همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
از نوسان وزن تا مشكلات پوستي كه از آن بي خبر هستيد

به نام ميكروبيوم زندگي مي‌كنند كه شامل باكتري‌ها، قارچ‌ها و حتي ويروس‌ها مي‌شوند. اگرچه در ابتدا ناخوشايند و ناسالم به نظر مي‌رسد، اما باكتري‌هاي روده در عملكردهاي مهمي نقش دارند كه از آن جمله مي‌توان به توليد ماده شيميايي مسئول احساس خوب به نام سروتونين، كمك به سيستم ايمني، توليد انرژي از غذاي مصرفي، و دفع مواد خارجي و سموم اشاره كرد.

به گزارش : اگرچه همه ما داراي تركيبي از باكتري‌هاي خوب و بد هستيم، گاهي اوقات جمعيت باكتري‌هاي بد بر نمونه‌هاي خوب برتري يافته و موجب شرايطي به نام ناترازي همزيستي (Dysbiosis) يا عدم تعادل در باكتري‌هاي روده مي‌شود كه مي‌تواند در بروز برخي شرايط سلامت نقش داشته باشد. در ادامه با برخي از نشانه‌هاي آشكار اين شرايط ژل ايكس كه پتانسيل ابتلا به بيماري را افزايش مي‌دهد، بيشتر آشنا مي‌شويم.

احساس خوبي در معده نداريد

اسهال، يبوست، نفخ، حالت تهوع، و سوزش سردل نشانه‌هاي كلاسيك بروز مشكل در سلامت روده هستند. ناراحتي گوارشي، به ويژه پس از مصرف وعده‌هاي غذايي سرشار از كربوهيدرات مي‌تواند در نتيجه گوارش و جذب ضعيف كربوهيدرات‌ها شكل بگيرد. بازگشت اسيد معده به مري، بيماري التهابي روده، بيماري روده تحريك پذير، و كوليت، همگي با عدم تعادل در ميكروبيوم پيوند خورده‌اند.

برخي غذاها را زياد هوس مي‌كنيد

هوس‌هاي غذايي، به ويژه براي خوراكي‌هاي شيرين مي‌تواند به معناي عدم تعادل در باكتري‌هاي روده باشد. در صورت رشد بيش از حد مخمر در بدن، كه ممكن است پس از يك يا دو دوره مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها و از بين رفتن باكتري‌هاي خوب رخ دهد، مي‌تواند موجب هوس‌هاي غذايي براي خوراكي‌هاي شيرين شود. با افزايش مصرف پروبيوتيك ها مي‌توانيد سلامت روده نمايندگي b braun خود را تقويت كنيد.

با نوسان وزن مواجه هستيد

برخي انواع باكتري‌هاي روده مي‌توانند موجب افزايش يا كاهش وزن شوند، به ويژه زماني كه در روده كوچك حضور داشته باشند، كه اين شرايط به نام رشد بيش از حد باكتري‌هاي روده كوچك (SIBO) شناخته مي‌شود. ميكروب‌هاي بيش از حد در روده كوچك مي‌تواند به واسطه تداخل در جذب ويتامين‌ها، مواد معدني و چربي در سلامت روده اختلال ايجاد كند. اگر به صورت عادي قادر به گوارش و جذب چربي نباشيد، امكان كاهش وزن وجود دارد. انواع ديگري از باكتري‌ها با افزايش وزن پيوند خورده‌اند زيرا برخي ميكروب‌ها مي‌توانند كالري بيشتري از غذاها برداشت كنند.

مضطرب يا افسرده هستيد

تقريباً ۸۰ تا ۹۰ درصد سروتونين، يك انتقال دهنده عصبي كه بر خلق و خو، رفتار اجتماعي، خواب، اشتها، حافظه و حتي ميل جنسي تاثيرگذار است، در روده توليد مي‌شود. زماني كه سروتونين كمتري در بدن توليد مي‌شود، اين شرايط مي‌تواند اثر منفي بر اسپري linovera خلق و خوي انسان داشته باشد.

خوب نمي‌خوابيد

سطوح ناكافي سروتونين مي‌تواند به بي‌خوابي يا دشواري در به خواب رفتن منجر شود. خستگي مزمن و علائم فيبروميالژيا مي‌تواند با عدم تعادل باكتري‌هاي روده مرتبط باشند.

با مشكلات پوستي مواجه هستيد

راش‌هاي پوستي و اگزما، بيماري پوستي كه با جوش‌هاي قرمز خارش‌دار و ملتهب روي پوست توصيف مي‌شود، مي‌تواند نشانه‌اي از ضعف در سلامت روده افراد مبتلا باشد. اين قبيل شرايط مي‌توانند به واسطه عدم تعادل در باكتري‌هاي روده شكل بگيرند.

به يك بيماري خودايمني مبتلا هستيد

عدم تعادل در ميكروبيوم مي‌تواند چيزي فراتر از علائم گوارشي را به همراه داشته باشد. بيماري‌هايي كه سيستم ايمني را تحت تأثير قرار مي‌دهند و به نام بيماري‌هاي خودايمني شناخته مي‌شوند مي‌توانند به عدم تعادل اشاره داشته باشند. آرتريت روماتوئيد، و بيماري ام‌اس با عدم تعادل در باكتري‌هاي روده پيوند خورده‌اند.

چگونه ژل زخم پرونتوسان روده‌اي سالم‌تر داشته باشيم؟

در گام نخست، سالم غذا خوردن براي بهبود سلامت روده را مدنظر قرار دهيد. در حقيقت، مواد غذايي مصرفي شما مي‌توانند تنها طي ۲۴ ساعت نيز ميكروبيوم را تغيير دهند. براي تغذيه باكتري‌هاي خوب و گرسنه نگه داشتن باكتري‌هاي بد، به جاي غذاها، نان‌ها و پاستاهاي پردازش شده، بيشتر از گياهان، ميوه‌ها، دانه‌ها و مغزهاي خوراكي استفاده كنيد.

افزودن غذاهاي تخمير شده مانند ماست، كامبوچا، كيمچي، و كفير كه حاوي پروبيوتيك هاي طبيعي يا باكتري‌هاي سالم هستند، به رژيم غذايي خود را مدنظر قرار دهيد.

همچنين، استفاده از غذاهاي پروبيوتيك كه باكتري‌هاي خوب را تغذيه مي‌كنند، ايده خوبي است.

مصرف مواد غذايي مانند پسته، موز، سير، پياز، گندم، و جو دوسر و همچنين كينوآ، ارزن يا چيا را مدنظر قرار دهيد.

در نهايت، از مصرف غيرضروري آنتي‌بيوتيك‌ها پرهيز كنيد. هر بار بي براوون كه از آنتي‌بيوتيك‌ها استفاده مي‌كنيد بسياري از باكتري‌هاي خوب دستگاه گوارش را نيز از بين مي‌بريد. اگر مجبور به استفاده از آنتي‌بيوتيك‌ها هستيد، مصرف يك مكمل پروبيوتيك براي بازسازي جامعه باكتري‌هاي سالم در روده را نيز مدنظر قرار دهيد.

منبع: عصر ايران



منبع

تظرات ارسال شده