ۶ ماه پس از تولد ادامه مي‌يابد و براي رشد آن بتاكاروتن لازم است، بنابراين خوردن مواد غذايي سرشار از بتاكاروتن مانند هويج و سيب زميني شيرين باعث مي‌شود كودك بتواند از طريق شير مادر از مزاياي آن استفاده كند.


منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده