همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
فوايدي باورنكردني از دم كرده گياه پونه

مي‌دهد. پونه كه زداينده و باز كننده و نرم‌كننده مواد صفرايي و سودايي است.

به گزارش : ژل medihoney پونه از خانواده نعناع است و تركيب اصلي موجود در اين گياه، اسانس روغني فرار يا روغن منتول است. به علاوه در اعضاي اين گياه مقداري تانن، مواد رزيني و قند نيز وجود دارد و حاوي مقدار زيادي ويتامين است.
گياه پونه در فصل گرما مي‌رويد، اما سايه روشن را بهتر مي‌تواند تحمل كند.
اين گياه در خاك‌هاي مرطوب و غني از مواد آلي مانند كود برگ به خوبي رشد مي‌كند. با گياه پونه مي‌توان يك دم كردهٔ گياهي فوق العاده تهيه نمود. براي تهيهٔ يك فنجان دم كردهٔ اين گياه، يك قاشق غذاخوري سرخالي از برگ يا گل پونهٔ تازه قيمت كرم مدي هاني و يا يك قاشق چاي خوري برگ پونه خشك شده را در چاي صاف كن درون يك ليوان ريخته و يك فنجان آب در حال جوش را روي آن بريزيد. اجازه دهيد مدت ۱۰ دقيقه دم بكشد و رنگ چاي در بيايد. اگر دوست داشتيد مي‌توانيد آن را كمي شيرين كنيد.
برگ‌ها و گل‌هاي پونه و همچنين ساقه‌هاي آن مي‌توانند جايگزين مناسبي براي بسياري از آنتي بيوتيك‌ها باشند. اين گياه همچنين بادشكن، معرق، مدر و محرك نيز مي‌باشد.
از دم كردهٔ اين گياه براي درمان سرماخوردگي، زكام، سردرد‌ها، مشكلات گوارشي، كم كردن تب خفيف، تسكين گلودرد و براي مدي هاني بهبود نفخ شكم، حالت تهوع، و بي‌خوابي استفاده مي‌شود.
پونه را به عنوان تحريك كننده توليد صفرا نيز مي‌شناسند.
تزريق عصارهٔ پونه به موش‌هاي آزمايشگاهي نشان داد كه اين گياه داراي خواص آرام بخشي خوبي است.
عصارهٔ پونه داراي خاصيت تسكين دهندهٔ درد نيز مي‌باشد.
در محيط آزمايشگاه ديده شد كه عصارهٔ پونه در مقابل ويروس تب خال، ويروس عسل پزشكي آنفلوآنزا، بيماري نيوكاسل و ويروس‌هاي مختلف ديگر فعال است.
به گفته ابو علي سينا تندي و تلخي كه پونه دارد بسيار نرم‌كننده است و بويژه پونه كوهي در نرمش دادن موثر‌تر از جويباري است. خون را به سوي پوست مي‌كشد و قرحه‌آور است. پونه عرق ريز است و بسيار گرمي‌بخش. مواد را از ژرفاي تن جذب مي‌كند. تكه‌كننده و خشكاننده و گرم‌كننده است.
هر پونه‌اي و بويژه پونۀ كوهي بي‌اشتهايي و ضعف معده را هم از بين مي‌برد و سكسكه را تسكين مي‌دهد. پونه كه زداينده و باز كننده و نرم‌كننده مواد صفرايي و سودايي است، خودش محصولات مدي هاني و آب‌پزش در علاج يرقان مفيد است. اگر بيمار يرقاني خود را با آب پز و پونۀ كوهي شستشو دهد عرق كند و سود بيند و اگر پونه را با انجير خورند داروي استسقا است.
خبرنگاران جوان


منبع

تظرات ارسال شده