همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
تكنيكي ارزان براي  ضخيم كردن موي سر

ارگانيك، مصرف ويتامين و غذاهاي مغذي، همچنين روش درست مراقبت از مو را رعايت كرده و با ماسك موهاي خانگي موهاي خود را تقويت كنيد.

به گزارش به نقل از ستاره، مو‌هاي ضخيم جذاب‌تر و خوش‌حالت‌تر به نظر مي‌رسند. به همين جهت خيلي از افراد سعي مي‌كنند حجم مو‌هاي خود را با استفاده از محصولات تجاري مانند شامپوي حجم دهنده مو افزايش دهند. اما اين بهترين راه نيست. براي تقويت مو‌هاي نازك روش‌هاي زيادي وجود دارد كه در ادامه به شما معرفي مي‌كنيم.

نكته اول: مراقبت از مو‌هاي نازك

۱- تا جايي كه امكان دارد از شامپو، نرم كننده و محصولات حالت دهنده مو كه حاوي مواد شيميايي هستند، استفاده نكنيد. بيشتر محصولات مرتبط با مو حاوي مواد شيميايي هستند كه به تميز شدن مو‌هاي شما كمك مي‌كنند، اما ممكن است آسيب‌زا نيز باشند. اين مواد شيميايي ممكن است براي خيلي از افراد تاثير نامطلوبي نداشته باشد، با اين حال اگر نگران ريزش يا نازكي موهايتان هستيد، بهتر است از مصرف آن‌ها خودداري كنيد.

سولفات لاريل سديم و سولفات لورث مواد تميز كننده‌اي هستند كه در اكثر شامپو‌ها يافت مي‌شوند. اين مواد روغن‌هاي طبيعي مو را از بين برده و همين باعث مي‌شود موها، مخصوصا مو‌هاي رنگ شده بيشتر در معرض آسيب قرار بگيرند. البته هنوز تحقيقات كافي براي اثبات اين كه شامپو‌هاي عاري از سولفات ملايم‌تر يا ايمن‌تر هستند، وجود ندارد.

اگرچه نتيجه استفاده از هر محصولي چه شيميايي چه غير شيميايي با توجه به نوع و كيفيت موي هر كس ممكن است متفاوت باشد، به عنوان يك قاعده كلي، محصولات ارگانيك يا محصولاتي كه حاوي روغن‌هاي طبيعي هستند، كمترين آسيب را به موها مي‌رسانند.

۲- مو‌هاي خود را هر روز نشوييد. همان طور كه اشاره شد، پوست سر روغن‌هاي طبيعي توليد مي‌كند كه مو را پوشانده و از آن محافظت مي‌كند. اگر اين روغن‌ها هر روز شسته شوند، مو‌ها با گذشت زمان ضعيف‌تر خواهند شد.

بدن همه افراد متفاوت است، اما به نظر مي‌رسد براي بيشتر افراد شستن مو دو تا سه بار در هفته كافي باشد. اگر مو‌هاي خيلي چربي داريد، ممكن است لازم شود كه سه يا چهار بار در هفته مو‌هاي خود را بشوييد.

خيلي كم شستن هم مي‌تواند مضر باشد. افرادي كه مو‌هاي نازك دارند بيشتر مستعد ابتلا به پوسته پوسته شدن و شوره سر هستند كه با شستشوي منظم مو‌ها (البته نه هر روز) مي‌توانند از آن جلوگيري كنند.

براي مراقبت از مو‌هاي خود مي‌توانيد در بين زمان‌هاي شستن مو با استفاده از "شامپوي خشك" چربي مو‌هاي خود را كنترل كنيد. شامپوي خشك باعث مي‌شود مو‌هاي شما تميز و حتي ضخيم‌تر به نظر برسند. شركت سوربكت شامپو خشك نوعي شامپوي پودري يا اسپري است كه با زدن آن لابه‌لاي مو و اطراف ريشه‌ها و سپس شانه زدن مو، بدون نياز به آب مو‌ها را تميز مي‌كند.

