همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چگونه بر كينه خود غلبه كنيم؟

يا تلافي كردن، بهتر است يا سودهايش. همين كه شما به اين نتيجه برسيد كه بخشيدن هم مي‏تواند در كنار كينه ابدي و تلافي كردن يكي از گزينه ‏هايتان باشد، از اين گام نتيجه گرفته ‏ايد.

به گزارش ، براي شما هم پيش آمده كه حرفي و يا رفتاري از كسي براي مدتي روي دلتان سنگيني كرده باشد و شما براي خلاص شدن از اين وضعيت، به زعم خودتان آن فرد را بخشيده باشيد ولي بعد از مدتي با كوچكترين جرقه اي آتش رنجشتان از او دوباره روشن شود و حالتان از قبل هم بدتر بشود؟ فكر مي كنيد كه چرا شما گاهي اوقات موفق به گذشت كردن نمي شويد و براي رسيدن به اين هدف چه كار بايد بكنيد؟ به عبارت ديگر، چه كارهايي بايد بكنيد تا گذشت كردن حالتان را بهتر كند؟ براي رسيدن به اين هدف بايد چه كار كرد؟

بخشيدن مي‏تواند به هزار و يك علت روي سلامت روان آدم تاثير مثبت داشته باشد كه بعضي از اين علت‏ها اينها هستند:

1. كينه، اتلاف انرژي
وقتي كه آدم از يك نفر كينه به دل مي‏گيرد؛ به ويژه اگر آن يك نفر نسبت نزديكي با آدم داشته باشد، ذهن آدم بخش بيشتر انرژي خودش را صرف فكر كردن به ظلمي مي‏كند كه بر او روا رفته است. آن وقت است كه كم‏كم تمام فكر و ذكر و هيجان و در نتيجه رفتار آدم حول يك چيز مي‏چرخد؛ خاطره رنجش و حس كينه. باور نمي‏كنيد كه كينه بتواند اينقدر زندگي آدم را به هم بريزد، نه؟ آخرين باري كه از يكي خيلي رنجيديد و روزهاي سياه بعدش را يادتان بياوريد تا دستتان بيايد ابعاد بزرگ‏ترش مي‏تواند با آدم چه كار كند.

2. بخشش، يك پايان خوب
تا وقتي كه ما در ذهنمان از كسي رنجشي داشته باشيم، تا اين رنجش را حل نكنيم نه جدا شدن از آن نفر و نه انتقام لوهمن روشه از او آراممان نمي‏كند؛ يعني به هر حال "رنجيدن" به عنوان يك موضوع تمام نشده در ذهن ما، باقي مانده است. خاصيت ذهن آدم هم اين است كه تا يك موضوع ناتمام را تمام نكند آرام نمي‏گيرد. تا وقتي كه ديگران را نبخشيم احساس كينه به عنوان يك موضوع تمام نشده در ذهن ما مي‏ماند و ما را اسير مي‏كند. پس بخشيدن ديگران قبل از اينكه ديگران را آرام كند خود ما را آرام مي‏كند.

3. دوري از بيماري‏هاي روان تني
وقتي كه خاطر ما از يك نفر رنجيده است و كينه داريم، دائم و پشت سر هم از رنجاننده و خودمان كه در موقعيت رنجش جوابش را نداده‏ايم حرص مي‏خوريم. حرص خوردن افراطي هم كه نتيجه‏اش معلوم است؛ انواع و اقسام شكل‏هاي اضطراب، وسواس، افسردگي، زخم معده و جوش صورت را به وجود مي‏ آورد.

بايدها و نبايدهاي گذشت كردن را بشناسيد

پردرآمدترين شغل در بازار فعلي ايران چيست؟

پردرآمدترين شغل در بازار فعلي ايران چيست؟

گذشت كردن مثل خيلي ديگر از رفتارها بايدها و نبايدهاي خودش را دارد كه كم توجهي كردن به آنها، اين رفتار پسنديده را با شكست مواجه مي كند و در نتيجه كينه و حال شما را بدتر از قبل مي كند.

بايدهاي گذشت:
- بايد گذشت را آزادانه انتخاب كنيد نه اينكه به صرف آموزه ها و يا فشارهاي ديگران، خودتان را به نوعي جراحي پوست مجبور به انجام آن ببينيد.

- براي كامل شدن فرايند گذشت، بايد صبور باشيد و به صورت آهسته و پيوسته روي خودتان كار كنيد.

- در گذشت، بايد تمركزتان فقط روي خودتان و بهتر كردن حالتان باشد. شما نمي توانيد فرد ديگر را هر چقدر هم كه مقصر باشد تغيير بدهيد.

نبايدهاي گذشت:
- گذشت را نبايد به معناي آشتي بدانيد. آشتي كردن مرحله بعدي گذشت است و لازم است قبل از اينكه بخواهيد با فرد مقصر آشتي كنيد، فرايند گذشت را در خودتان كامل كرده باشيد.

- گذشت را نبايد به معناي فراموش كردن اتفاقات پيش آمده بدانيد. واقعيت اين است كه اتفاقات زندگي، اتفاق افتاده اند و نمي توانند فراموش شوند. كاري كه گذشت مي كند اين است كه بار هيجاني ماجرا را مي گيرد و باعث مي شود كه شما ديگر از بابت يادآوري آن اتفاق حالتان بد نشود نه اينكه آن ماجرا را به كلي از ذهن تان پاك بكند.

- نبايد به خاطر گذشت منتي بر سر كسي گذاشت. همانطور كه گفته شد گذشت انتخاب خودتان بوده است، شما براي بهتر كردن حال خودتان آن را انتخاب كرده ايد و كسي شما را مجبور به آن نكرده است.

فوايد بخشش

بخشيدن مي‏تواند به هزار و يك علت روي سلامت روان آدم تاثير مثبت داشته باشد

چند گام براي بهتر بخشيدن

بخشيدن ديگر آنقدر مي‏تواند اثر مثبت روي سلامت روان داشته باشد كه بعضي از روان‏شناس ‏هايي كه بيشتر روي مسائل معنوي كار كرده‏ اند، يك "روان‏ درماني براساس بخشش" طراحي كرده ‏اند. آنها مي‏ گويند اگر ريشه اضطراب و استرس يك كينه قديمي باشد، بهترين راه براي بر طرف كردن آن، اين است كه بيمار با سوپرازورب پي تمام وجودش از تقصيرات ديگران بگذرد. بعضي از اين توصيه ‏ها در واقع مراحلي از همان روان درماني هستند. پس اگر كينه، زندگي‏تان را به هم ريخته است لطفا با كمك يك روان‏شناس اين مراحل را طي كنيد:

گام اول : احساسات منفي را انكار نكنيد!
ديده ‏ايد بعضي‏ ها مي‏گويند "من از هيچ‏كس چيزي به دل نمي‏ گيرم". راستش را بخواهيد، دست كم از نظر روان‏شناسي اين "هيچ‏ چيز" غيرممكن است. اگر خيلي بخواهيم روانكاوانه برخورد كنيم، حتي تاكيد يك نفر بر "اصلا"، "ابدا"، "هيچ ‏وقت" و "در هيچ شرايطي" كينه به دل نگرفتن مي‏تواند نشانه اين باشد كه اتفاقا ته دل آن آدم يك كينه عميق خوابيده است و عملا آن آدم كينه‏ اي ‏تر از ديگران است. پس لطفا احساس كينه از ديگران را دست كم از خودتان پنهان نكرده و به جايش بنشينيد به ابعاد مختلفش فكر كنيد؛ به اينكه چقدر شدت دارد؟ نسبت به چه كسي يا چه كساني است؟ اولين بار كي از او رنجيده ‏ايد و چرا؟ آيا ممكن است ريشه ‏هاي اين كينه به كودكي‏ تان برگردد؟ ممكن است رنجش خاطرتان خيلي افراطي و غيرواقعي باشد؟

گام دوم : دو دو تا چهار تا كنيد!
يك بار ديگر اين مقاله را بخوانيد و با خودتان فكر كنيد كه روي هم ‏رفته مضرات كينه داشتن يا تلافي كردن، بهتر است يا سودهايش. همين كه شما به اين نتيجه برسيد كه بخشيدن هم مي‏تواند در كنار كينه ابدي و تلافي كردن يكي از گزينه ‏هايتان باشد، از اين گام نتيجه گرفته ‏ايد.

گام سوم : حق قصاص و بخشش
مي‏گويند بخشش وقتي لذت‏ بخش ‏تر است كه آدم توانايي قصاص كردن را داشته باشد. اينكه شما خودتان را، هم در انجام تلافي و هم در بخشيدن محق بدانيد، باعث مي‏شود كه راحت‏ تر و بدون اكراه ديگري را ببخشيد. شايد به همين خاطر است كه مراسم آشتي كناني كه بدون ميل دو طرف قضيه انجام مي‏ شود، معمولا نتيجه نمي‏دهد.

گام چهارم : به محدوديت‏هاي او فكر كنيد
حالا وقت اين پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل است كه كمي مقدار هيجان قضيه را بياوريد پايين و اتفاقي را كه باعث رنجش شما شده است، منطقي ‏تر بررسي كنيد. ببينيد كه واقعا چرا رنجاننده، شما را رنجانده است. آيا او خودش محدوديت‏‏هايي نداشته كه باعث آن رفتار شده است؟ ممكن نيست كه در روز يا روزهايي كه شما را رنجانده است، از چيزي ناراحت بوده باشد؟ احتمال ندارد كه شما رفتاري كرده باشيد كه چيز تلخي را برايش زنده كرده باشد؟ اصلا به اين خاطر نيست كه او خودش در زندگي ‏اش تحت فشارهاي رواني شديدي بوده و براي همين كلا عصبي بار آمده است؟ خب! همه اينها مي‏تواند محدوديت‏هايي باشد كه باعث مي‏شود يك نفر شما را برنجاند. شما خودتان از اين محدوديت‏ها نداريد؟ براي خودتان پيش نيامده كه ناخواسته يك نفر را برنجانيد؟ منصف باشيد ديگر!

گام پنجم : خوبي‏ها را هم ببينيد
معمولا رنجش خاطرهاي عميق از كساني پيش مي‏ آيد كه ما از آنها توقع رنجاندن نداشته ‏ايم. خب، اين آدم‏ها كه يك دفعه از آسمان نيامده ‏اند؛ اين آدم‏ها يك خوبي‏هايي داشته ‏اند كه ما اول با آنها احساس نزديكي كرده ‏ايم كه بعد از رفتارشان برنجيم ديگر. فكر كنيد، ببينيد كه واقعا هيچ خوبي‏ اي در وجود آن آدم نيست؟

گام ششم : تصميم بگيريد
تا حالا ديگر بايد دستتان آمده باشد كه بخشيدن، هم عمل منصفانه‏ تري است و هم در درجه اول به نفع خودتان است اما هنوز مختاريد كه بين گذشت و كينه يكي را انتخاب كنيد. به هر حال، دل را يك دله كنيد و تصميم بگيريد. براي تصميم‏ گيري عجله نكنيد اما زياد هم در ترديد نمانيد. فقط يادتان باشد كه تصميم‏گيري‏تان فقط به خاطر منافع منطقي نباشد و واقعا از ته دلتان ديگران را بخشيده باشيد.

گام هفتم : بخشيدن را در عمل نشان دهيد!
اگر واقعا از ته دل يك نفر را بخشيده باشيد، ديگر نبايد اكراه داشته باشيد كه برويد با او دست بدهيد و روبوسي كنيد. اگر هم به شما بر مي‏خورد سوپرازورب سي كه چرا او پا پيش نگذاشته است، غيرمستقيم به دوستان مشترك نشان دهيد كه تمايل داريد با رنجاننده آشتي كنيد. هميشه پايه ‏هايي براي مراسم آشتي كنان وجود خواهند داشت!

منبع» عصرايران



منبع

تظرات ارسال شده