همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اصلاح ژنتيك، پيشرفت دانش پزشكي يا اقدامي ضد انساني

در چين از سوي يك دانشمند چيني انتقادهاي گسترده از پكن و اين دانشمند به دنبال داشته است موضوعي كه كارشناسان آن را غير اخلاقي و در تضاد با آموزه هاي پزشكي تعبير مي كنند.

به گزارش : بسياري از كارشناسان در كنفرانسي كه اخيرا در هنگ كنگ برگزار شد، از اين فرصت براي انتقاد از اين موضوع استفاده كردند و خواستار توقف برنامه هاي علمي ضد انساني شدند.
در بيانيه اي كه توسط كميته ترتيب دهنده اين كنفرانس بر سر ويرايش ژنتيكي صادر شده است تحقيقات 'هه جيان كويي' دانشمند چيني، غير مسئولانه و عميقا نگران كننده توصيف شده است.
در اين بيانيه آمده است اين محقق نه تنها استانداردهاي اخلاقي را حفظ نكرده است بلكه فاقد شفافيت نيز هست.
اين پانسمان هارتمن بيانيه خواهان يك تحقيقات مستقل در اين باره است كه آيا مطالعات اين پژوهشگر موفقيت آميز بوده است يا خير.
در اين بيانيه همچنين آمده است كه در حال حاضر ويرايش ژنتيكي بسيار خطرناك است و هر گونه پژوهش و آزمايشي در اين عرصه علمي بايد به ثبت برسد.
از سوي ديگر گزارش ها حاكي است دولت چين هم دستور توقف اين برنامه ژنتيكي را صادر كرده و خواستار آن شده است كه از روش هاي بازنويسي ژنتيكي در كشور خودداري شود.
به نظر مي رسد كه حركت دانشمندان چيني در اين زمينه اقدامي خودسرانه بوده و باعث دردسرهايي نيز براي محافل علمي اين كشور شده و غربي ها بارها از پكن در روزهاي اخير انتقاد كرده اند و اين آزمايش ها را غيراخلاقي دانسته اند.
دولت چين دستور 'تحقيقات بي‌درنگ' در موضوع دستكاري در سيستم ژنتيك دو نوزاد را صادر كرد كميسيون بهداشت جمهوري خلق چين خواهان برخورد قانوني با دستكاري در ژن انسان شده تا از هرگونه آسيب به تندرستي انسان‌ها جلوگيري شود.
اين واكنش رسمي دولت چين به اعتراضاتي است كه به آزمايش علمي ژنتيكي اخير 'هه جيان كويي' مربوط مي شود اين دانشمند چيني بتازگي از تولد نخستين نوزادهاي چيني با ژن دستكاري‌شده خبر داد.
پزشك يادشده با بيماري پوستي انتشار ويديويي در يوتيوب گفت: «چند هفته پيش دو دختر زيباي چيني به نام‌هاي 'لولو' و 'نانا' صحيح و سالم به دنيا آمدند» او گفته است كه اين اقدام را براي مقاوم كردن كودكان در برابر بيماري ايدز و ابتلا به ويروس 'اچ آي وي' انجام داده است.
گروه پزشكي به سرپرستي دانشمند مزبور با استفاده از تخمك يك مادر تندرست و اسپرم پدري مبتلا به ايدز شمار زيادي نطفه با هسته ژني تغيير يافته پديد آورده است.
موضوع تحقيقات ژنتيكي در چين و يا در ديگر كشورها مورد تازه اي نيست اما غربي ها و كشورهايي كه در اين عرصه پيشرفته تر هستند گفته اند كه اين اقدامات مي تواند به نسل هاي آينده آسيب برساند و باعث اختلالات ژنتيكي در بشر شود و نسل هاي بعدي را با چالش هاي زيادي مواجه سازد.
تنها چند مدت قبل بود كه دانشمندان چيني در نشريه علمي 'مولكولار تراپي' مطلبي منتشر كردند كه در آن اعلام شده بود آنها براي نخستين بار توانسته اند از روش بازنويسي ژنتيكي براي تغيير 'دي ان اي' استفاده و از بيماري هاي جنيني جلوگيري كنند.
