همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 شايعترين نشانه سرطان كليه بشناسيد

در مراحل پيشرفته تشخيص داده مي شود و مهمترين علامت آن وجود خون در ادرار (هماچوري) است كه با مشاهده آن بايد هرچه زودتر به پزشك مراجعه كرد. سلامت نيوز: هماچوري، شايعترين نشانه سرطان كليه

به گزارش ، مهدي كرماني افزود: سرطان قطره فروزومال كليه به صورت اتفاقي و در بررسي ها و چكاب كليه با سونوگرافي يا سي تي اسكن تشخيص داده مي شود و اين بيماري نسبت به شيمي درماني و راديوتراپي مقاوم است.اين پزشك، سرطان كليه را يكي از 10 سرطان شايع دانست و اظهار داشت: اين بيماري بيشتر مردان بالاي 50 سال را گرفتار مي كند و وجود خون در ادرار از مهمترين علايم آن است.

كرماني توضيح داد: خون در ادرار كه به عنوان «هماچوري» شناخته مي شود، از علايم بارز ابتلا به سرطان كليه است و اغلب حتي مقدار بسيار چسب بخيه كمي خون در ادرار، مي تواند باعث تغيير رنگ آن شود.

وي ادامه داد: گاهي خون در ادرار آنقدر ناچيز است كه تنها با آزمايش ادرار مي توان آن را تشخيص داد و از آنجايي كه عواملي مانند عفونت مثانه، سنگ گليه، كيست يا التهاب نيز باعث وجود خون در ادرار مي شوند، بايد در صورت مشاهده اين علامت به پزشك مراجعه كرد.

اين فوق تخصص كليه، درد پايين كمر را نيز از ديگر علايم اين سرطان بيان كرد و افزود: بسياري افراد اين درد را تجربه نمي كنند تا زماني كه سرطان به مراحل پيشرفته برسد، درد ناشي از قيمت پماد زخم بستر سرطان كليه در يك طرف از پهلو و بالاتر از لگن احساس مي شود و اين درد مي تواند مانند يك درد مبهم باشد.
به گفته وي، وجود توده در شكم مي تواند علامت هشداردهنده ابتلا به سرطان كليه باشد، حس كردن توده كليوي سخت است چون بيشتر در اعماق شكم وجود دارد و كشف اين توده پزشك را وادار به سفارش آزمايش هايي مانند سونوگرافي و سي تي اسكن مي كند.

كرماني افزود: از دست دادن اشتها، تب و از دست دادن وزن نيز از نشانه هاي رايج سرطان كليه است و اگر بيمار اين علايم را داشت، پزشكي كودكان بايد به پزشك مراجعه كند.
اين پزشك خاطرنشان كرد: بيشتر علائم باليني سرطان كليه، تا رسيدن به مراحل پيشرفته نمايان نمي شود، به همين دليل مهم است كه در صورت مشاهده هر كدام از علايم بيان شده، به پزشك مراجعه شود.
وي تصريح كرد: بسياري از انواع سرطان كليه خوش خيم و قابل پيشگيري هستند و اگر هرچه زودتر به پزشك مراجعه شود، گزينه هاي درماني بيشتري نيز براي بهبودي وجود دارد.

سرطان كليه جزو 10 سرطان شايع محسوب مي شود و به گزارش انجمن سرطان آمريكا، سالانه 62 هزار درمان سوختگي با آب جوش مورد جديد ابتلا در آمريكا تشخيص داده مي شود و حدود 14 هزار نفر جان خود را از دست مي دهند. شواهد نشان مي دهد كه اين آمار روز به روز در حال افزايش است.


منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده