همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
درد دنبالچه و چند ورزش ساده براي تسكين آن

در پايين ترين قسمت ستون مهره و زير باسن احساس ميشود و موجب اشكال در نشستن بيمار ميشود.

به گزارش : درد دنبالچه از مشكلات شايع و آزار دهنده ستون مهره است. درد دنبالچه در پايين ترين قسمت ستون مهره و زير باسن احساس ميشود و موجب اشكال در نشستن بيمار ميشود.
مهم‌ترين عامل در بروز درد دنبالچه مربوط به نيمه‌دررفتگي‌هاي استخوان دنبالچه و نداشتن ثبات اين استخوان و حركت بيش‌ازحد آن است.
معمولا درد در اين ناحيه به جايي انتشار نمي‌يابد اما گاهي با كمردرد يا درد باسن و كشاله ران همراه مي‌شود و با نشستن يا بلند شدن از حالت نشسته افزايش مي‌يابد. گاهي هم ممكن است بدون سابقه آسيب، فرد در پي مسافرت‌هاي مكرر به‌خصوص با وسايل نقليه عمومي در اين ناحيه احساس درد كند. از ديگر عوامل موثر در بروز اين درد، چاقي است. افزايش شاخص توده بدني، بروز درد دنبالچه پيچش بيضه را تا 10 برابر افزايش مي‌دهد و اين مساله ممكن است به علت كاهش چرخش لگن درحال نشستن باشد. درمان اين بيماري طيف وسيعي از درمان‌ها شامل درمان‌هاي دارويي، فيزيوتراپي و حتي جراحي را شامل مي‌شود.

علايم درد دنبالچه

درد شديد و ناگهاني وقتي بيمار از حالت نشسته بلند ميشود. منشا اين درد به علت عملكرد عضلاتي است كه به دنبالچه چسبيده اند و موقع برخاستن منقبض شده و دنبالچه را حركت ميدهند.
گاهي اوقات بيمار بر اثر نشستن روي محل سفت درد ندارد و درد در موقع نشستن روي محل نرم بوجود ميايد. در اين بيماران دنبالچه قابليت تحرك زيادي دارد. در حالت معمول در هنگام نشستن روي زمين، تماس زمين با دو استخوان در دو طرف و زير لگن به نام ايسكيوم است. در موقع نشستن روي محل نرم، به عوض اينكه نيروي از محل نشستن مستقيما به لگن خاصره وارد شود به دنبالچه وارد ميشود و اگر دنبالچه فرد قابليت حركت زياد داشته باشد بر اثر فشار محل نشستن حركت كرده و اين حركت موجب درد ميشود.

پانسمان لوهمن روشه

  • درد در موقع اجابت مزاج

  • وقتي بيمار در حالت نشسته به پشت لم ميدهد درد بيشتر ميشود و بيمار ترجيح ميدهد در موقع نشستن بيشتر به جلو خم شود. علت اينست كه موقع لم دادن به عقب فشار بيشتري به استخوان دنبالچه وارد مي شود

  • درد عمقي كه ممكن است هميشه در ناحيه دنبالچه احساس شود

  • فشار با انگشت به ناحيه دنبالچه دردناك است

  • درد ممكن است به ران ها تير بكشد

  • درد ممكن است در حين عادت ماهانه افزايش يابد

  • ممكن اسميت اند نفيو است فرد احساس كند محل نشستن وي ناپايدار است


اگر بيماري مدت طولاني ادامه يابد بيمار ممكن است به علت ترس از نشستن و به علت ايستادن طولاني دچار درد در كف پاها شود. بيمار ممكن است به علت بد نشستن روي صندلي (براي كاهش دادن درد دنبالچه) دچار كمر درد شود. كم خوابي و اضطراب و افسردگي هم ميتواند از عوارض ابتلا دراز مدت به اين بيماري باشد.

ورزش دنبالچه

1-به پهلوي چپ بخوابيد. دست چپتان را زير سرتان قرار دهيد و كف دست راست را به‌عنوان تكيه‌گاه كنار قفسه سينه‌تان نگه داريد. حالا پاي راست را بالا ببريد. 5 ثانيه در اين حالت بمانيد و سپس پايتان را پايين بياوريد. اين حركت را 10 بار تكرار كنيد. حالا پاي راستتان را صاف نگه داريد و پاي چپ را بالا ببريد. اين حركت را هم 10 بار انجام دهيد. سپس به پهلوي راست بخوابيد و اين حركت‌ها را تكرار كنيد.
سيكاكر
2-به پهلوي چپ بخوابيد و زانوهايتان را كمي خم كنيد. دست چپتان را صاف روي زمين قرار دهيد. حالا دست راست را در زاويه 180 درجه حركت دهيد و كف دست راستتان را به كف دست چپ برسانيد. ‌اين حركت را 10 بار تكرار كنيد و بعد به پهلوي راست بخوابيد. حركت را دوباره تكرار كنيد.

3-به پشت بخوابيد و زانوهايتان را خم كنيد، طوري كه كف پاها روي زمين باشد. كف هر دو دست را روي شكم قرار دهيد. همان‌طور كه زانوها خميده هستند، هر زانو را ابتدا در زاويه 90 درجه و سپس 180 درجه باز كنيد. اين حركت را 10 بار انجام دهيد. همان‌طور كه در اين حالت هستيد، با پاي ديگرتان نيز همين حركت‌ را انجام دهيد.

4-به پشت بخوابيد و هر دو دست را كنار بدنتان قرار دهيد. هر پا را از ناحيه زانو ابتدا در زاويه 90درجه خم كنيد و دستتان را روي زانوهايتان بزنيد. درحالي كه سرتان را كمي بالا آورده‌ايد، پاها را در زاويه 180 درجه بالا بياوريد و دستتان را كنار بدنتان قرار دهيد.

5-به پشت بخوابيد. همزمان با اينكه پايتان را با زانو در زاويه 180 درجه بالا مي‌آوريد، دستتان را نيز به صورت كشيده بالاي سرتان بياوريد. گاز عسل درحالي كه سرتان را كمي بالا مي‌آوريد، دست‌ها را باز كنيد به‌گونه‌اي كه پشت كف دستتان روي زمين قرار گيرد. حالا دستتان را در كنار بدنتان قرار دهيد. اين حركت را 10 بار تكرار كنيد

بهپو



منبع

تظرات ارسال شده