نتايج اين تحقيقات كه در اين مجله علمي منتشر شده بيانگر آن است محققان چيني توانسته اند از روش و فن بازنويسي ژنتيكي استفاده كنند تا اختلالات ژنتيكي ناشي از تغييرات برخي از ژن ها در 'دي ان اي' را برطرف كنند.
اختلالات ژل هيدروسرب ژنتيكي از دوران شكل گيري جنين و نوزادي باعث بيماري هايي مي شود كه مي تواند تا آخر عمر زندگي يك فرد را تحت تاثير قرار دهد ضريب وجود اين اختلالات يك در ميان پنج هزار نفر است.
محققان دانشگاه فناوري شانگهاي كه روي اين پروژه كار كرده اند مي گويند كه نتايج تحقيقات و آزمايش هاي آنها روي 16 مورد از 18 مورد تغيير ژن هاي 'دي ان اي' با روش بازنويسي ژنتيكي، موفق بوده است.
'خوانگ شين شو' از جمله محققان ارشد كه روي اين طرح كار كرده است مي گويد اين دستاورد موجب مي شود تا بسياري از بيماري هاي ژنتيكي در ميان كودكان ديگر بروز نكند.
وي مي افزايد كه با روش بازنويسي، بسياري از ژن ها در سلول هاي انسان و در نظام ژنتيكي جنين تغيير مي كند و حالا اين اميد به وجود آمده است كه بسياري از بيماري هاي ژنتيكي دوران شكل گيري جنين و كودكي، قابل درمان است.
اما اكنون موضوع اصلي، انتقادهاي گسترده بين المللي به دانشمندان چيني است كه با روش هاي اصلاح ژنتيك و بخصوص نگارش ژن ها مي خواهند اصلاح نژادي انساني انجام دهند.
دانشمندان و محققان امور فلسفي پيشرو انتقادها از چين هستند و گفته اند كه اين كار از لحاظ پزشكي و اخلاقي خلاف است و وكلاي بين المللي بايد اين موضوع را به دادگاه بكشانند.
تحقيقاتي قيمت تندروت پلاس كه دانشمند چيني انجام داده بر روي 7 زوج بوده كه از ميان آنها فقط فرزندان يكي از زوج ها به دنيا آمده اند و 6 خانوار ديگر منتظر تولد نوزادانشان هستند و اين مي تواند بار ديگر چين و پزشكان اين برنامه را در معرض انتقادهاي شديدتري قرار دهد.
برخي، از اين روش ها دفاع مي كنند و آن را براي مقابله با برخي بيماري ها بخصوص در دوران جنيني و برطرف كردن اختلالات ژنتيكي مفيد مي دانند و برخي بر اين باورند كه اصلاح نژادي ممكن است ابزاري براي برخي كشورها براي توليد 'ابر انسان ها' باشد.
'شوانگ لينگ' از كارشناسان علمي مي گويد كسي فكر نمي كرد كه اين دانشمند چيني كه در هنگ كنگ از داشته ها و تحقيقاتش دفاع كرد با اين حجم از انتقادها روبرو شود.
او با اشاره به برگزاري كنفرانس علمي و پزشكي هنگ كنگ در هفته اي كه گذشت و حضور اين دانشمند در آن گفت كه او آنچنان از دستاوردهايش تعريف مي كرد كه نشان مي دهد خواستار اعتبار گرفتن آن در جامعه جهاني است.
'شو نن پينگ' معاون وزير علوم و فنون چين هم به رسانه ها گفته است بر اساس مقررات و قوانين چين، كاري كه اين دانشمند انجام داده، ممنوع است و تخلف به حساب مي آيد.
وي تاكيد كرد كه تحقيقات در اين زمينه در چين ميسر است دانشمندان پانسمان هيدروتك مي توانند چنين برنامه هاي آزمايشي ژنتيكي را انجام دهند و دستكم دو هفته روي آن كار كنند اما نتيجه تحقيقات بايد از بين برده شود نه اينكه از آن براي تولد كودكان استفاده كنند.
ايرنا


منبع

تظرات ارسال شده