همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
9 نابودگر استرس كودكان

جا كه خودشان از فرزندان شان محافظت و مراقبت و نيازهايشان را تامين مي كنند، خيلي به عوامل استرس زا توجهي ندارند.

به گزارش : آن ها باورشان نمي شود كودكان هم با مشكلي به نام استرس درگير شوند اما روان شناسان حوزه كودك نظر ديگري دارند. طبق آخرين تحقيقات، بيشتر از ۲۰ درصد كودكان با اين مشكل دست و پنجه نرم مي كنند و بي توجهي والدين، باعث حل نشدن اين مشكل رواني شان مي شود كه آينده كودك را با خطراتي روبه رو مي كند.

علايم استرس در كودكان

استرس در كودكان كم سن و سال مي تواند به صورت مكيدن شست، ناخن جويدن، انگشت در بيني كردن، شب ادراري و... باشد اما در كودكان بزرگ تر مي تواند به شكل پرخاشگري، بدزباني، اذيت كردن ديگران، كابوس ديدن، دروغ گفتن، بي نظمي، نداشتن اعتماد به ديگران و... خود را نشان دهد.

توصيه هايي براي كاهش استرس كودك

خريد لبنيات ماهشام

كودكان استرس هايي را تجربه مي كنند كه بر عملكردهاي اجتماعي شان تاثير منفي مي گذارد، خواب آن ها را كاهش مي دهد و تمركزشان را پايين مي آورد تا جايي كه باعث هدر رفتن استعدادهاي آن ها و دست كشيدن از آرزوهايشان در بزرگ سالي مي شود. با توجه به اهميت اين موضوع، اين سوال پيش مي آيد كه چگونه مي توان به كاهش اضطراب و استرس كودك كمك كرد؟

۱- به او بگوييد كه نبايد بي نقص باشد!

بسياري از ما فكر مي كنيم لازم است فرزندان ما در زمينه هاي ورزشي، مدرسه و عملكردهاي مختلف همواره موفق باشند اما گاهي اوقات فراموش مي كنيم بچه ها بايد كودكي كنند. عملكرد فرد در مدرسه را نمرات تعيين مي كنند نه لذت بردن از يادگيري. مهم است كه فرزندتان را به تلاش بيشتر تشويق كنيد اما به همان اندازه مهم است كه اشتباهات و نواقص وي را بپذيريد و درك كنيد. كودك تان بايد بداند هر انساني در بعضي حوزه ها ضعيف است. استرس در پيكو اسميت اند نفيو كودكاني كه احساس مي كنند بايد در همه حوزه ها بهترين باشند، خسته كننده و نااميد كننده است.

۲- كودك تان را مثبت نگر بار بياوريد

يكي ديگر از عوامل استرسي شدن كودكان، ديد منفي آن ها به زندگي است. اگر شما مثبت نگر باشيد، فرزند شما نيز چنين خواهد شد. به او بگوييد بايد در انتظار اتفاق هاي مثبت زندگي باشد تا با خيال آسوده تري به رشد استعدادهايش بپردازد. به قول معروف، جلوي كودكان به صورت هميشگي فال بد نزنيد كه تو نمي تواني و نمي شود و....

۳- خودتان استرسي نباشيد

كودكان به والدين خود نگاه مي كنند تا بدانند چه واكنشي در هر موقعيتي بايد داشته باشند. همه ما تا به حال با اين صحنه مواجه شده ايم كه كودكي در حال دويدن زمين مي خورد. اولين حركت او اين است كه به والدينش نگاه كند و اگر آن ها را نگران ببيند، گريه مي كند به اين دليل كه كودك ناخودآگاه براي نحوه برخورد در هر موقعيتي، از والدين راهنمايي مي گيرد. كودكان در تمام سنين پيرو احساسات والدين خود هستند. اگر شما مضطرب هستيد، فرزند شما مضطرب مي شود. بنابراين وقتي مي خواهيد اضطراب كودك خود را كاهش دهيد، بايد اضطراب خود را مديريت كنيد.

