همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
واقعا روغن كنجد بهترين است؟

كرد كه تمامي غذاها با روغن كنجد خالص تهيه شده كه سالم‌ترين روغن است.

به گزارش : پس از شام از او پرسيدم تفاوت روغن كنجد با ساير روغن‌هاي گياهي در چيست؟ پاسخ داد اين روغن ويتامين E زيادي دارد، پانسمان نقره براي سوختگي سبب كاهش چربي خون مي‌شود، براي سرخ كردن مناسب است، اسيد چرب امگا ۳ دارد و كالري آن نسبت به ساير روغن‌ها كمتر است. منبع اين اطلاعات را پرسيدم و گفت همه فروشندگان و حتي برخي كارشناسان اين ويژگي‌ها را به روغن كنجد نسبت مي‌دهند.

با توجه به اين‌كه اين اطلاعات نادرست است به اصلاح اين باورها مي‌پردازم.بسياري از ادعاها درخصوص محتواي پانسمان suprasorb بالاي ويتامين‌هاي روغن كنجد نادرست است. اغلب درصد بالاي ويتامين E را به اين روغن نسبت مي‌دهند كه به ازاي هر قاشق غذاخوري حدود يك درصد مقدار نياز روزانه بدن را تامين مي‌كند و سهم چنداني در رفع نياز بدن ندارد.

با توجه به اين‌كه مقدار كلسيم كنجد را معادل يك ليوان شير و آهن آن را دو برابر جگر گوساله و... مي‌دانند بايد بدانيد كه جذب آهن و كلسيم كنجد نمايندگي شركت لوهمن روشه برخلاف محصولات حيواني بسيار اندك است و به فرض تامين نياز بدن بايد ميزان زيادي از آن (بيش از ۵۷۰ كالري انرژي) دريافت شود.

مقدار كالري موجود در روغن كنجد با ساير روغن‌هاي نباتي مايع و جامد و حيواني يكسان است و مصرف بي‌رويه آن مي‌تواند موجب اضافه‌وزن و چاقي و به دنبال آن افزايش چربي خون شود.روغن كنجد براي طبخ در دماي بالا و سرخ‌كردن‌هاي عميق پانسمان كل اكتيو مناسب نيست.

مطالعات نشان داده كه با چند دقيقه حرارت‌دهي اين روغن مقادير زيادي تركيبات سمي توليد مي‌شود.اين روغن حاوي اسيد چرب امگا ۳ است اما چون اسيدهاي چرب امگا۶ آن نسبت به امگا۳ به‌صورت نامتوازني بالاست خود مي‌تواند سبب بروز التهابات عمومي بدن و منشأ بسياري از بيماري‌ها همچون اختلالات قلبي ـ‌ عروقي و بدخيمي‌ها پيكو اسميت اند نفيو شود. بد نيست بدانيد اسيد چرب امگا ۶ التهاب‌زا و اسيد چرب امگا۳ ضدالتهاب است.

يادآوري مي‌كنيم روغن كانولا حاوي مقادير مناسب و متوازن امگا ۳ و امگا ۶ بوده و اين روغن از سوي اكثر راهنماهاي تغذيه‌اي دنيا مانند آمريكا و كانادا به‌عنوان روغن مناسب معرفي شده است.در كنار آن روغن زيتون به‌دليل مقادير بالاي اسيدهاي چرب تك غيراشباع توصيه مي‌شود.

منبع: جام جم



منبع

تظرات ارسال شده