همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

پماد كلوتريمازول چيست؟

در اين مطلب قصد داريم پماد كلوتريمازول و موارد مصرف و توصيه هاي مهم در

رابطه با آن را به شما معرفي كنيم.

پماد كلوتريمازول از جمله داروهايي است كه براي درمان عفونت هاي پوستي مانند قارچ ها يا مشكلات پوستي ورزشكاران مورد استفاده قرار مي گيرد. يكي از مهمترين كاربردهاي پماد كلوتريمازول، درمان عفونت هاي دستگاه تناسلي زنان است. در ادامه اين مطلب با كاربرد پماد كلوتريمازول و نحوه مصرف آن بيشتر آشنا مي شويد.

پماد كلوتريمازول چيست؟

پماد كلوتريمازول يك داروي ضد قارچ ژل هيدروسرب وسيع الطيف است كه در درمان عفونتهاي قارچي ناشي از درماتوفيتها، مخمرها، و مالاسزيا فورفور و درمان كانديدياز فرجي-مهبلي ناشي از كانديدا آلبيكانس و ساير گونه‌هاي كانديدا مصرف مي‌شود.

همچنين در درمان‌كانديدياز ناشي از كانديدا آلبيكنس و سايرگونه‌هاي كانديدا، كچلي بدن و ران و پاي ناشي از تريكوفيتون روبروم، تريكوفيتون منتاگروفيس، اپيدرموفيتون فلوكوزوم وميكروسپوروم كانيس، تيناورسيكالر (ناشي از پيتي‌روسپوروم)، اريپكولار (مالاسزيا فورفور) و در درمان عفونت‌قارچي اطراف ناخن و كچلي ريش و سرمصرف مي‌شود.

مقدار و نحوه مصرف پماد كلوتريمازول

ميزان مصرف و طول درمان به نوع عفونتي كه بايد درمان شود وابسته مي‌باشد. به طور معمول اين پماد دو بار در روز استفاده مي‌شود. توجه بيماري پوستي داشته باشيد كه قبل از استفاده محل مورد نظر را شسته و كاملا خشك كنيد. سپس يك لايه نازك دارو را به منطقه آسيب ديده بماليد و به آرامي آن را بشوييد.

مكانيسم اثرپماد كلوتريمازول

كلوتريمازول با ممانعت از تقسيم و رشد قارچ عمل مي‌كند. كلوتريمازول يك داروي متوقف‌كننده رشد قارچ است و در درمان عفونت‌هاي قارچي بسيار مؤثر است ولي بسته به مقدار مصرف مي‌تواند كشنده قارچ نيز باشد. اين دارو بيوسنتز ارگوسترول يا ساير استرولها را مهار نموده و با آسيب رساندن به غشا سلولي قارچ و تغيير در نفوذپذيري آن، موجب خروج عناصر ضروري داخل سلولي و مرگ آن مي‌شود.

اين دارو همچنين بيوسنتز تري گليسيريدها و فسفوليپيدها توسط قارچ را مهار مي‌كند. علاوه بر اين، اين دارو با مهار فعاليت اكسيداتيو پانسمان هارتمن و پراكسيداتيو آنزيم‌ها، سبب ساخت غلظتهاي سمي هيدروژن پراكسايد در داخل سلول شده كه ممكن است منجر به از بين رفتن اندامكهاي داخل سلول و نكروز سلولي گردد. در كانديدا آلبيكانس، اين دارو از تبديل بلاستورسپورها به شكل ميسلي فعال قارچ جلوگيري مي‌كند.

نكاتي كه در ارتباط با مصرف اين دارو بايد بدانيد

  • اين دارو نبايد با چشم‌ها تماس پيدا كند.
  • به منظور درمان سريع‌تر در عفونت‌هاي قارچي مربوط به واژن رعايت بهداشت ضروري است. استفاده از كاندوم به هنگام آميزش جنسي و همچنني استفاده از لباس زير نخي به روند درمان شما سرعت مي‌بخشد.
  • در صورت عدم كسب نتيجه رضايت بخش در خصوص بهبودي فرد دوره درمان مي‌تواند تكرار شود.
  • هرگز بيش از دوز مصرفي تجويز شده از اين دارو استفاده نكنيد، زيرا نه تنها باعث نمي‌شود كه درمان شما سريع‌تر انجام كيرد تندروت پلاس بلكه عوارض جانبي و احتمالي آن افزايش مي‌يابد.
  • براي بدست آوردن نتايج بهتر لازم است بطور منظم از كلوتريمازول استفاده كنيد.
  • اگر شرايط درمان شما پس از گذشت ۴ هفته بهبود نيافت و بدتر شد پزشك خود را در جريان قرار دهيد.
  • قبل از استفاده از كلوتريمازول اگر به آن حساسيت داريد دكتر يا پزشك خود را در جريان قرار دهيد.
  • قرص و پماد كلوتريمازول تنها در مواقع ضرورت بايد توسط زن حامله مورد استفاده قرار گيرد.
  • در صورتيكه كودك شيرخوار داريد در مورد هر خطري كه مي‌تواند نوزاد شما را به خاطر مصرف پماد كلوتريمازول تهديد كند با پزشك خود صحبت كنيد.
  • از كلوتريمازول كرم براي دوره كامل درمان استفاده كنيد. حتي اگر احساس مي‌كنيد بهتر شده‌ايد، از آن استفاده كنيد.
  • اگر در زمان تعيين شده فراموش كرديد كرم كولوتريزول بزنيد، از آن در اسرع پماد مدي هاني وقت استفاده كنيد.
  • اگر علائم شما بهبود نيافته باشد يا اگر آنها بدتر شوند، با پزشك خود مشورت كنيد.
  • سوختگي و تحريك پوست از جمله عوارض شديد كلوتريمازول است و در صورت مشاهده، مصرف آن قطع شود.
  • مناسب‌ترين زمان مصرف اين دارو قبل از خواب است.

موارد استفاده از كلوتريمازول را مي‌شناسيد؟

تظرات ارسال شده