۴- با ترس هايش مواجه اش كنيد

وقتي مي ترسيم از مواجهه با عوامل ترس خود اجتناب مي اسپري اپسايت كنيم، در صورتي كه اجتناب از اين شرايط، استرس انسان را افزايش مي دهد. در عوض اگر يك كودك در مواجهه با ترس خود قرار گيرد، ياد خواهد گرفت در طول زمان به طور طبيعي استرس خود را كاهش دهد. بدن نمي تواند براي مدت زمان بسيار طولاني مضطرب بماند، بنابراين سيستمي براي كاهش استرس در اين شرايط وجود دارد كه بدن را آرام مي كند.

۵- برايش از نقاط قوتش بگوييد

كودكان تحت شرايط تنش زا ممكن است در افكار منفي و انتقاد از خود گم شوند يعني بر نيمه خالي ليوان و نگراني درباره وقايع آينده تمركز كنند. هرچه بيشتر بتوانيد بر ويژگي هاي مثبت فرزندتان و نقاط قوت وي تاكيد كنيد، بيشتر آن را به فرزندتان يادآوري مي كنيد كه با تلاش به خواسته هايش در آينده خواهد رسيد. تعريف و تمجيد از كودك اگر واقع بينانه و بر اساس نقاط قوتش باشد، تاثير زيادي در افزايش اعتماد به نفس و كاهش استرس او خواهد داشت.

۶- برنامه اي براي فعاليت هاي آرامش بخش بگذاريد

كودكان به آرامش نياز دارند. متأسفانه گاهي اوقات حتي فعاليت هاي سرگرم كننده مانند ورزش، بيش از آن كه سرگرم كننده باشد، بر موفق يا موفق نشدن در آن تاكيد مي شود و والدين از فرزند خود مي خواهند براي كسب موفقيت در آن تلاش كند. شما بايد در طول هفته فعاليت هايي را كه براي فرزند شما قيمت ورق سيليكوني براي زخم فقط جنبه سرگرمي دارد، تدارك ببينيد. اين ممكن است شامل برنامه ريزي روزانه براي كودك شما باشد كه با اسباب بازي يا بدون آن بازي كند، يك ورزش (بدون آن كه رقابتي باشد) انجام دهد يا نقاشي كند.

۷- به موقع به او پاداش دهيد

هر زمان كه كار درستي انجام مي دهد، وي را با ستايش، در آغوش گرفتن يا حتي هديه دادن چيزهاي كوچك مانند يك برچسب يا برخورد محبت آميز پاداش دهيد. اين روش، دادن رشوه نيست بلكه انگيزه اي براي فرزندتان است تا خود را در موقعيت هاي مختلف قرار دهد و بيشتر به فكرانجام كارهاي درست باشد. اگر رفتارهاي توام با پاداش داشته باشيد، فرزند شما فعال تر خواهد شد.

۸- كودك بايد به موقع بخوابد و بيدار شود

براي خوابيدن و بيدار شدن كودك تان زماني را مشخص و حتي در تعطيلات آخر هفته روي آن پافشاري كنيد. همچنين زماني ۳۰ تا ۴۵ دقيقه اي را به آمادگي كودك پيش از خواب اختصاص دهيد تا بتواند به آرامي تنش حاصل از فعاليت هاي روزانه را براي يك خواب راحت كنار بگذارد. تاثير اين اتفاق بر كاهش استرس كودكان در پژوهش هاي مختلف ثابت شده است.

۹- درباره استرس هايش از او بپرسيد

اگر فرزندتان به شما مي گويد كه نگراني يا ترسي دارد، نگوييد: «نه تو نبايد بترسي» يا «تو مشكلي نداري كه بترسي» گاز عسل . اين به فرزند شما كمك نمي كند. در عوض، اين احتمال وجود دارد فرزند شما به اين باور برسد كه شما اصلا به او اهميت نمي دهيد يا او را درك نمي كنيد. به جاي اين جملات، تجربيات فرزندتان را با گفتن اين كه «به نظر مي آيد ترسيده باشي، چه چيزي تو را نگران كرده؟» درك و سپس بحث و گفت و گو درباره احساسات و ترس فرزندتان را ادامه دهيد.

منبع: سلامانه



منبع

برچسب ها

تظرات ارسال شده