۳- براي ضخيم كردن و تقويت مو‌هاي نازك از روغن‌هاي اسانسي استفاده كنيد. روغن‌هاي بابونه، اسطوخودوس، رزماري، آويشن، شمعداني، چوب سدر، روغن بادام، روغن نارگيل و بسياري روغن‌هاي ديگر هستند كه به ضخيم شدن فوليكول‌هاي مو كمك مي‌كنند.

۱۰ تا ۲۰ قطره از روغن انتخابي خود را روي پوست سر ماليده و با انگشتان خود ماساژ دهيد. سپس انگشتان روغني خود را از ريشه به نوك مو‌ها برسانيد تا تمام سطح مو روغني شود.

همچنين مي‌توانيد هنگام شستن مو‌ها ۳ تا ۵ قطره از روغن اسانسي را به شامپو يا نرم كننده خود اضافه كنيد.

پنج تا ۱۰ قطره روغن اسانسي را به حدود ۱۰۰ گرم روغن كرچك، روغن زيتون، روغن جوجوبا يا روغن آفتابگردان اضافه كرده و آن را روي سر خود بماليد. وقتي مطمئن شديد همه تار‌هاي مو از روغن پوشيده شده است، مو‌هاي خود را در يك حوله بپيچيد و ۳۰ دقيقه صبر كنيد تا كاملا به مو‌هاي شما نفوذ كند. سپس مو‌هاي خود را با شامپو بشوييد. به اين ترتيب موهايتان نرم و لطيف خواهد شد.

همه روغن‌ها تاثير يكساني ندارند. تحقيقات در مورد روغن‌هاي ضخيم كننده مو نشان داده است كه برخي از آن‌ها مانند روغن نارگيل، بهتر از سايرين نفوذ كرده و موثرتر هستند.

۴- با مو‌هاي خود به ملايمت رفتار كنيد تا كمتر بريزند. به جاي برس از يك شانه دندانه درشت استفاده كنيد و به جاي اينكه موقع شانه زدن مو‌ها را بكشيد به آرامي و با دقت گره‌هاي مو را از هم باز كنيد.

به خصوص وقتي مو‌هاي شما خيس است ملايم باشيد. مو‌ها را مالش ندهيد، نكشيد و فشار ندهيد؛ زيرا اين اقدامات باعث شكستن تار‌هاي مو مي‌شود. خيلي ساده مو‌هاي خود را در يك حوله بپيچيد و بگذاريد حوله رطوبت آن را به خود جذب كند.

از مدل‌هاي دم اسبي و ساير مدل‌هايي كه باعث كشيده شدن مو‌ها مي‌شود مانند گيس بافت، خودداري كنيد. اين مدل‌ها مي‌توانند باعث شكستگي مو‌ها شده يا از آن بدتر، موجب آلوپسي يا طاسي كششي شوند. (آلوپسي كششي به ريزش مو به دليل كشيدن بيش از اندازه مي‌گويند كه البته قابل كنترل است.)

۵- از ابزار‌هاي حرارتي حالت دهنده مو اجتناب كنيد. خيلي كم از سشوار، اتوي مو يا فركننده‌هاي فلزي و حرارتي استفاده كنيد. استفاده بيش از حد از وسايل حرارتي مو باعث خشك شدن و شكنندگي مو‌ها شده و مخصوصا به مو‌هاي نازك آسيب مي‌رساند.

۶- حتي الامكان سعي كنيد بافت و رنگ طبيعي مو‌هاي خود را حفظ كنيد. از رنگ كردن، هايلايت كردن يا ديگر روش‌هايي درماني يا غير درماني شيميايي مانند كراتينه مو خودداري كنيد. هر نوع ماده شيميايي كه به مو‌هاي شما زده مي‌شود به آن آسيب رسانده و آن را خشك خواهد كرد. حتي تكنيك‌هاي طبيعي روشن كردن مو مانند نمايندگي سوربكت استفاده از آب ليمو مي‌تواند باعث ريزش مو‌هاي شما شوند.

۷- از روش‌هاي حجم دهندگي به مو استفاده كنيد تا ظاهرتان بهتر به نظر برسد. محصولات زيادي براي افزايش حجم مو در بازار وجود دارد. از محصولاتي استفاده كنيد كه حاوي مواد طبيعي هستند.

مو‌هاي خود را با يك شامپو حجم دهنده بشوييد تا موهايتان حجم و حالت بهتري بگيرد و پرتر به نظر برسد.

هر بار كه شامپو مي‌زنيد، از يك نرم كننده حجم دهنده نيز استفاده كنيد. از زدن نرم كننده بر روي ريشه مو‌ها خودداري كنيد. زدن نرم كننده به نزديك ريشه‌ها باعث مي‌شود مو‌هاي نازك لخت‌تر شده و كم‌حجم‌تر به نظر برسند.

هنگام درست كردن موها از اسپر‌هاي حجم دهنده كمك بگيريد تا موهايتان زيباتر به نظر برسد.

۸- مو‌هاي خود را كوتاه كنيد. قطع كردن قسمت‌هاي خشك انتهاي مو، موجب تقويت مو‌هاي نازك شده و با رويش دوباره، موها ضخيم‌تر خواهند شد. مدل هاي كوتاه مانند كپ، مو‌ها را پرتر نشان مي‌دهد.

نكته دوم: تقويت مو‌هاي نازك با تغيير در سبك زندگي

۱- غذا‌هاي سالم و حاوي ويتامين B و آهن فراوان بخوريد. علت نازكي موي بسياري از افراد كمبود مواد مغذي است.

ويتامين B نقش زيادي در سلامتي مو‌هاي شما دارد و دريافت مقدار كافي از اين ويتامين براي ضخيم شدن مو و كاهش ريزش آن ضروري است. منابع خوب ويتامين B ميوه‌ها، سبزيجات، آجيل و برنج قهوه‌اي هستند.

رژيم‌هاي غذايي فاقد آهن منجر به رشد ضعيف مو مي‌شود. منابع خوب آهن شامل گوشت گاو، گوشت بره، مرغ، ماهي، سبزيجات داراي برگ سبز و محصولات غني شده از آهن است.

مكمل‌هاي ويتامين دوران بارداري مصرف كنيد. مكمل‌هاي مخصوص دوران بارداري حاوي تركيب مناسبي از ويتامين‌هاي ضروري براي داشتن مو‌هاي سالم و به تبع آن پوست و ناخن‌هاي سالم هستند.

۲- از مو‌هاي خود در برابر مواد شيميايي و آلاينده‌ها محافظت كنيد. اجتناب از قرار گرفتن در معرض سموم و آلودگي‌هاي محيطي دشوار است، اما چند روش وجود دارد كه مي‌توانيد امتحان كنيد:

هنگام پياده‌روي يا دوچرخه‌سواري در خيابان‌هايي كه ترافيك سنگين دارند، مو‌هاي خود را كاملا با روسري يا كلاه بپوشانيد. آلودگي هواي ناشي از اتومبيل مي‌تواند مو‌هاي شما را صاف و كدر كند و باعث شود كه سست و ناسالم به نظر برسد.

در استخر‌هاي كلردار از كلاه شنا استفاده كنيد. كلر در مو‌ها باقي مي‌ماند و باعث خشك شدن و آسيب ديدن آن مي‌شود. مو‌هاي خود را در استخر با كلاه بپوشانيد يا حتما قبل از خشك شدن، كلر آن را با يك شامپوي خوب بشوييد.

۳- با نوك انگشتان خود مرتبا پوست سرتان را ماساژ دهيد. با حركات دايره‌اي كوچك سر خود را ماساژ دهيد. ماساژ باعث افزايش گردش خون در پوست سر شده و به رشد مو‌هاي سالم كمك مي‌كند.

۴- سطح استرس سوربكت چيست خود را كنترل كنيد. شرايط استرس‌زا اغلب به ريزش مو منجر مي‌شود. اگر منشأ استرسي داريد كه مي‌توانيد آن را از زندگي خود حذف كنيد، پس اين كار را انجام دهيد.

