همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
نكاتي در مورد موي صورت آقايان

به تغييراتي كه در موهاي ريش آن‌ها ايجاد مي‌شود، نداشته باشند. اين در حالي است كه متخصصان پوست معتقدند همه آقايان بايد توجه كافي به نوع رشد، ريزش و بافت موهاي ريش خود داشته باشند تا بتوانند مشكلات مربوط به سلامت كه براي پوست و موي اين قسمت از بدن ايجاد مي‌شود را شناسايي كنند.

به گزارش : در اين مطلب با رايج‌ترين تغييرات احتمالي كه ممكن است براي ريش‌ها اتفاق بيفتد، آشنا مي‌شويم و دليل ايجاد اين تغييرات يا راه‌هاي درمان احتمالي آن‌ها را با هم مرور مي‌كنيم.

اگر ريشتان به‌صورت دايره‌اي مي‌ريزد...

ممكن است يك روز صبح كه جلوي آينه مي‌رويد، ببينيد قسمتي از ريشتان در بخش صورت يا زير چانه به‌صورت دايره‌وار يا سكه‌اي خالي شده است. در علم پزشكي به اين نوع ريزش، بيماري «آلوپسي‌آره‌آتا» گفته مي‌شود. آلوپسي‌آره‌آتا يك اختلال خودايمن است كه در اثر آن بدن فوليكول‌هاي مو را به عنوان يك عامل خارجي مزاحم در نظر مي‌گيرد و به آن‌ها حمله مي‌كند. اين حمله تا جايي ادامه مي‌يابد كه رشد موها در يك قسمت خاص مانند ريش متوقف شود و موهاي آن قسمت به شكل دايره‌وار بي براوون از بين بروند.

خوشبختانه آلوپسي يك بيماري ادامه‌دار و خطرناك نيست؛ يعني به مرور زمان نه‌تنها ريزش موهاي ريش به صورت سكه‌اي متوقف مي‌شود، بلكه اين مشكل مي‌تواند بدون هيچ‌گونه درمان خاصي از بين برود و موها دوباره رشد كنند. نتايج تحقيقات نشان داده‌اند استفاده از ماينوكسيديل هم براي درمان هرچه سريع‌تر ريزش موهاي ريش در اثر آلوپسي، مفيد است اما خبر بد اينكه برخي آقايان در آن قسمت خاص از پوست صورت يا زير چانه كه دچار ريزش موهاي ريش شده، با التهاب، سوزش و گاهي خارش پوستي مواجه مي‌شوند.

در هر صورت، مراجعه به پزشك هنگام مواجهه با ريزش سكه‌اي موهاي ريش ضروري است. بهتر است توجه داشته باشيد تقويت سيستم ايمني، يكي از راه‌هاي بازگشت سريع‌تر موهاي از دست رفته است زيرا عواملي مانند خستگي، افزايش يا كاهش وزن ناگهاني، تغيير الگوي خواب، خلق‌وخوي پايين و استرس جزو عواملي هستند كه به نظر مي‌رسد در ابتلا به بيماري‌هاي خودايمن نقش داشته باشند.

اگر موهاي ريشتان نازك يا كم‌پشت است...

نازك يا كم‌پشت بودن بيش از اندازه موهاي ريش مي‌تواند دلايل زيادي داشته باشد كه يكي از اصلي‌ترين اين دلايل، كمبودهاي تغذيه‌اي است. محققان معتقدند كمبودهاي تغذيه‌اي مداوم مي‌توانند تأثير مستقيمي بر رشد موهاي تمام قسمت‌هاي بدن، مخصوصاً چشم درد موهاي سر و صورت در آقايان داشته باشند. به‌عنوان مثال، احتمال نازك و كم‌پشت شدن موهاي ريش و سر در آقاياني كه هر روز كمتر از نياز روزانه بدنشان كالري دريافت مي‌كنند، بيشتر از سايرين است.

علاوه براين، مرداني كه تمايل چنداني به دريافت حجم مناسبي از پروتئيني در طول روز ندارند، بيشتر با موهاي نازك و كم‌پشت سر و صورت مواجه مي‌شوند. پروتئين، يكي از تركيبات اساسي و اصلي تشكيل‌دهنده ساختمان موهاست از اين‌رو، اگر مي‌خواهيد ريش‌هاي پُرپشت‌تر و ضخيم‌تري داشته باشيد، مصرف سفيده تخم‌مرغ، انواع گوشت قرمز و سفيد بدون چربي و ماست را فراموش نكنيد.

علاوه بر اين، مرداني كه موهاي ريش آن‌ها كم‌پشت و نازك است، بايد حواسشان به ميزان كافي دريافت ويتامين E، ويتامين C، روي (زينك) و بيوتين هم باشد. به اين ترتيب، مصرف سبزي‌هاي برگ سبز، مغزها و دانه‌هاي خام هم در طول روز مي‌تواند براي رفع مشكل شما مؤثر باشد.

با اين حال، اگر گمان مي‌كنيد برنامه غذايي منظم و كاملي داريد اما همچنان موهاي سر و صورتتان به اندازه كافي رشد نمي‌كنند، بايد با متخصص پوست مشورت كنيد.

اگر ريشتان خشك و پوسته پوسته است...

برخي آقايان بيش از اندازه پوست صورت و موهاي ريش خود را مي‌شويند. اين مسئله باعث خشكي موهاي ريش و پوسته‌ريزي پوست زير ريش مي‌شود. ژل ايكس براي رفع اين مشكل بهتر است شستن ريش‌ها را به نهايتاً ۲ مرتبه در روز محدود كنيد. براي شستن ريش‌ها از هيچ نوع صابوني كمك نگيريد و حتماً آن‌ها را با شامپو و آب ولرم مايل به خنك بشوييد.

اگر پوست صورتتان در ناحيه زير موهاي ريش بيش از اندازه پوسته‌ريزي دارد، بهتر است براي مدتي ريش‌ها را بزنيد و اجازه دهيد پوست صورت با كمك محصولات حاوي روغن‌هاي طبيعي، كمي نرمي و لطافت خود را بازيابد. پس از شامپو كردن ريش‌ها مطمئن شويد آن‌ها را به‌خوبي آبكشي كرده‌ايد، باقي ماندن تركيبات موجود در شامپو ميان انبوه موهاي ريش نتيجه‌اي جز خشكي بيش از اندازه آن‌ها در پي نخواهد داشت.

اگر هم ريشتان شوره زد، بهتر است ابتدا ريش‌ها را بزنيد يا كاملاً كوتاه كنيد و سپس از شامپوهاي ضد شوره براي شستن پوست صورت كمك بگيريد. بهتر است در صورت همراه بودن شوره و خشكي ريش با خارش شديد، حتماً به متخصص پوست مراجعه كنيد زيرا امكان ابتلا به درمانيت يا اگزما در شما وجود خواهد داشت.

اگر ريشتان درنمي‌آيد...

اگر ريشان اصلاً در نمي‌آيد يا به اندازه‌اي نيست كه بتوانيد به موهاي ريش خود مدل بدهيد، اصلاً نگران نباشيد. اين مسئله برخلاف باور عمومي، به كم بودن هورمون‌هاي مردانه در بدن ربط چنداني ندارد. به عبارت ساده‌تر، مي‌توان ادعا كرد عوامل وراثتي، ژل زخم پرونتوسان نقش پررنگي در رشد يا ريزش موهاي سر و صورت دارند. با اين حال، پزشكان زماني كه با عدم رشد موهاي صورت در آقايان مواجه مي‌شوند، براي اطمينان يافتن از سلامت فرد ممكن است انجام تست‌هايي مانند تست بررسي سطح تستوسترون را براي آن‌ها تجويز كنند. متأسفانه درمان چندان مؤثري براي كمك به رشد موهاي ريش در افرادي كه ريش آن‌ها از ابتدا در نمي‌آمده، وجود ندارد اما خوشبختانه، برخي تحقيقات نشان مي‌دهند افرادي كه ريش آن‌ها در نمي‌آيد يا ريش‌شان به قدري كم است كه اصلاً نمي‌توان آن‌ها را ريش حساب كرد، كمتر از ساير آقايان در معرض طاسي كف سر قرار مي‌گيرند.

۳ نكته مهم درباره ريش‌ها

۱- امكان رشد ويروس‌ها و باكتري‌ها ميان موهاي ريش وجود دارد بنابراين بهتر است افرادي كه ريش و سبيل بلندي دارند و به سرماخوردگي مبتلا مي‌شوند، براي پيشگيري از انتقال سرماخوردگي به ديگران، علاوه بر شستن روزانه ريش و سبيل خود (مخصوصاً در ناحيه اطراف دهان)، به هيچ عنوان در طول دوره بيماري با هيچ فردي روبوسي نكنند.

۲- خوشبختانه ريش آقايان مي‌تواند مانند ضدآفتاب براي آن‌ها عمل كند و جلوي تماس اشعه‌هاي مضر نور آفتاب با پوست را بگيرد بنابراين آقاياني كه ريش دارند، مي‌توانند كرم‌هاي ضدآفتاب را تنها در قسمت‌هاي بدون موي صورت خود بزنند اسپري linovera و نگراني چنداني در مورد قسمت‌هايي كه امكان ضدآفتاب زدن به آن‌ها وجود ندارد، نداشته باشند.

۳- موهاي ريش بايد حداقل ۵ بار در هر هفته با شامپو شسته شوند. كساني كه ريش‌هاي خشكي دارند، بايد علاوه بر شامپو از نرم‌كننده هم كمك بگيرند.

منبع: هفته نامه سلامت



منبع

تظرات ارسال شده