همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

تحقيق جديدي نشان مي دهد كه كبد شما مي تواند مغزتان را بخورد.
افرادي با چربي شكم اضافي، سه برابر افراد لاغر احتمال دارد كه در سالهاي بعد به كاهش حافظه و زوال عقل مبتلا شوند و اكنون دانشمندان مي گويند كه ممكن است دليل آن را بدانند.
به نظر مي رسد كه كبد و هيپوكامپ (مركز حافظه در مغز) هر دو به يك پروتئين خاص به نام PPARalpha علاقه زيادي دارند. كبد از PPARalpha براي سوزاندن چربي شكم استفاده مي كند و مغز، آن را براي پردازش حافظه بكار مي برد.
باتوجه به اين مطالعه جديد در افرادي كه مقدار زيادي چربي شكم دارند، كبد بايد براي متابوليزه كردن چربي، بيش از حد كار كند و suprasorb a ag بنابراين از تمام PPARalpha استفاده مي كند  اول ذخاير موضعي را خالي مي كند و سپس به بقيه بدن از جمله مغز حمله مي نمايد.

پردازش حافظه

ارتباط بين كبد و مغز

محققان در مركز پزشكي دانشگاه راش در شيكاگو در مطالعه اي كه در نسخه فعلي مجله گزارشات سلولي منتشر شد، نوشتند كه اين پروسه اساسا هيپوكامپ اعصاب را از PPARalpha محروم مي كند و بنابراين به حافظه و يادگيري صدمه مي زند.

گزارشهاي خبري ديگر در مورد آنكه محققان ثابت كردند افراد چاق ۳٫۶ برابر افراد لاغر احتمال دارد به زوال عقل دچار شوند، نادرست بودند. آن يافته ها به مطالعه سال ۲۰۰۸ توسط محققان در بخش تحقيقاتي Kaiser Permanente در اكلند كاليفرنيا برمي گردد.

در مطالعه ديگري كه در يك مقاله در سال ۲۰۱۰ در سالنامه مغز و اعصاب آورده شد، محققان در دانشكده پزشكي پانسمان كربن فعال دانشگاه بوستون دريافتند كه هر چه چربي شكم بيشتر باشد، ميزان كوچك شدن مغز در سنين پيري نيز بيشتر است. كشف شگفت‌انگيز در اين مطالعه جديد، آن است كه هيپوكامپ از PPARalpha براي پردازش حافظه و يادگيري استفاده مي كند و آنكه اين، دليل احتمالي براي ارتباط بين چربي شكم و زوال عقل و يا از دست دادن حافظه است.

محققان دانشگاه راش به رهبري پروفسور كاليپادا پاهان، موشهايي را پرورش دادند نمايندگي شركت لوهمن روشه كه دچار كمبود PPARalpha بودند. برخي موشها داراي PPARalpha نرمال در كبد بودند اما PPARalpha در مغزشان ته كشيده بود و در نتيجه حافظه و توانايي هاي يادگيري ضعيفي داشتند. بقيه PPARalpha نرمالي در مغزشان داشتند اما در كبدشان دچار كمبود آن بودند و همانطور كه انتظار مي رفت، حافظه طبيعي داشتند.

وقتي محققان PPARalpha را به داخل هيپوكامپ موشهاي داراي كمبود آن تزريق كردند، يادگيري و حافظه آنها پانسمان كلاژن بهبود يافت.

پاهان به LiveScience گفت: «براي فهميدن آنكه چگونه مي توانيم PPARalpha نرمال را در مغز انسان حفظ كنيم تا در مقابل كاهش حافظه مقاوم باشد، بايد تحقيقات بيشتري انجام شود.»
بنابراين PPARalpha راه جديدي در تحقيق براي درمان يا معالجه بيماري آلزايمر، زوال عقل و مشكلات مربوط به شناخت و كاهش حافظه فراهم مي كند.
از دست دادن چربي شكمتان نيز ضرري نخواهد داشت.



منبع

تظرات ارسال شده