برخي از منابع استرس اجتناب ناپذير اما موقتي هستند. اگر مو‌هاي شما به دليل شرايط استرس‌زا در حال ريزش است، احتمالا با بهبود اوضاع موهايتان دوباره رشد مي‌كنند.

ريزش يا نازك شدن مو‌ها به خودي خود مي‌تواند منبع استرس باشد. با انجام روش‌هاي مراقبت از مو مانند استفاده از محصولات طبيعي، انتخاب زندگي سالم و دريافت ويتامين‌ها، ذهن خود را آرام كنيد.

نكته سوم: روش‌هاي درماني را امتحان كنيد

۱- يك محصول رشد مو بدون نسخه را امتحان كنيد. محصولاتي وجود دارد كه براي تقويت مو‌هاي نازك و رشد موي خانم‌ها و آقايان توليد شده و در خيلي از موارد نيز مفيد هستند.

برخي از اين محصولات به شكل شامپو هستند، ولي كاربرد برخي ديگر كمي پيچيده‌تر است و مثلا بايد محصول را روي سر خود بزنيذ و اجازه دهيد مدتي بماند. قبل از انتخاب محصول مورد نظر خود كمي تحقيق كنيد تا مورد مناسب خود را بيابيد.

قبل از استفاده از آن روي كل پوست سر خود، محصول را روي يك قسمت كوچك از سرتان آزمايش كنيد، زيرا ممكن است به آن آلرژي داشته باشيد.

۲- اكستنشن يا كاشت مو انجام دهيد. اگر نمي‌توانيد مو‌هاي كم پشت و نازك خود را درمان كنيد مي‌توانيد با كمك اكستنشن مو يا انجام عمل كاشت مو ظاهر مو‌هاي خود را بهبود ببخشيد.

تقويت مو‌هاي نازك با راهكار‌هاي خانگي

براي ضخيم كردن و تقويت مو‌هاي نازك راهكار‌هاي طبيعي زيادي وجود دارد كه البته تاثير هر يك در افراد مختلف متفاوت است. روش‌هاي زير را امتحان كنيد تا بفهميد كداميك براي شما نتيجه بخش‌تر خواهد بود.

۱- تخم مرغ

تخم مرغ ممكن است به ضخيم‌تر شدن مو كمك كند چراكه سرشار از پروتئين بوده و پروتئين براي داشتن مو‌هاي قوي و ضخيم ضروري است.

روش استفاده:

۱ يا ۲ تخم مرغ را با هم مخلوط كرده و هم بزنيد.

تخم مرغ‌ها را روي پوست سر و مو‌هاي مرطوب بماليد.

بگذاريد ۳۰ دقيقه روي پوست سر بماند.

مو‌ها را با آب گرم و شامپوي ملايم بشوييد.

همچنين، مي‌توانيد تخم مرغ‌ها را با روغن و آب تركيب كنيد. براي استفاده از اين روش:

۱ زرده تخم مرغ را با ۱ قاشق غذاخوري روغن زيتون و ۲ قاشق غذاخوري آب مخلوط كنيد.

اين مخلوط را روي پوست سر و مو‌هاي خشك بماليد.

بگذاريد ۱۵ دقيقه بماند.

با آب گرم و يك شامپوي ملايم بشوييد.

براي چند هفته، يك يا دو بار در هفته مو‌هاي نازك خود را با ماسك موي تخم مرغ تقويت كنيد.

۲- استفاده از روغن زيتون

روغن زيتون سرشار از اسيد‌هاي امگا ۳ و ساير مواد مغذي است كه براي سلامتي كلي از جمله سلامت مو ضروري پانسمان جراحي سوربكت است. اگر به طور مستقيم از روغن زيتون روي پوست سر و مو استفاده كنيد، به تقويت مو‌هاي نازك كمك مي‌كند. روغن زيتون همچنين باعث نرم شدن مو‌ها و تسكين پوست سر مي‌شود.

روش استفاده:

روغن را به اندازه دماي بدن گرم كنيد.

روغن گرم را روي پوست سر و مو ماساژ دهيد.

بگذاريد حدود ۳۰ تا ۴۵ دقيقه روي مو‌ها بماند.

روغن زيتون را با شامپوي ملايم بشوييد.

برخي از افراد عسل را به روغن زيتون اضافه مي‌كنند و برخي ديگر پيشنهاد مي‌كنند كه يك شب تا صبح بگذاريد روغن زيتون روي سرتان بماند.

۳- تغذيه مناسب

در بخش قبل نيز اشاره شد كه يك رژيم غذايي مغذي كه حاوي چربي‌هاي سالم، پروتئين و طيف وسيعي از ويتامين‌هاست مي‌تواند به تقويت و ضخيم شدن مو‌ها كمك كند. در حقيقت، نازكي مو ممكن است نشانه اين باشد كه شخص به اندازه كافي مواد مغذي دريافت نمي‌كند. افرادي كه مو‌هاي نازك دارند بايد از غذا‌هاي سرشار از مواد مغذي استفاده كنند، از جمله:

ماهي قزل آلا كه سرشار از پروتئين و اسيد‌هاي چرب است.

تخم مرغ، حاوي پروتئين، امگا ۳ و آهن است.

گردو، بادام و ساير آجيل‌ها كه منبع اسيد‌هاي چرب هستند.

ماست كه منبع پروتئين است.

لوبيا‌ها كه حاوي پروتئين هستند.

هر يك از غذا‌هاي فوق را به ۱ يا ۲ وعده از رژيم غذايي روزانه خود اضافه كند يا حداقل ۳ يا ۴ وعده در هفته از اين مواد غذايي مصرف نماييد.

۳- پوره پرتقال

ويتامين C، پكتين (نوعي فيبر) و اسيد موجود در پرتقال مي‌تواند به چند روش مختلف به مو‌ها كمك كرده و باعث درخشندگي و ضخيم شدن مو شود. بر خلاف برخي از درمان‌هاي ديگر، پوره پرتقال داراي رايحه‌اي دلپذير است.

روش استفاده:

پرتقال را به صورت پوره درآوريد.

آن را به مو و پوست سر ماليده و ماساژ دهيد.

بگذاريد ۱ ساعت بماند، سپس بشوييد.

درمان با پرتقال، مو‌هاي شما را نرم و جوان مي‌كند.

۴- ژل آلوئه‌ورا

بسياري از افراد بر اين باورند كه گياه آلوئه‌ورا براي پوست و مو مفيد است. زدن ژل آلوئه‌ورا روي مو و پوست سر ممكن است به تقويت مو و ضخيم شدن آن به مرور زمان كمك كند.

روش استفاده:

مقداري ژل آلوئه‌ورا را روي سر ماليده و اجازه دهد ۳۰ دقيقه بماند، سپس بشوييد.‌

مي‌توانيد آن را با روغن نارگيل يا روغن زيتون مخلوط كنيد.

هفته‌اي يك يا دو بار اين روش را امتحان كنيد.

۵- روغن كرچك

روغن كرچك حاوي ويتامين E و اسيد‌هاي چرب است و مي‌توانيد از آن براي تقويت مو‌هاي نازك خود استفاده كنيد.

روش استفاده:

مقداري روغن را روي پوست سر و مو‌ها بماليد.

قبل از شستشو اجازه دهيد روغن حدود ۳۰ دقيقه روي سر بماند.

سخن آخر

استفاده از دارو‌هاي خانگي كم هزينه و كم پانسمان عسل خطر بوده و ارزش امتحان كردن را دارند؛ اما به ياد داشته باشيد كه نتايج درمان‌هاي طبيعي بسته به فرد متفاوت خواهد بود. در بسياري از موارد، تاثير دارو‌هاي طبيعي براي تقويت مو‌هاي نازك به طور علمي ثابت نشده است و در عين حال بايد مراقب باشيد كه نسبت به اين مواد آلرژي نداشته باشيد. اگر ريزش موي غير طبيعي داريد و موهايتان اخيرا به طور محسوس نازك و كم پشت شده است به پزشك متخصص مراجعه كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده