همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اين دلايل باعث مي شود هميشه سردتان باشد

در هواي مطبوع بهاري تعجب كنيد. اگر علت را جويا شويد معمولا با اين جواب مواجه مي شويد كه «من هميشه احساس سرما مي كنم». احساس سرماي هميشگي علت هاي مختلفي دارد كه نمي توان از بيشتر آنها بي توجه عبور كرد.

به گزارش :بسيار پيش آمده است كه دست دوستي را بگيريد و از سردي انگشتان او در هواي مطبوع بهاري تعجب كنيد. اگر علت را جويا شويد معمولا با اين جواب مواجه مي شويد كه «من هميشه احساس سرما مي كنم».
احساس سرماي هميشگي علت هاي مختلفي دارد كه نمي توان از بيشتر آنها بي توجه عبور كرد. احساس سرما در بدن يا در انگشتان دست و پا علايمي هستند كه ما را به سمت عوارض مهمتر جسمي هدايت مي كنند. به اين چراغ هاي هشدار دهنده سرد و كم حرارت بي توجه نباشيد. در اين مقاله به 13 دليل عمده احساس دايمي سرما اشاره خواهيم كرد.

كم خوني

اگر هميشه سردتان است «كم خوني» يكي از علت هاي آن است. وقتي گلبول هاي قرمز سالم به اندازه كافي وجود نداشته باشند تا اكسيژن مورد نياز بدن را به همه نقاط برسانند، كم خوني بروز مي كند. كم خوني باعث ايجاد خستگي، ضعف، گيجي و تنگي نفس مي شود. همچنين منجر به احساس سرما قيمت كرم مدي هاني به ويژه در دست و پا مي شود. پزشك علت آن را بررسي مي كند و در صورت نياز به شما مي گويد رژيم غذايي تان را تغيير دهيد يا از روش هاي درماني يا مكمل ها استفاده كنيد.

تيروييد كم كار

وقتي غده تيروييد به اندازه كافي هورمون نسازد، دچار «كم كاري تيروييد» مي شويد. كم كاري تيروييد فرد را به شدت به سرما حساس مي كند. همچنين درد مفاصل، يبوست، خشكي پوست و اضافه وزن از جمله عوارض كم كاري تيروييد است. علايم كم كاري تيروييد طي چند سال بروز مي كنند.
كم كاري تيروييد علت هاي مختلفي دارد؛ از بيماري گرفته تا قرار گرفتن تحت بعضي از درمان ها. ممكن است براي درمان از هورمون هاي مصنوعي استفاده شود.

پديده رينود

اگر مبتلا به «بيماري رينود» باشيد عروق خوني دستتان نسبت به هواي سرد يا استرس، واكنش بيش از اندازه نشان مي دهند. مدت زمان حمله هاي بيماري رينود از چند دقيقه تا يك ساعت متغير است كه در طول آن عروق خوني تنگ مي شوند و خون رساني محدود خواهد شد. به اين صورت سر انگشتان دست و پا سرد و بي حس و ممكن است سفيد يا آبي رنگ شوند. معمولا برگشت خون به انگشتان با احساس مورمور يا درد همراه است. با مصرف دارو مي توان علايم را كاهش داد و از آسيب بافتي جلوگيري كرد. در صورت شدت بيماري احتمالا به جراحي نياز خواهيد داشت.

بيماري كليوي

ديابت و «فشار خون بالا» در بيشتر مواقع عسل پزشكي به كليه آسيب مي زند. وقتي كليه بيمار شود نمي تواند وظيفه خود را در تصفيه خون به درستي انجام دهد و ضايعات به ميزان خطرناكي در آن تجمع پيدا مي كنند. اين مساله باعث كم شدن دماي بدن و بروز بعضي از مشكلات جسمي مي شود. بيماري كليوي ممكن است باعث كم خوني هم بشود و به دنبال آن فرد حتي در هواي گرم احساس سرما كند. با درمان بيماري كليوي احتمالا حال شما هم بهبود پيدا مي كند.

ديابت نوع 2

اگر دچار «ديابت» باشيد ممكن است مبتلا به كم خوني و مشكلات گردش خون و كليه هم شويد. اين عارضه ها باعث احساس سرما مي شود. البته آسيب عصبي ناشي از ديابت هم منجر به احساس سرما مي شود. با كنترل قند خون و تغيير در سبك زندگي و مصرف دارو مي توان به رفع اين عارضه كمك كرد.

بيماري عروق محيطي

وقتي رسوبات عروق را تنگ مي كنند خون رساني به پاها و گاهي دست ها را سخت مي كنند و دچار «بيماري عروق محيطي» مي شويد. اگر يكي از پاها سرد تر از ديگري باشد، به ويژه اگر درد، بي حسي يا ضعف هم داشته باشيد احتمالا دچار بيماري عروق محيطي شده ايد. اگر اين علايم را مشاهده كرديد به سرعت به مراكز پزشكي مراجعه كنيد. گاهي تغيير در رژيم غذايي و ورزش كمك كننده است، اما پزشك دارو يا روش هاي درماني ديگري از جمله عمل جراحي را هم به شما تجويز مي كند.

بي اشتهايي عصبي

«بي اشتهايي عصبي» اختلالي است كه منجر به كاهش شديد مدي هاني مصرف كالري مي شود و فرد رابه طور خطرناكي لاغر مي كند. كمبود چربي بدن منجر به احساس سرماي هميشگي به ويژه در دست و پا مي شود. اين وضعيت زندگي فرد را تهديد مي كند، بنابراين اگر خودتان يا يكي از عزيزانتان دچار اين اختلال هستيد حتما با پزشك مشورت كنيد.

آنفولانزا

عامل «آنفولانزا» ويروسي است كه تمام بدن را تحت تاثير قرار مي دهد؛ بيني، گلو و ريه ها. تب و لرز به همراه سردرد، درد عضلاني، سرفه و ضعف ازجمله علايم آن است. اين بيماري مي تواند در كودكان و سالمندان خطرناك باشد. دريافت سالانه يك واكسن آنفولانزا به حفظ سلامت شما كمك مي كند.

نوروپاتي محيطي

اگر در پاهايتان احساس سرما مي كنيد، اما به هنگام لمس سرد نيستند، ممكن است به «نوروپاتي محيطي» مبتلا باشيد. بيشتر اوقات اين حالت از انگشتان پا آغاز مي شود و به تدريج بالا مي آيد. اين عارضه به علت جراحت يا عارضه هاي باليني كه به اعصاب آسيب مي زنند، بروز مي كند. ديابت شايع ترين علت آن است. همچنين عفونت، بيماري كبد يا كليه، مصرف ناكافي ويتامين ها يا تماس با مواد شيميايي سمي از جمله علت هاي ابتلا به نوروپاتي محيطي است كه پزشك مي تواند عامل آن را درمان كند.

كمبود ويتامين B12

اگر ويتامين B12 كافي مصرف نكنيد ممكن است مبتلا به كم خوني شويد. كم خوني هم منجر به احساس سرما خواهد شد. مصرف مرغ، تخم مرغ و ماهي ويتامين B12 بدن ژل medihoney را تامين مي كند. بعضي از غذاهاي آماده غني شده مثل غلات صبحانه داراي ويتامين B12 هستند.
البته به خاطر داشته باشيد كه ممكن است غذاهاي حاوي ويتامين B12 را زياد ميل كنيد، اما باز هم دچار كمبود اين ويتامين باشيد. برخي افراد به علت بيماري يا مصرف بعضي از داروها توانايي جذب صحيح ويتامين B12 را ندارند.

كمبود آهن

اگر آهن كافي مصرف نكنيد، دچار «كم خوني فقر آهن» مي شويد. كم خوني باعث احساس سرما در شما مي شود. ممكن است در اثر از دست رفتن خون، رژيم غذايي نامناسب يا ناتواني در جذب صحيح آهن دچار كم خوني شويد. بهترين منبع آهن، گوشت قرمز است، اما آهن در ماكيان و ماهي هم وجود دارد. از جمله منابع غير گوشتي آهن نان و غلات صبحانه غني شده، نخود سبز، سويا، نخود آبگوشتي و سبزيجات پهن برگ سبز تيره است.

هيپوپيتويتاريسم

وقي غده هيپوفيز به اندازه كافي هورمون نمي سازد دچار «هيپوپيتويتاريسم» مي شويد. يكي از علايم شايع آن اين است كه به سرما حساس مي شويد يا سخت گرم مي شويد. حتي ممكن است دچار كم خوني، بي اشتهايي و كاهش وزن شويد. پزشك به درمان عامل هيپوپيتويتاريسم مي پردازد يا داروهاي جايگزين هورمون تجويز مي كند.

بعضي از داروها

به نقل از «وبمد»، بعضي داروها باعث احساس سرما در بدن مي شوند. به عنوان مثال مسدود كننده هاي بتا باعث مي شوند عضله قلب در پاسخ به بيماري محصولات مدي هاني هاي قلبي توليد مواد شيميايي مضر نكند و آرام تر كار كند، اما به عنوان عوارض جانبي باعث سرگيجه، خستگي، تهوع و سردي دست و پا مي شوند. با پزشك در اين مورد مشورت كنيد ممكن است دوز دارو را كم كند يا داروي شما تغيير دهد.

بهپو



منبع

تظرات ارسال شده